Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jonge vogels in nest bijvoeren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jonge vogels in nest bijvoeren
birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2007-10-15 - 11:39:32 send message to birdies

Hallo,

Ik houd mijn werkstuk over het kweken van kwaliteitsvogels. Een van mijn deelvragen is of jonge vogels zich beter ontwikkelen als de kweker bijvoert in het nest. (de vogels blijven dus in het nest zitten en worden ook door de ouders gevoert.)
Mijn vraag aan jullie is of de vogels hier inderdaad sterker van zullen worden én of de jonge vogels als ze zelf broeden wel genoeg zelf voeren?

mvg Jeroen


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-10-15 - 11:49:31 send message to mijnkaketoes.nl

Als de ouders dit zelf doen dan lijkt me het overbodig. Om te kunnen bepalen of ze sterker? zouden zijn is veel meer onderzoek voor nodig.

Je zou dan koppels die je bijvoert en koppels die het zelf doen moeten testen.

Bloed (verhouding diverse stoffen)
Weefsel ( structuur en vetgehalte)
Beenderen ( structuur en kalk (calcium) gehalte.

Dus ik denk dat de vraag niet van toepassing op kwekers. Of de kweker vind dat ze met bijvoeren sterker worden is subjectief. Omdat hij geen vergelijkingsmateriaal heeft.

Als in je scriptie dus een onderzoeksvraag zou staan is die in ieder geval niet valide .

Veel succes met je scriptie

Henk


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-10-15 - 12:26:17 send message to paintim

Hallo Jeroen!
Bijvoeren van jongen met goed voerende ouders is
natuurlijk niet nodig. Wat is er bij te voeren
als de kropjes regelmatig gevuld worden.
Bij slecht of niet goed voerende ouders ligt dat anders. Daar moet bijgevoerd worden.Hoewel ik
dat zelf niet doe.
Aan het voer(zaden/eivoer)mag natuurlijk niets mankeren. Alleen 1e kwaliteit is goed genoeg.
Of bijgevoerde jongen van slecht of niet voerende
ouders sterker zouden zijn of kwalitatief beter
daar geloof ik niet in.
Het al of niet voeren van jongen is een instinct,
dat erfelijk is. Dus slechtvoerende ouders(bij mij alleen de poppen) horen niet thuis in de fokkerij.
Succes met je werkstuk!
Vriendelijke groeten van
ANTONI


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-10-15 - 12:40:32 send message to Rogert

Ik ben van mening dat de vogels er absoluut niet sterker van worden, hooguit tammer.

Je praat hier over kwaliteitsvogels die door bijvoeren allemaal groot worden. Het is een fijt dat dieren in gevangenschap zwakker worden omdat ook de zwakkere dieren groot komen. 'Survival of the fittest' is in gevangenschap minimaal dus ook 'slechte' genen weten zich voor te planten (net als bij mensen). Door de medische zorg blijven ook dieren die in de natuur al lang dood zouden zijn ook in leven. Je verlaagd in gevangenschap dus sowiso de kwaliteit. Als je dan ook nog eens de vogels bij voert heb je al helemaal geen selectie. Alles komt groot en alles kweekt (bij wijze van).

Als je het vergelijkt met de natuur heb je ook al een selectie waadoor dieren in gevangenschap genetisch veranderen tov dieren in de natuur (boek: denken als de dieren van Temple Grandin).
Voorbeeld: neusberen in dierentuinen komen uit het warme zuid amerika. Deze zijn in de koudere dierentuinen van Europa gehuisvest en wisten zich daar voort te planten. Maar de dieren met een dunne vacht overleefden de eerste winters niet terwijl de dieren met een dikke vacht dit wel konden. Deze wisten zich nog beter te manifisteren. Gevolg: neusberen in dierentuinen hebben een dikkere vacht als in de natuur. Zo zijn er legio voorbeelden.

Ooievaarsstations in Europa hebben in de jaren 70 de populatie ooievaars weten te behoeden van uitsterven. Door de broedparen goed bij te voeren en hun jongen goed bij te voeren is de populatie nu weer hersteld. Maar tijdens dit proces zijn er heel veel jongen gesneuveld op weg naar Afrika. Deze jongen wisten moeilijk hun eigen voedsel te vinden en bleven te lang bij de stations hangen. Om een populatie van de ondergang te redden is dit een acceptabele manier van handelen, maar de kwaliteit van jongen geboren in de natuur is vele malen hoger dan die van de jongen die op een station groot kwamen. De jongen in de natuur hadden ten eerste al een selectie in het nest maar ook het geluk dat ze geleerd werden hoe te jagen. De kans van overleven is daarom groter dan de vele zwakkere dieren die in stations geboren worden.

Ik hoop dat je wat met deze informatie kunt.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-10-15 - 13:29:57 send message to rupicola

Kwaliteit is een ruim begrip, dus kun je je afvragen wat kwaliteit precies is?

In mijn beleving staat kwaliteit voor sterke gezonde en levenslustige vogels.

Dergelijk kwaliteitsvogels krijg je uitsluitend door zwakke vogels af te laten vallen!



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-10-15 - 21:10:20 send message to Niltava

Ik zou hier en daar toch wat in de kantlijnen willen plaatsen.

Voeren is een instinct?? = slecht voeren is negatief dus verwijderen? Misschien bij kanaries maar bij andere soorten kan het ook liggen aan het verkeerde of te weinig voedsel. Het kan ook zijn dat de vogels geforceerd broeden(te snel door ons ingezet o.i.d), het kan ook zijn dat (sommige)vogels moeten leren (goed) te voeren.
Een niet goed voerend koppel?, klikt het koppel?, wordt het koppel gestoord??

Vogels houden is niet 1 + 1 = 2

Door jongen bij te voeren, help je de zwakste = negatief?
Vergeet niet dat zwakte bij dieren en bij vogels in het bijzonder vaak ook afhankelijk is of je de laatste of eerste bent in het nest.
Zijn bijvoorbeeld jonge uilen, de laatst geborenen, zwakker? Ja omdat ze jonger zijn, Nee omdat ze meestal sterven doordat er een slecht muizenjaar is.
En zo zijn er wel meer oorzaken aan te geven.

Vogels houden is niet 1 + 1 = 2

Topic: bijvoeren in nest.
Nee, in principe hebben de vogels in gevangenschap zoveel kwalitatief en voldoende goed voedsel binnen handbereik dat bijvoeren onnodig is.

Toch heb ik een kakatoekweker een tip als mogelijkheid gegeven de jongen direct na het uitkomen wat bij te voeren. Het doden/verminken van jongen zou volgens mij kunnen komen omdat ze te zwak bedelen.
Hier kwam ik op omdat ik op internet een stukje had gelezen over pleegouderschap van afrikanen(meen ik) met meeuwtjes en soorteigen(gelijkende) pleegouders.
Veelal stierven die toch omdat veel tropen zwak bedelden. Nu legde deze man steeds jongen van een paar dagen oud bij de soorteigen pleegouders en nu ineens voerden ze wel de jongen tot het einde.
Zo bracht deze man vele jongen groot.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-10-15 - 22:27:27 send message to paintim

Hallo Niltava!
Bij kanaries gelden uiteraard veel dezelfde zaken.
Ik ben er in mijn naieviteit van uitgegaan,dat
alle zaken licht,temperatuur,huisvesting,zaden
eivoer e.d. allemaal in orde zijn.
Dat is natuurlijk niet bij eenieder het geval.
Vr.groeten van
ANTONI


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2007-10-17 - 15:15:53 send message to birdies

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor jullie reacties!
quote
Ik ben van mening dat de vogels er absoluut niet sterker van worden, hooguit tammer.

Je praat hier over kwaliteitsvogels die door bijvoeren allemaal groot worden. Het is een fijt dat dieren in gevangenschap zwakker worden omdat ook de zwakkere dieren groot komen. 'Survival of the fittest' is in gevangenschap minimaal dus ook 'slechte' genen weten zich voor te planten (net als bij mensen). Door de medische zorg blijven ook dieren die in de natuur al lang dood zouden zijn ook in leven. Je verlaagd in gevangenschap dus sowiso de kwaliteit. Als je dan ook nog eens de vogels bij voert heb je al helemaal geen selectie. Alles komt groot en alles kweekt (bij wijze van).

Als je het vergelijkt met de natuur heb je ook al een selectie waadoor dieren in gevangenschap genetisch veranderen tov dieren in de natuur (boek: denken als de dieren van Temple Grandin).



Als deel van de natuurlijke selectie had ik het verblijf in het nest nog niet gezien. Bedankt voor dit nieuwe inzicht!




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 197 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede