Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > fruitvliegmaden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : fruitvliegmaden
Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-22 - 20:35:02 send message to Niltava

Wie weet hoe je het eenvoudigst/makkelijkst fruitvliegmaden kan oogsten. Vanuit kweek.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-22 - 21:48:09 send message to Karel

Ik zou het niet weten, Erwin, maar ben wel heel benieuwd wat je daarmee van plan bent.
Zijn er vogels (met hele goeie ogenwink ;)) die ze eten?


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-08-22 - 21:59:08 send message to meyer

Je kunt proberen de voedingsbodem met de maden uit te spoelen door een fijne zeef maar wat hou je dan over aan maden? Je bent zo ook gelijk de volgende generatie (eitjes) kwijd want die spoelen natuurlijk met de voedingsbodem weg.
Ik denk dat dit niet echt rendabel is.

Misschien zijn er nog andere met een betere oplossing.

Groeten Meyerwink ;)


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-08-22 - 23:42:11 send message to salvadori

Meerdere kweken opzetten in 1 liter koel of diep-
vriesdozen, de maden kruipen omhoog tot tegen het deksel,waar gaatjes ingeprikt zijn vanwege verluchting. Deksel met fruitvliegmaden eraf halen en op bodem kooi leggen voor vogels met jongen, een schoon deksel op de kweekdoos plaatsen.Ook hier kruipen weer vliegenmaden op en zo verder en verder.Per week zo'n 10 bakken aanmaken, afhankelijk hoeveel vogels men heeft.
Er blijven voldoende vliegjes over die zich verpoppen, zodra de nieuwe generatie vliegjes
zich aandient, maakt men nieuwe voedingsbodem
voor een volgende kweek.Dit gaat het hele jaar door.


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-08-23 - 00:16:33 send message to vogelkooi

Dat klinkt goed salvadori, waaruit bestaat die voedingsbodem, kan je me dat vertellen¿?
Mike


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-23 - 08:15:11 send message to Niltava

Bedankt salvadori, ik neem aan dat de koeldoosjes van het liggend type zijn?
Kun je misschien een foto plaatsen? Hoeveel deksels heb je nodig per dag.
Ik heb ze nu straks nodig voor de zwartmaskeramaranten(Hans) en mogelijk later voor de melba's(en anderen als die beginnen)


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-08-23 - 10:44:32 send message to salvadori

Er zijn verschillende voedingsbodems voor fruitvliegen, kan op basis van brood met banaan
of ander fruit, met havermout,je kunt het kant en klaar kopen.Ik gebruik maismeel, koken tot een
stevig papje ontstaat, anti-schimmelmiddel er doorheen, soms wat gelatine en soms gist, maak het mezelf niet te moeilijk.Afkoelen en klaar is kees. Maar Mike, er staan recepten in vogelboeken, op het internet, onze vogels etc.
Als het deksel met maden schoongevreten is, kan je die ook weer gebruiken, deksels wisselen dus.
Het zijn dezelfde literdozen, waar je je bami
inmee naar huis krijgt of je aangekochte buffalo
wormen.
succes allemaal


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-08-24 - 17:32:38 send message to vogelkooi

Bedankt , ja zoveel kwekers zoveel recepten, heb er een aantal gezien, alleen dat antischimmel middel zit me niet leker, maar ja schimmel natuurlijk ook niet, ik las eens dat het de vruchtbaarheid aantast bij kikkertjes, maar als jij het gebruikt en je hebt steeds jonge vogeltes kan het waarschijnleik geen kwaad, ik ga het proberen na de zomer, nu is het te warm en droogt alles uit.
Mike


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-08-24 - 18:49:38 send message to salvadori

Ja gebruik het ook liever niet. Wie weet een echt
goed werkend schimmelwerend produkt voor in voedingsbodems.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-24 - 18:56:42 send message to Niltava

In principe zou bij een goede bezetting van maden er geen schimmel moeten optreden.
Misschien een zuurdere voedingsbodem maken?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-24 - 23:51:27 send message to tonnl

Aquariumhouders gebruiken soms ook fruitvliegjes, ik kwam een site tegen met een heldere handleiding.
Tegen schimmel wordt wat azijn of wat droge gistkorrels gebruikt.
http://www.zilvertetra.nl/fruitvlieg.htm


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-08-25 - 11:06:33 send message to salvadori

Als de maden er zijn, treden er geen schimmels op.
Juist in de aanloopfase gaat het wel eens mis, heeft ook te maken dat er condens in de kweekbakjes komt, heb in elke bak wat suikerklontjes gedaan (schijnt vocht optenemen)
Dit werkt gedeeltelijk, maar voorkomt het niet.
Niltava en Ton bedankt voor jullie reaktie, ga het een en ander uitproberen.De link staat inmiddels bij mijn favorieten.


leila
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-09-06 - 21:06:50 send message to leila

fruitvliegenmaden
ik ben eens bij een kweker geweest die de voedingsbodem kookte voor de vliegjes dan kreeg je ook geen schimmel in jekweek een antischimmelmiddel kan nadelig zijn voor de vruchtbaarheid van je vogels.
ik weet nog wel een goede voedingsbodem voor je vliegjes heb ik van een pijlgifkikkerkweker een goede voor scrabble ha .
de basis zijn gevangen enbevroren insecten die je in de buurt vangt van een vlinderstruik geen vlinders of zweefvliegen natuurlijk.
deze insecten vries je in en daarna haal je ze uit de vriezer en maal je ze tot poeder dit gebruik je extra in de voedingsbodem,het werkte alleen te goed voor de kikkers het is zo voedzaam dat de kikkers te dik en daardoor onvruchtbaar werden dit kwam door de honing die de insecten uit de vlinderstruik opnamen.
echter je zouw dit wel voor de vogels kunnen gebruiken groet wim


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-09-07 - 00:36:06 send message to vogelkooi

Maar Wim, ze eten toch die voedingsbodem niet op? of bedoel je soms de bevroren insecten mengen met eivoer.?¿
Mike


leila
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-09-19 - 20:15:52 send message to leila

ik bedoel de voedings bodem word door de fruitvliegjes opgegeten dus betere kwaliteit vliegjes groeten wim


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-09-20 - 23:30:39 send message to vogelkooi

A ok, ik dacht dat ze aleen maar fruit aten die vliegjes.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede