Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Verschil in gewicht Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Verschil in gewicht
stekker
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-07-25 - 11:01:49 send message to stekker

Hallo allemaal, wij hebben 5 baby-aga´s waarvan de oudste 2 weken geleden geboren is en de jongste 8 dagen geleden, nu is de oudste al 25 gram, de 2e 23 gr. de 3e 20 gr. de 4e 9 gr. en de laatste 7 gram, ik vind de verschillen erg groot, moet ik de 2 jongsten gaan bijvoeren of niet? Ze komen wel aan maar lang zoveel niet als de 3 oudsten!


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2007-07-25 - 11:54:23 send message to Hannie

Hoi Stekker

Je hoeft niet in te grijpen hoor , zolang de kropjes maar gevuld zijn !
Zolang de ouders zelf voeden , hoef je niets te doen .
Het wegen wat je doet is ook echt niet noodzakelijk , dat is pas aan de orde als je zelf handopfok doet .
Maar wat ik in je vorig topic lees , doen de ouders het prima , dus is dat niet nodig .
Succes met je kleintjes wink ;)

Groet Hannie


stekker
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-07-25 - 14:30:46 send message to stekker

We hebben de vader al met 4 weken uit het blok gekregen en zelf verder met handopfok grootgebracht, wij willen de jongen zolang mogelijk bij de ouders laten omdat we dat een humanere manier van vogels houden vinden. Maar omdat de jongen zoveel in grootte verschillen (logisch want de oudste is een week ouder dan de jongste) en de jongsten minder hard groeien dan de ouderen ga ik me toch een beetje zorgen maken, maar ze groeien wel, alleen veel minder snel dan de 3 oudsten!


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-07-25 - 15:47:09 send message to denegon

Je kunt de twee jongste vogels met loro pap bij voeren maar gewoon in het blok laten liggen. dan worden ze ook door de ouders gevoerd en krijgen ze extra van jullie der bij.
Dit heb ik wel eens met een aymara gedaan. deze is gewoon groot gekomen en was niet tam geworden.
\groetjes egon


stekker
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-07-26 - 14:10:09 send message to stekker

Hallo Egon, bedankt voor je reactie, maar krijgen ze dan weer niet te veel als ik ze ga bijvoeren? Ben dan weer bang voor kropverzuring, de kropjes zijn wel steeds gevuld dus ze worden wel gevoerd door de ouders, maar de groteren eisen natuurlijk meer op dan die 2 urken!


stekker
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-07-26 - 21:35:32 send message to stekker

Hoi Hannie, ik kijk t nog effies aan, ze worden goed gevoerd, de kropjes zien er goed uit, ik kan altijd nog ingrijpen, we blijven alert!wink ;)


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2007-07-26 - 22:18:05 send message to Hannie

Hoi Stekker

Ik denk dat , dat de juiste beslissing is .
Als de ouders de jongen goed voeren , zou ik zelf niet ingrijpen .

Groet Hannie


stekker
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-07-28 - 10:25:45 send message to stekker

We hebben de jongste gisteren 1 keer bijgevoerd, hij was niets aangekomen en had een lege krop, het voeren ging goed, gisteravond weer gecheckt maar toen had ie een volle krop, was toch ook gevoerd door paps en mams, het bijvoeren dus gelijk weer gestopt, straks weer effies kijken, we houden het gewoon scherp in de gaten want het zou jammer zijn als de jongste zou overlijden als het voorkomen kan worden!wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-28 - 14:44:47 send message to tonnl

Aan de ene kant wel, maar bedenk wel dat het de normaalste zaak van de wereld is dat de oudervogels alleen de sterke gezonde jongen voeren. Zo selecteren ze zelf al, dat is de natuur.
Door bijvoeren hou je ook zwakke vogels in leven, de vraag is of dat verstandig is.
Ton.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-07-28 - 21:04:16 send message to denegon

quote
Door bijvoeren hou je ook zwakke vogels in leven, de vraag is of dat verstandig is.
Ton.



Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Zoals al is verteld is het jong veel kleiner. Dit omdat de vogel een aantal dagen later uit het ei is gekomen. Misschien voor zijn leeftijd wel heel erg sterk en zou de vogel bij goed voeren gewoon blijven leven.
Echter doordat de oudere vogels al het voer opeisen kan de jongere vogel het niet halen.

Een manier om de eieren tegelijk uit te laten komen is er daar in tegen wel.

Als je de eieren raapt en een nep ei plaatst onder de vogel. Dit dan doen bij elk ei. en de eieren bij het laatste ei terug legd dan komen de eieren wel tegelijk uit en zullen er niet zoon grote gewichts verschillen ontstaan. is dit wel het geval dan zal het jong inderdaad zwak zijn en er zal dan een natuurlijke selectie plaats vinden.
Als je de eieren raapt moet je ze wel 3 keer per dag om draaien anders sterft het af. als je dit doet kun je de eieren nog zoon 14 dagen goed houden.
groetjes egon


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-28 - 22:42:21 send message to tonnl

quote
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Het zou erg saai worden hier als we er allemaal hetzelfde over denken. happy :)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-07-29 - 00:05:50 send message to molineti

De onrust van bijvoeren kan ook zorgen voor problemen,zelfs zo dat ze helemaal niet meer voeren.

het blijft dus een afweging wat te doen?

Persoonlijk denk Ik daar dan hetzelfde over als Tonnl.

Groeten Rene


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-07-29 - 09:29:43 send message to denegon

quote
Het zou erg saai worden hier als we er allemaal hetzelfde over denken.



Daar heb je helemaal gelijk in.

Groetjes egon


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-07-29 - 09:32:41 send message to denegon

quote
De onrust van bijvoeren kan ook zorgen voor problemen,zelfs zo dat ze helemaal niet meer voeren.


Hier heb je zeker gelijk in. Er zijn zelfs vogels die al zeer gestrest worden als je alleen al een ring om doet en verder de vogels met rust laat. Een broedende vogel van de jongen afjagen lijkt me ook niet zo goed. als je dan wil kijken doe dit dan wanneer de vogel al van de jongen af is.
Groetjes egon


stekker
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-08-01 - 22:45:18 send message to stekker

Hoi allemaal, Ik denk dat we inderdaad moeten gaan bijvoeren. De 2 jongsten hebben wel een volle krop, maar het gewicht is het probleem!baby 1 weegt45 gr. 2 weegt 44 gram. 3 weegt 41 gram. 4 weegt 19 gram en 5 weegt 15 gram en dat terwijl 1 nu 3 weken is en 5 was gisteren 2 weken.Toen 1 2 weken oud was woog hij 25 gr. 2 woog 23 gram. 3woog 20 gram waarbij 2 en 3 nog geen 2 weken oud waren!Maar ze zijn wel tierig die kleinsten en de oogjes staan op punt om open te gaan dus verder lopen ze niet achter het is alleen in de groei. De ouders zijn absoluut niet gestresst, misschien ook omdat ze ontzettend tam zijn en ons door en door vertrouwen. Het zijn trouwens alleen mijn zoon en mijn persoon die ze oppakken en wegen hoor, het is niet zo dat de hele familie zich ermee bemoeit. Ik vind alleen de afweging zo moeilijk omdat ze dus duidelijk wel door de ouders gevoerd worden gezien de volle krop, ik weet niet hoe vaak aga´s hun jongen voeren, maar ik ben dan weer bang voor kropverzuring, pfff wat een toestand, maar wel een leuke toestand, ben blij dat het net in onze vakantie valt kunnen we er net wat extra aandacht aan besteden. Ik hoor graag van jullie!wink ;)


stekker
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-08-01 - 22:50:32 send message to stekker

Nog ff dit± We kijken alleen als de ouders uit het nest zijn dus we jagen ze er zeker niet af. En Egon als ik de opties van jou en Tonnl vergelijk ga ik toch voor die van jouhappy :), gewoon omdat t zonde is om dat jonge grut dood te laten gaan, dan maar wat zwakker (eventueel) we houden ze toch zelf!laugh :D Er gaan er 2 naar m'n schoondochter maar dat zijn niet de jongste 2!
Groetjes, Stekker.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede