Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Panacur Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Panacur
rosella
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-03-07 - 16:58:23

Hallo allemaal
Mijn vraag is kun je te veel panacur geven aan de vogels. b.v.d.


toontje
Website Member
Posts :86

Website Member
2004-03-07 - 19:38:52

Je kunt panacur veilig gebruinken voor alle soorten wormen De dosering is 20mg/kg lichaamgewicht


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2004-03-08 - 19:51:12

Veilig geven?
Hoe zwaar is mijn japanse nachtegaal? 50 gram? hoeveel panacur moet ik geven? euh... 1 mgr geloof ik. verrekte moeilijk te doseren. Zeker als blijkt dat de jap.nachtegaal maar 40 gram is en ik dus 0,8 mgr moet geven. Overdosering zit er dus gauw in. Gaat nu mijn japanse nachtegaal samen met zijn wormpjes dood?


angelique
Website Member
Posts :124

Website Member
2004-03-08 - 23:44:39

Nou, ik heb panacur voor mijn valkparkieten, en ik moet 0,5-0,8 ml per 100 gram geven.
De gemiddelde valkparkiet is 100 gram, dus ik weet niet hoe het bij jou zit ben, of jij geeft te veel of ik te weinig.

groetjes Angelique


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2004-03-09 - 19:26:02

Beste Angelique,
Uitgaande van het feit daat "Toontje" zegt dat je 20 mgr per kg lichaamsgewicht moet geven, kom ik op 1 mgr per 50 graam lichaamsgewicht. Volgens deze berekeing geef jij dus inderdaad te weinig als je vogels 100 gram wegen. Dan zou je, volgens Toontje weer, 2 mgr moeten geven.
Ik weet zelf niet wat de juiste dosering is hoor. Behoudens de spreeuwen hoef je over het algemeen bij vruchten en insectenetende vogels niet zo vaak te "ontwormen".
Groetjes Ben


angelique
Website Member
Posts :124

Website Member
2004-03-10 - 12:29:06

Hoi,

Nee dit is wat er op het flesje staat.
Voor 100 gram gewicht moet je 0,5 tot 0,8 ml geven.


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-03-10 - 13:23:53

wat er bij jou op het flesje staat is geschreven door de dierenarts van wie jij het hebt.
De dosering is 10mg/kg
dus een vogel van 100 gram mag 1mg en dit met 14 dagen weer herhalen
Panacur kun je teveel van geven in tegenstelling van overitol


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2004-03-10 - 20:37:52

Panacurverdunning van 2,5 % geld: 2 ml op 1 liter drinkwater. Dit geldt ook voor reptielen en ampfibieen (sproeiwater) 3 achtereenvolgende dagen. Let wel dat je dieren geen mogelijkheid hebben om regenwater of sproeiwater te drinken, want dan heb je geen voledige kuur.

Wat betreft resistentie van de wormen zou ik een kuur alleen geven als het nodig is, of afwisselen met andere wormmiddelen als Rotol of zo.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2004-03-11 - 15:11:58

Beste medevogelliefhebbers,

Ik wil toch even reageren op op het advies van Roger, Panacur zakt n.l. uit in water en daardoor is het niet geschikt om via het drinkwater te geven.
De beste methode is dan ook met behulp van een kropnaald of een pipet 20mg/kg(2.5% supspensie)dit is gelijk aan 2 druppels per 100gr lichaamsgewicht per dag.
Ook is het mogelijk dit middel via het zachtvoer te verstrekken, deze methode is wel minder betrouwbaar omdat niet elke vogel evenveel zachtvoer tot zich neemt.
Ik zou de kuur na een week nogmaals herhalen.
Panacur is werkzaam bij spoel en haarwormen,het verdooft deze. Het voordeel is dat de wormen geleidelijk af komen waardoor het darmkanaal niet snel verstopt raakt.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is,als je het geeft wanneer de vogel in de rui is dat de randen van de nog in ontwikkeling zijnde veren kunnen verkleuren, bij de eerstvolgende rui is hier niets meer van te zien.

Veel sukses.
Met vriendelijke groeten,

Kees de Jongh


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2004-03-12 - 11:51:44

Ter aanvulling op mijn vorige reactie, ik heb door overdosering met Panacur nog nooit een vogel verloren en ik gebruik het al ruim 20 jaar.

Met vriendelijke groeten,

Kees de Jongh



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede