Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > papegaaien lusten eikels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : papegaaien lusten eikels
burak
Website Member
Posts :22

Website Member
2007-09-13 - 10:59:11 send message to burak

een vraagje: mijn amazones en grijzen lusten eikels die ik gevonden heb in het bos. Ze eten het graag? Ik heb er niet bij stilgestaan en had het eerst hier moeten vragen nog voor ze te voeren maar toch.. vraag ik het maar.
zijn eikels eetbaar voor ze of juist giftig?
gr
burak


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-09-13 - 12:45:42 send message to hj de graaf

euhm zeker weten doe ik het niet of ze giftig zijn voor pappegaaien maar wat ik wel weet is dat: wilde eenden graag eikels eten en vlaamse gaaien eten ook eikels heet in het duits dan ook eikelhaler.

mvg HJ de Graaf


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-09-13 - 12:48:15 send message to Daniel

Zal ik maar uitkijken als ik de volgende keer mijn voliere in loop wink :)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-09-13 - 12:55:48 send message to denegon

eikels zijn noet echt goed voor papegaaien der zit een stof in die giftig is.
als ze er veel van binnen krijgen is het heel slecht voor ze een enkele die ze eten omdat ze in de kooi vallen is niet zo erg maar niet veel voeren.
groetjes egon


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2007-09-13 - 17:00:43 send message to blg

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Wikipedia
Zowel de bladeren als de eikels van de eik bevatten tannines. Deze tannines kunnen op zich het maagdarmstelsel irriteren. In het lichaam worden zij omgezet tot pyrogallol, een sterk bloedgif, dat hemolyse verwekt. Varkens zijn het minst gevoelig voor dit vergif en verdragen eikels goed. Paarden, schapen en runderen zijn zeer gevoelig. Herten zijn er dol op.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/36964


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-09-14 - 08:29:49 send message to ParkietenPeter

blg, wat al vaker opgemerkt wordt bij dit soort vragen is dat wat giftig is voor mensen nog lang niet giftig hoeft te zijn voor papegaaien.

Vaak ontstaat het gif doordat de stof een verbinding aangaat met het speeksel van ons, of proces op gang gebracht wordt, in ieder geval menseigen reageert. De papegaaien hoeven hier dan geen last van te hebben.

Denk maar aan de spaanse peperpitjes. Het brand in onze mond maar de papegaai geniet ervan.

Als de papegaaien het al gegeten hebben en er van genieten, dus niet ziek zijn geworden is het duidelijk niet direct giftig. De hoeveelheid zal dan uiteraard wel meespelen. Da wete kik nie. wink ;)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-09-14 - 10:16:30 send message to rupicola

Mijn amazones krijgen af en toe ook wel eens een paar eikels, maar die staat niet echt hoog op hun waarderingslijstje.
Een paar eikeltjes als 'stukmakertje' doen het redelijk goed, maar naar mijn bevindingen blijft het daar ook bij. Er wordt niet of nauwelijks daadwerkelijk van gegeten.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor tamme kastanjes.

Hier staat tegenover dat ze wel helemaal dol zijn op hazelnoten en beukenootjes!



blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2007-09-14 - 17:22:06 send message to blg

blg, wat al vaker opgemerkt wordt bij dit soort vragen is dat wat giftig is voor mensen nog lang niet giftig hoeft te zijn voor papegaaien.

Klopt Peter, maar wil jij het testen, ik waag mijn vogels er niet aan.

Zo zijn er wel meer planten die als giftig voor mensen bekend staan en die we dus ook niet aan onze vogels geven.


burak
Website Member
Posts :22

Website Member
2007-09-16 - 20:35:32 send message to burak

hoi
bedankt allemaal, ik denk dat ik ze maar beter geen eikels meer geef. Dan maar andere noten.
gr


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-09-16 - 20:47:29 send message to denegon

quote
Als de papegaaien het al gegeten hebben en er van genieten, dus niet ziek zijn geworden is het duidelijk niet direct giftig.


Even terug naar de mens dan peter. een biertje is niet giftig maar wel lekker.
als we dit echter veel gaan drinken en ook nog elke dag kunnen we daar behoorlijk ziek van worden en daar aan dood gaan.

Dit is het volgens mij ook met eikels bij papegaaien als je ze soms een eikel voert zal er niets aan de hand zijn maar elke dag dan zal de vogel hier wel last van krijgen en er uiteindelijk aan dood kunnen gaan.

groetjes eogn


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-09-16 - 21:16:42 send message to Niltava

Vanmorgen op de radio. beukenootjes bevatten ook een gif .

Ook voor vogels?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 192 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede