Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Help Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Help
sparka
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-08-27 - 10:31:16 send message to sparka

Hoi allemaal,
Gisteren is er bij mij, vermoedelijk een vlaamse gaai komen binnenwandelen. Ze is nog heel klein maar heeft al wel wat dons. Ik heb al eerder een klein vogeltje opgevoed met nutribird. Alleen was dat gewoon een valkparkiet. Nu weet ik niet hoeveel ik haar moet geven en wanneer en wat. Kan iemand me helpen? Bedankt


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-27 - 10:38:52 send message to Karel

Je vraag is lastig te beantwoorden als niet duidelijk is hoe oud de vogel is. Als een vogel komt "binnenwandelen" dan is hij minstens al een paar weken oud en zit al (bijna) helemaal in de veren?

Wat bedoel je met "heel klein" en "heeft al wat dons"? Is het een nestjong dat nog warmte nodig heeft?

Misschien kun je even een fotootje plaatsen.

Overigens kun je zo'n vogel, ongeacht de leeftijd, het best naar de dichtsbijzijnde vogelopvang brengen. Zij weten (meestal) precies hoe zo'n beestje moet worden gehouden en opgevoed.


sparka
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-08-27 - 10:52:04 send message to sparka

Ja dat is goed ik zal zo even een foto plaatsen. De vogel zit al wel in de dons en heeft het ook niet koud ofzo. Ik denk dat hij rond de 3 weken oud is. Ik heb er ook aan gedacht om hem naar een vogel ovang te brengen maar ik heb van velen gehoort dat ze geen tijd hebben om hem zo intensief te voeden omdat hij ( en dat hoorde ik net ) hij elk uur een kleine hoeveelheid voeding binnen moet krijgen. Ben bang dat ze hem dan gewoon een spuitje geven.


sparka
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-08-27 - 11:00:12 send message to sparka



Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-27 - 11:05:03 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als hij idd 3 weken is (en een gaai of kraai ishappy :)), kun je volstaan met 2 a 3 keer voeden per dag. Vanaf 2 weken zijn ze makkelijk in leven te houden met stukjes geweekt hondenvoer, kleine meelwormen (niet te veel en de koppen er af knippen!), stukjes eendagskuiken (zonder dons) en klene stukjes hart.
Bij iedere voeding van alles wat geven, dus niet alleen maar hart of alleen maar meelwormen.

Niet overvoeren! Zorg dat als je stopt met voeren, hij nog steeds bedelt!
Er gaan meer vogeltjes dood van teveel dan van te weinig eten!

Van de foto kan ik niet zeggen of het een Vlaamse gaai issad :(. Lijkt me meer een jonge duif (dan geldt natuurlijk een heel ander voedingsverhaal).
Misschien dat iemand deze vogel wel herkent?


sparka
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-08-27 - 11:10:16 send message to sparka

Oke hartstikke bedankt! Ik hoop dat ie het overleeft happy :) Renate


sparka
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-08-27 - 11:13:16 send message to sparka

oh trouwens. Hoe weet ik dat hij genoeg heeft gehad. Ik heb hem nu telkens om het uur gevoed en dan +/- 40 ml nutribird. Maar ik heb geen idee of dat de goede hoeveelheid is...


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-27 - 11:14:35 send message to Karel

Nog een vraagje: Dit lijkt me geen vogel die is uitgevlogen. Zit er een nest bij je in de buurt, waar hij is uitgevallen?


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-08-27 - 11:15:40 send message to theelepeltje

Dit is een jonge duif! Helemaal geen Vlaamse gaai of andere kraai-achtige! Nogal een verschil hè... ga hier dus absoluut geen vlees aan geven!



Als ik de foto zo zie is deze duif al enkele weken oud en al uitgevlogen. Zet dit duifje weer gewoon buiten, de ouders zullen wel in de buurt zitten en het jong nog gewoon voeren.

Het is een Europese vogel en deze mag je niet zomaar in huis nemen, dat is verboden. Als je wilde dieren vindt, kan je ze altijd het beste naar een vogel opvang brengen.


sparka
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-08-27 - 11:18:35 send message to sparka

IS het een jonge duif? Nou dan heb ik al een probleem want hij is gisteren komen binnenlopen bij vrienden van mij en aangezien daar allemaal katten rondlopen heb ik hem maar meegenomen naar mijn huis. En hij loopt wankel en kan absoluut nog niet vliegen. Ik waardeer je hulp heel erg, maar weet je zeker dat ik hem nu weer buiten moet zetten?


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-08-27 - 11:19:17 send message to theelepeltje

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Kijk, dit is het verschil tussen een Vlaamse gaai en een Turkse tortel/Houtduif (Ik kan niet goed zien welke soort het precies is maar ik vermoed een Turkse tortel:

Vlaamse gaai:


Turkse tortel:


Houtduif:


Dit zijn twee geheel verschillende vogelsoorten, de één is een kraai-achtige en de andere twee zijn een duivensoort. Totaal andere leefwijze en voeding en gedrag.
De Houtduif en de Turkse tortel zijn de soorten die het meest in bevolkte gebieden voorkomen in Nederland.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-08-27 - 11:22:42 send message to theelepeltje

quote
IS het een jonge duif? Nou dan heb ik al een probleem want hij is gisteren komen binnenlopen bij vrienden van mij en aangezien daar allemaal katten rondlopen heb ik hem maar meegenomen naar mijn huis. En hij loopt wankel en kan absoluut nog niet vliegen. Ik waardeer je hulp heel erg, maar weet je zeker dat ik hem nu weer buiten moet zetten?



Het is zeker een duifje. Ze zien er altijd vrij hulpeloos uit, meestal schuilen ze een poosje in de struiken.
Tortelduiven broeden bijna het hele jaar rond, ze krijgen dus best veel jongen, waarvan er altijd een aantal sneuvelen. Als je zegt dat er katten rondlopen is de kans wel groot dat het duifje dan wordt gepakt, maar zo gaat het nu eenmaal in de natuur, die kan best hard zijn.
Je kan de vogel het beste naar een vogel opvang brengen.
Ik heb ook wel begrepen dat jonge duiven ook met baby papegaaienvoeding (oa nutribird) grootgebracht kunnen worden. Maar houdt er wel rekening mee dat dit een wilde vogel is, en het dus officieel niet mag.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-08-27 - 11:25:28 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De meeste duiven vliegen al jong uit, maar meestal zijn ze dan wel wat behendiger en klimmen ze al snel in een struik of boompje.
Neem bijv. dit duifje, deze soort vliegt al na een kleine 2 weken uit.
Ziet er vrij hulpeloos uit, maar kan toch al redelijk vliegen:


(Wil er wel bij vermelden dat bovenstaande soort een vruchtenduif is, en tortels/houtduiven er iets langer over doen, maar dit is puur om een voorbeeld te geven)


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-27 - 11:26:58 send message to pietparkiet 10

er mag zoveel niet vloeken mag ook niet doen ze ook


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-08-27 - 11:29:12 send message to theelepeltje

quote
er mag zoveel niet vloeken mag ook niet doen ze ook


Dus jij keurt wildvang goed? Ik begrijp deze situatie wel, maar wil alleen maar zeggen dat het volgens de wet verboden is.
Weet niet hoe de wetgeving in elkaar zit wat betreft vloeken?


sparka
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-08-27 - 11:36:04 send message to sparka

Hallo pietparkiet? Gaat het hier nu om vloeken of over iets anders?



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 138 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede