Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kropvergisting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kropvergisting
Bartdevlieger
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-07-25 - 21:33:51 send message to Bartdevlieger

zoals het er nu naar uitziet heeft de jonge middelgeelkuifkaketoe problemen met het verteren van zijn eten. Vogel is 5,5 week oud en krijgt nog drie keer per dag pap. Helaas is na 5 uur zijn krop nog niet leeg en dit is al 24 uur. Als je de krop voelt lijkt het meer lucht te zijn dan dat het voedsel is.

Ik wil informeren bij de dierenarts voor nystatine tegen kropvergisting maar weet niet of dit een beetje voorbarig is. Heeft iemand ervaring wanneer je kunt spreken van vergisting en wanneer het ( na 1 of 2 dagen) problematisch is?

Ik verneem het graag.

Gr. Bart


cultuurvogel
Website Member
Posts :10

Website Member
2007-07-25 - 22:31:38 send message to cultuurvogel

Hallo Bart

Ik heb bij de handopfok altijd 1 druppel nystatine toegevoegd zodat de problemen vrijwel uitblijven wat gistingen aangaat ,Nystatine kan geen kwaad bij jonge vogels Bij gistingen wordt het voedsel in de krop hard en dit kan dan niet verteerd worden,Dat er lucht in de krop zit is vrij normaal maar zo gauw het voedsel uithard dan oppassen,In dit geval spoelen met kamille thee en proberen de harde delen op te lossen ,Niet eerder weer voeren voordat de krop leeg is zonodig naspoelen met kamille thee.

Succes


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-07-25 - 23:08:12 send message to Wickingh

Ook preventief bij de 1ste voeding van de dag een paar druppels Yakult door de pap werkt prima.
Voor de rest prima advies,

mvg Frank


Bartdevlieger
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-07-26 - 15:42:01 send message to Bartdevlieger

Ik heb zelf gisteravond nog even goed gevoeld. het is inderdaad lucht, als een klein opgeblazen ballonnetje. Vanmorgen was de krop helemaal leeg en heeft hij goed gegeten.
Vind het maar vreemd dat er soms lucht achterblijft in de krop, ik heb dit verschijnsel nog niet eerder gezien. Na ongeveer 6 uur moet de krop gewooon helemaal leeg zijn.


Ik denk dat ik de tip voor een druppeltje nystatine maar ter harte neem en dit standaard ga doen. Ik ga het morgen halen bij de dierenarts.


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-07-26 - 16:13:40 send message to ROCIO

Hoi Bart heb voor ik hier antwoord geef,heb ik na vraag gedaan bij ons op het lab, nystatin word bij ons erg afgeraden voor zwangere vrouwen, nu ga je standaard een kuiken van rond de 300 gram? dit geven zonder een dosering die er bij past, en er zo te lezen met haar nog niets aan de hand is ,de lever en nieren kunnen behoorlijk beschadigt raken!!
kan je wel iets anders aan de hand doen ,ga vaker voeren dan drie keer, en geef dan niet teveel per keer hij moet honger houden zal je zien dat dit probleem zich niet voor doet en het kuiken sneller groeit en vitaler word


cultuurvogel
Website Member
Posts :10

Website Member
2007-07-26 - 17:23:31 send message to cultuurvogel

Rocio

Dan deze vraag aan jou ,Waarom wordt Nystatine dan aan baby,s voorgeschreven voor shimmel ( Sproud)infecties ?


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-07-26 - 18:45:45 send message to ROCIO

Dan een antwoord aan jouw, ga de bijsluiter eens lezen ,de bacterioloog geeft deze raad ,daar komt bij dat als een baby dit heeft, kunnen ze al geen andere kant meer op, dan nystatine voor te schrijven, dat is dus de kant van de minst kwade ,nu worden papegaaien baby's zo vol mogelijk met voedsel gestopt waardoor dit probleem vaak ontstaat, dus beter vaker voeren en elke keer vers voedsel dan bij voor baat medicijnen te geven,doe dat als het niet anders kan ,wand dan is het een goed middel, dat was mijn advies en ja sla mij niet op de borst maar zins 1970 en dat waren mee van de eersten kweekten wij met kaketoes en andere papegaaien daar voor zuid amerikanen, ook met de hand, hoewel ik daar een fel tegen stander van ben alleen als het niet anders kon maar ja als je het op jouw manier wil doen ga toch je gang en neem niets aan van de ouderotten die alles denken beter te weten
PS ik wou niet reageren maar dacht aan dat kuiken
Met vriendelijke groet Rocio


cultuurvogel
Website Member
Posts :10

Website Member
2007-07-26 - 22:20:40 send message to cultuurvogel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Rocio

Het lijkt wel of je je aangevallen voelt ,Ik vraag je toch gewoon waarom het aan baby,s gegeven wordt ,Het advies van die ene druppel was overigens van een bekende vogel arts .En heeft dit uitgerekend na gewicht van de vogel 1 pipet druppel op 100 ml voeding .Overdosering is nooit goed maar goed berekend zoals bij baby,s lijkt mij het gebruik geen probleem.Dat geld overigens voor alle medicatie.Dat hij destijds het advies gaf was simpelweg omdat er toendertijd niet veel goede handopfok formules beschikbaar waren .

Ik vraag mij wel af of het met de huidige handopfok formules nog nodig is.

De vogels die ik destijds met de hand heb grootgebracht leven nu nog en de oudste van de pakweg 20 is nu 15 jaar als deze nieren en levers beschadigd zouden zijn waren de vogels er nu niet meer.

Dat van meerdere voedingen gespreid geven kan ik niet over mee praten ,Ik heb destijds het voeder schema van de dierenarts gebruikt en de krop minimaal 1 uur leeg laten staan ,Nooit de krop volledig vol gegooid maar net aan zodat de krop niet gespannen was.Het schema aangepast naar gelang de vogels ouder werden .

En ik heb er respect voor dat je een oude rot bent maar dan kunnen we elkaar de hand geven met 35 jaar vogelkweek van kolibri ,papegaai,cultuur en roofvogels lijk ik mij toch geen beginneling .

Je ziet mij dan misschien als beginneling omdat ik niet veel reageer op het forum ,Ik heb de vragensteller een antwoord gegeven naar eigen ervaring en of hij dit advies wel of niet wil gebruiken dat is zijn eigen verantwoordelijkheid ,Jij hebt jouw advies gegeven en mijn vraag daarop was dan waarom, dit baby,s werd gegeven zonder enige bijbedoeling om je aan te vallen maar gewoon uit nieuwschierigheid van het hoe en waarom .



Bartdevlieger
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-07-26 - 22:28:05 send message to Bartdevlieger

Iedereen toch bedankt voor de reactie. Ik ga eeste met de vogel naar de dierenarts, Hedwig van der Horst is toch echt een papegaaiendeskundige.



cultuurvogel
Website Member
Posts :10

Website Member
2007-07-26 - 22:33:20 send message to cultuurvogel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een wijs besluit Bart,Ik weet niet hoe je voert maar het oplazen of restlucht kan ook van de kropspuit komen ,Als je de krop vaak iets masseerd ontsnapt dit in de volksmond een boertje genoemd.


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-07-26 - 23:55:18 send message to ROCIO

Beste Cultuur vogel.

Je hebt gelijk ,denk dat we beide het beste voor de vogels willen ,maar aangezien ik voor mijn werk met deze producten om ga ,kijk ik daar denk ik een beetje anders tegen aan, en ik weet dat er wat aan ge rotzooit word met medicijnen in de dieren wereld ,van daar misschien de wat felle reactie nu ik hum zelf over lees, dacht bij me zelf daar gaat weer zo een kuiken waar zo te lezen niets mee aan de hand is ,toch wil ik nog een keer de raad geven gebruik pas medicijn als het nodig is en niet uit voor zorg mijn post was niet aggressive bedoeld

Vriendelijke gr Rocio


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-07-27 - 01:13:34 send message to Wickingh

Het gaat iid om het welzijn van het kuiken.
Ik vind je laatste reaktie daarom ok.

Ook is het niet verkeerd om voor ondeskundig gebruik van medicijnen te waarschuwen.
Er is een probleem en daar is een oplossing voor nodig, we weten als kweker veel, maar vergeten wel eens te vertellen bij problemen van medische aard ga naar iemand die vogelarts is,

mvg Frank



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede