Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > meerdere binnenhokken met 1 buitenvoliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : meerdere binnenhokken met 1 buitenvoliere
johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-08-28 - 16:22:21 send message to johanblok

Ik overweeg om (na verhuizing) gebruik te maken van een systeem met meerdere binnenhokken gecombineerd met 1 grotere buitenvoliere waar de koppels afwisselend gebruik van kunnen maken. Belangrijkste voordelen zijn de grotere buitenvoliere vergeleken met de gebruikelijke situatie, maar vooral ook reductie van het schreeuwgedrag.
Wie heeft ervaring met een dergelijk systeem en kan aangeven of en waarom zoiets op de langere duur wel of niet bevalt?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-28 - 17:15:53 send message to Karel

Goed plan. Ik ken iemand die dit toepast voor het houden van Europese torenvalken (overdag naar buiten) en kerkuilen ('s-avonds en 's-nachts naar buiten). Het bevalt hem prima.
Zorg er wel voor dat er alleen in de binnenhokken kan worden gebroed, anders heb je een probleemwink ;).


Innerlife
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-08-28 - 18:51:38 send message to Innerlife

Het hangt er vooral vanaf over welke vogels we het dan hebben.

Stel dat je bvb Europese soorten houdt zoals vinken, goudvinken, putters, en dergelijke meer, dan zullen zij een voorkeur hebben om hun nest buiten te maken.

Hetzelfde voor prachtvinken lijkt mij..

Maar bvb voor roofvogels of parkieten lijkt het mij ideaal en best doenbaar.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-08-28 - 19:17:14 send message to johanblok

Het gaat om papegaaien, om precies te zijn om amazones. Dus dat is een kwestie van geen nesthokken in de buitenvoliere ophangen. Ik ben banger dat ik een keer, op een drukke ochtend bijvoorbeeld, teveel vogels tegelijk buiten laat....


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-08-28 - 19:21:32 send message to molineti

quote
Het hangt er vooral vanaf over welke vogels we het dan hebben


Klopt,bij de roofvogelsoorten die Karel noemt zou het best ideaal kunnen zijn.


Ikzelf heb jaren met dit systeem papagaaien gehouden maar als verbetering ben ik ze toch weer ,,traditioneel,, gaan huisvesten.

Ik heb nog enkele kooien op deze manier,maar hoop die ook over een jaar of wat veranderd te hebben.

Ondanks dat ik het in het verleden in enkele artikelen gepromoot heb,denk ik er nu toch anders over(hoe veranderlijk is de menshappy :))

De redenen;

Het heeft mij door de jaren heen enkele dode vogels bezorgt;omdat ze het toch voor elkaar kregen om tegelijkertijd in de buitenkooi te kunnen komen(dit was voornamelijk met kakatoes,die krijgen alles open)

Omdat elk nachthok een raam had,konden dus de vogels die buiten waren voor het raam gaan zitten van de binnenzittende vogels ,dit zorgt voor een hoop onrust(en dus geluid)

Daarbij komend vindt ik heden ten dagen dat Je vogels wat te kort doet als ze niet dagelijks buiten kunnen.



Groeten Rene


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-28 - 19:33:15 send message to Karel

quote
Ik ben banger dat ik een keer, op een drukke ochtend bijvoorbeeld, teveel vogels tegelijk buiten laat....



laugh :D
Ik ken dat: een "Oh, chips"-momentwink ;)


Innerlife
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-08-28 - 19:45:30 send message to Innerlife

Met papegaaien zou ik het toch afraden. Bovendien zijn de meeste papegaaien erg gevoelig voor verandering, en met dat systeem is het dag in dag uit verandering en onrust..


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-08-28 - 20:50:17 send message to johanblok

quote

Ondanks dat ik het in het verleden in enkele artikelen gepromoot heb,denk ik er nu toch anders over(hoe veranderlijk is de menshappy happy :))


Juist daarom vraag ik eens rond, voor het zelf al dan niet uit te proberen...

Ik zou dat dan met twee koppels op 1 buitenvoliere doen, dus om de dag buiten.

Verstoring van ritme is iets waar ik nog niet zo aan gedacht heb, maar wat inderdaad wel eens heel negatief zou kunnen uitwerken op broedresultaten. Ik heb al wel ervaren dat papegaaien op commando opsluiten uitstekend kunnen leren, echter je verstoord vaak wel parings, voorbereidende en andere rituelen.

En voor die (half)dode vogels door een foutje ben ik dus ook nogal bang...

Vogels uitsluitend binnen houden wil ik zowiezo niet, vandaar dat ik aan deze tussenoplossing dacht, aangezien meerdere koppels amazones tegelijkertijd buiten, in een woonwijk van een grote stad, niet zo'n success zal worden. En tja, andere soorten blijken voor mij nu eenmaal vele malen minder aantrekkelijk.

Moet er nog maar eens geruime tijd over denken...


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2007-08-28 - 21:28:22 send message to djenco

Wat je misschien wel zou kunnen doen is een grote buitenvlucht, daaraan wat kleinere buitenvluchten met bijbehorende binnenruimtes.

Je kan dat vogels buiten het broedseizoen eventueel tegelijk (of natuurlijk om en om) in de grote vlucht doen.

De rest van het jaar kunnen ze dan toch buiten zitten mochten ze dat willen. Wel is het dan misschien verstandig om de scheiding tussen grote en kleine buitenvlucht doormiddel van ondoorzichtig materiaal te maken.

Succes met je overwegingen.

Groet'n,
Dirk Jan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-08-28 - 21:56:57 send message to dooren

Het systeem heb ik ook met mijn lori's, elke 2 koppels hebben samen 1 buitenvoliere. Dit wordt gewisseld om de dag zodat ze toch een ruimere buitenkooi hebben. Ze kunnen dus niet bij elkaar.

Voordeel vind ik dat er minder geluidoverlast is voor de buren.

Straks als ik meer plaats heb als we verhuizen overigens krijgt elke koppel zijn eigen buitenkooi. Dan heb ik gelukkig geen last meer van buren.

Dus voor liefhebbers met beperkte ruimte kan het toch een oplossing zijn om de dag een ander koppel te laten genieten zonder dat dit overlast veroorzaakt.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-08-30 - 09:43:08 send message to johanblok

Toch lastig dat niemand mij kan vertellen wat mij het beste zal bevallen laugh :D
De voor en tegens zijn wel duidelijk. De hoofdreden voor mij is beperking van het geschreeuw: mijn witvoorhoofden zijn erg rustig (ook tijdens broedtijd) de vraag is of dat blijft als ik aan de door mij zeer gewenste finsch amazone zou beginnen...


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-30 - 10:36:29 send message to Karel

quote
Toch lastig dat niemand mij kan vertellen wat mij het beste zal bevallen


Oh, dat kan ik je wel vertellen Johan: verhuizen!laugh :Dwink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-08-30 - 10:47:47 send message to johanblok

Tja, verhuizen ga ik ook, alleen er zijn andere belangrijke factoren behalve vogels die de keuze bepalen....



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 173 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede