Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ziek grasparkietje? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ziek grasparkietje?
Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-09-07 - 17:19:53 send message to Loesje

Hallo,

Ik heb twee grasparkietjes, waarschijnlijk een stelletje: een jong mannetje en een vrouwtje van ongeveer 2 jaar.
Met het mannetje gaat het heel goed, hij is actief en vrolijk.
Maar het vrouwtje zit vaak op één takje, met haar veren uitgezet (dikzitten dus). Ook eet ze niet veel. Voor de rest ziet ze er gezond uit. Ze wil vaak ook niet dat het mannetje te dichtbij komt :S

Weet iemand wat er aan de hand is?

gr. Loes


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-09-08 - 02:07:20 send message to dooren

Ik zou hier ook even een vogelarts laten kijken omdat deze vogel dus inactief is wat een gevolg kan zijn door voeding of hygiene.

Deze punten zou je dan moeten verbeteren zodat deze vogel in conditie komt.
Gert


Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-09-08 - 10:03:00 send message to Loesje

Ik maak de kooi elke één keer per week schoon, en kijk een paar keer per dag of er nog zaadjes in het bakje zitten.
Moet het nog anders?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-09-08 - 17:32:20 send message to chrislaevers

Je geeft ze toch ook grit en sepia? Heb je gecheckt op bloedluis? Die zit niet op de vogel maar in het hok zelf tijdens de dag in gleufjes en kiertjes. Heb je gecheckt op vederluis?
Hebben de vogels voldoende zonlicht? Dat kan allemaal meespelen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-09-08 - 23:03:22 send message to tonnl

Misschien overbodig, maar "je kijkt of er zaadjes in het bakje zitten..."
Parkieten zijn wat dat betreft gewoon nogal dom, als er alleen velletjes van de gepelde zaden bovenop liggen snappen ze soms niet dat het bakje nog lang niet leeg is.
Even afblazen is dan handig.


Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-09-09 - 16:57:09 send message to Loesje

Ja dat doe ik. Die schilletjes eraf blazen.
Het lijkt mij dat het met de hygiene en de voeding wel goed zit...

Loes


Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-09-09 - 17:04:15 send message to Loesje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoe kan ik de kooi controleren op bloedluizen, en hoe groot zijn ze eigenlijk? Ik heb geen voliere maar een kooi, en ik kan er niet goed bij. Ik heb ook takjes waar ze overal dan tussen kunnen zitten...

En is schelpenzand i.p.v. grit ook goed?? Ik geef ze wel sepia en ze krijgen genoeg zonlicht.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-09-10 - 12:58:19 send message to chrislaevers

Als je boomtakken geplaatst hebt, kan de bloedluis zitten aan de uiteinden van de takken tussen de bast en het hout. Neem de takken uit de kooi en kijk goed aan de uiteinden en trek eventueel een stuk bast af. De bloedluizen zitten samen en als ze gegeten hebben zijn ze dus rood van kleur. Zelfs met houten of plastieke stokken kan je bloedluis hebben. Ze zitten in de gleuven van de stokken aan de tralies. Kijk ook eens onder de kooi, onder de eventuele dubbele bodem. Ze kunnen ook zitten aan de uiteinden van de tralies waar deze vast zitten in het geraamte van de kooi. Zwartgrijze stippeltjes kunnen ook een indicatie zijn. Kijk lang en met een scherp oog vooral op de plekjes waar je de gewoonte niet hebt om te kijken en die zijn er meestal altijd. Check eventueel ook de naaste omgeving van de kooi. Bloedluis kiest de zwakste vogel en hoe minder vogels hoe sneller de aftakeling plaats vindt.
Het is uiteindelijk zeer belangrijk om bloedluis uit te sluiten.
Christine.


Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-09-10 - 16:40:43 send message to Loesje

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Bloedluis kiest dus de zwakste vogel uit. Kan het dan ook zijn dat ze maar één vogel kiezen? Ik heb één jonge en één grasparkiet van 2 jaar, en alleen de oudere vogel lijkt ergens last van te hebben. Voor de rest heb ik geen vogels.

Kunnen bloedluizen ook zelf holletjes maken, zoals gangetjes in hout?

In mijn kooi heb ik overal gleufjes waar het gaas tussen het hout zit. Is er een soort spray waarmee ik dan de eventuele bloedluizen dood zou kunnen spuiten?

Is het aan de ontlasting van een vogel te zien (door een vogelarts) of een vogel bloedluis of iets anders heeft?

Ik ga sowieso de kooi onderzoeken.

Zou het ook zo kunnen zijn dat de parkiet die ik al langer heb in een soort dip zit omdat er opeens een nieuwe parkiet bij kwam??

En als blijkt dat een vogel bloedluis heeft, wat kun je er dán aan doen (van de vogelarts)?

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen

Loes


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-09-10 - 18:33:28 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bloedluis lijkt me echt onwaarschijnlijk tenzij de bloedluizen een bepaalde voorkeur hebben voor een bepaalde vogel. (ik denk dus niet dat dit het geval is, anders hebben ze het beiden in zo'n kooitje)

Lijkt me toch iets met voeding, vogels worden in het algemeen bijna altijd ziek door voedingsfouten. Door een mindere weerstand worden ze bevattelijk voor bepaalde ziekten.

Als je ze alleen hoofdzakelijk zaden geeft is dit al een indictie voor bepaalde vitaminegebrek zoals bv. D3. Dit kan zeker in een binnensituatie het geval zijn.
Gert


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-09-10 - 21:36:00 send message to chrislaevers

Als het de bloedluis zou zijn (als!), dan tappen ze bloed van beide vogels. De jonge vogel zal het het langst uithouden. Je spreekt van hout en tralies. Als je zeker wilt zijn, zet dan beide vogels in een andere kooi die geen contact heeft gehad met de oude kooi en bekijk de situatie.
Bloedluizen maken geen gangetjes maar ze zijn zo klein dat ze kunnen zitten in de openingetjes waar de tralies in het hout verdwijnen. Alleen 's nachts komen ze er uit om van de slapende vogels bloed te tappen. Ik vermoed dat een veearts dus bij volle dag niets zal vinden tenzij misschien tekenen van lichamelijke zwakheid.
Misschien is dat dus de oorzaak niet en ligt het aan de voeding maar ik zou het toch proberen uit te sluiten want als het dat wel is gaan je vogels er traag en langzaam op achteruit, eerst de ene en als die weg is, de andere in versneld tempo want dan is er nog maar één vogel om bloed van af te tappen.
Sprayen op hout... ik heb eens gespoten op een afstand van 5cm op enkele bloedluizen in de tuin op een houten kweekkooi. Na vijf minuten waren er enkele die gewoon verder kropen. Nu zet ik alle kleine dingen in een bak met kokend water en een halve fles Mr Proper en laat dat zo enkele dagen staan. De kweekkooi zelf laat ik buiten staan in weer en wind. Ik gebruik ze niet meer daar ik het niet vertrouw en ik heb meermaals gespoten met twee verschillende produkten (nooit spuiten als de vogels er in zitten en water en voeding verwijderen).
Ik heb geen sterfgevallen gehad om dat ik onmiddellijk de vogels verhuisd heb. De vogels herstellen zich wanneer de bloedluis afwezig blijft (bij mij toch).
Hopelijk krijg je nog meer reacties.
Christine.


Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-09-11 - 18:13:53 send message to Loesje

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn vogels meer vitamine D3 krijgen? Ik heb van die speciale voeding met allerlei vitaminen erin en dat geef ik ze af en toe.

Ik zei ook dat mijn jonge grasparkietje niet ziek lijkt te zijn, maar dat weet ik niet zeker. Hij is wel actief en als hij zit te rusten maakt hij zachte geluidjes. Hij fladdert soms in zijn kooitje en eet genoeg.

Mijn oudere parkietje zit minder vaak en lang dik en is iets actiever dan een paar dagen geleden, ze eet ook beter. Is het dan nog waarschijnlijk dat er bloedluizen in de kooi zitten?

En zou ik de hele kooi inclusief voederbakjes (en de vogels apart in een andere kooi) in kokend water kunnen zetten met een fles Mr Proper (kan iets anders ook?) erbij, zoals Christine zei?? Hoelang moet dat water dat koken? Ik ben namelijk wel van plan om voor de zekerheid maatregelen te nemen, maar het liefst zonder bestrijdingsmiddelen.

Loes


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-09-11 - 22:17:32 send message to dooren

Wat voer je dan precies en wat op welke dagen krijgen ze het.
Gert


Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-09-12 - 14:50:12 send message to Loesje

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik voer ze meestal gewoon voer voor grasparkieten, en soms krijgen ze daar een 'fruit-coctail' van Vitakraft doorheen (op de verpakking staat dat ze het 1x per dag 2 theelepels moeten krijgen. Is het echt verstandig om dat te doen?). Daar zitten vitaminen in. Ze krijgen het niet op een vaste dag, maar 1 keer per week ofzoiets. Alleen ik heb het idee dat ze de stukjes fruit en de stukjes waar vitaminen inzitten niet opeten. Ik voer ze soms ook fruit, maar dat willen ze niet altijd eten, het jong weet nog niet wat het is geloof ik...

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn grasparkietjes de benodigde vitaminen krijgen, en dat ik ook zeker weet dat ze het ook echt binnenkrijgen?

Zit vitamine D3 in het zonlicht? Ze krijgen wel licht, maar ik weet niet of het genoeg is. Ze staan ook niet pal in de zon.

Is schelpenzand i.p.v. grit ook goed?

Loes


Loesje
Website Member
Posts :43

Website Member
2007-09-12 - 18:32:12 send message to Loesje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De ontlasting van de oudere parkiet ziet er weer goed uit.

Ik heb ook gelezen dat een heel klein beetje knoflookpoeder in het water goed helpt tegen luizen en mijten. Helpt het ook tegen wormen?

Loes



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 192 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede