Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Kijktip Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kijktip
Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-10-04 - 19:38:23 send message to Karel

Voor de liefhebbers en andere geinteresseerden:

Vanavond om 22.50 op Ned.2:

Darwin's nightmare
over het Victoriameer/nijlbaars debacel


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-10-05 - 00:12:26 send message to Zjurre

Jah, deze docu heb ik een tijd geleden gezien, drama!
Ook bizar dat die mensen uitgebuit worden door te moeten betalen voor visgraten... welke als voedsel dienen nota bene!


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-10-05 - 15:45:53 send message to chrislaevers

Ik had de documentaire ook eerder gezien en telkens ik die Victoriabaars in de supermarkt zie liggen, moet ik denken aan die hele triestige situatie. Het is een schoolvoorbeeld van neokolonialisme gecombineerd met de alom geprezen vrije markt met daarenboven nefaste milieugevolgen. De mensen die daar altijd geleefd hebben mogen de rekening betalen als goedkope arbeidskrachten in dienst van buitenlanders met wat kapitaal. De autonomie die ze vroeger hadden voordat de vis werd geïntroduceerd behoort al lang tot verleden tijd.
Hopelijk wordt die degoutante situatie ooit eens recht gezet.
Christine.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-10-05 - 16:50:21 send message to Karel

quote
Hopelijk wordt die degoutante situatie ooit eens recht gezet.



Ik heb er vandaag met enkele vrienden over gediscussieerd, maar de vrees is dat dit nooit meer wordt zoals het was. Al pratend kwamen we tot de conclusie dat de nul-interventie wellicht de beste optie zou zijn (geweest), maar dan moeten we natuurlijk ook niet decadent westers gaan "zeuren" in gevallen waar de inlanders zich voeden met aapjes, vogels e.d.
Naast economische motieven hebben we namelijk ook nog onze bedilzucht.....ook zoiets.sad :(


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-10-05 - 20:07:26 send message to chrislaevers

Een nuloperatie vanuit het westen...en tegenwoordig vanuit het oosten (China), daar ben ik het helemaal mee eens. Wat ik bedoelde met het recht zetten van de situatie was dat de regering van dat land of van andere landen ooit eens een groeifase zouden bereiken dat ze duidelijk zeggen 'tot hier en niet verder'of 'je komt met kapitaal maar onder bepaalde voorwaarden' en daarmee bedoeld geen voorwaarden waardoor de mensen die in de regering een zitje hebben ,hun zakken vullen. Dat bedoelde ik dus. Ik zit al heel lang te wachten op Afrikaanse regeringsleiders en eventueel in het beste geval regeringscoalities in Afrikaanse landen die aan één zeel trekken en voorrang geven aan onderwijs, gezondheidszorg, huisvesting en een uitbouw of ontwikkeling van economische rijkdommen voor de bevolking. Terzelfdertijd erger ik me dood aan de grenzeloze faciliteiten van westerse en nu ook oosterse ondernemingen die ze zich toeëigenen zonder enige vorm van deontologie 'want het is toch maar een achterlijk continent' zie ik ze al lachend zeggen op één of andere beheerraad. Zo zie je dan hallucinante beelden van een vrouw die als ze haar hut uitkomt en zich op straat wilt begeven, ze eerst over een meer dan meterhoge oliepijpleiding moet klauteren (Shell in Nigeria). Zo zijn er talloze voorbeelden, zoals bv waterbronnen die ingepalmd worden door buitenlandse ondernemingen... nadien moeten de mensen betalen (en niet niks) voor het drinkwater waar ze altijd beschikking over hadden.
Eindelijk (eigenlijk schandalig te laat) begint men hier en daar de autochtone bevolking die uit natuurreservaten verdreven werd en aan de rand er van leeft schamele rechten terug te geven zoals het afschieten van zoveel stuks per jaar. Deze mensen leven al duizenden jaren op die plekken zonder die natuur kapot te maken. Eén reportage vond ik indrukwekkend waarbij kinderen die hun runderen hoedden met een stuk of vijf en enkel gewapend met een stok en luid schreeuwen een leeuw wegjoegen. Dat is symbiose met de natuur. Dat heb je ,maar als het weg is kan je het nooit meer opnieuw hebben. Indianenvrouwen uit de Amazone voedden papegeaaijongen met de mond aan de bek. Ze leven al duizenden jaren van jacht en vruchten. Nu ze gedecimeerd door kinderziekten, de kap van bomen, het aanleggen van transportwegen doorheen hun habitat en andere factoren zoals de komst van wanhopige goud- en gelukzoekers, het water aan hun lippen stijgt, begrijpen ze pas dat ze actie moeten voeren. Dat is zo schrijnend. Het is zo schrijnend omdat het meer over ons, welvaartlanden, zegt dan over hen.
Die aap, dat boszwijn, of die vogel gun ik hun van harte en 300 percent autonomie er bij zodat niemand meer kan zeggen : 'Ik gun het ze.'. Als het aan mij lag kwam daar niemand van buitenaf meer binnen.
Die Victoriabaars is een schoolvoorbeeld en die situatie vraagt gewoon om rechtzetting zoals alle andere kapot gemaakte habitats.
Christine.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-10-05 - 21:18:07 send message to Karel

quote
Dat heb je ,maar als het weg is kan je het nooit meer opnieuw hebben.


Dat was ook onze trieste conclusie. sad :(



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 176 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede