Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Tot welke leeftijd kweken vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Tot welke leeftijd kweken vogels
Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-11-02 - 11:07:11 send message to Picolet

Waar ik benieuwd naar ben is de leeftijd waarop vogels nog kunnen kweken en succesvol jongen grootbrengen en of de nesten kleiner worden.

Wanneer is een koppel te oud, en wat doen we er dan mee?

Ruud



(Titel aangepast ivm archivering)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2007-11-02 - 11:19:06 send message to rajar

Hallo

Ik heb een kleine geelkuif man van +/- 55 jaar oud en die heeft ieder jaar nog jongen.

M.v.g. Rob


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-11-02 - 11:42:40 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bergparkieten koppel van 10 jaar oud en dit jaar nog gekweekt happy :)
En wegdoen is geen issue en zal geen issue worden. Behalve als ik ruzie met mijn vader wil happy :)


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-02 - 13:49:28 send message to henkdelaat

Heb een koppel prachtrosella's gehad van 15 jaar die elk jaar nog een nestje jongen grootbrachten.

En momenteel heb ik een BLVH-Amazone pop zitten van 1991 die elk jaar nog 1á2 nesten van 3 jongen groot brengt.

Maar de leeftijd waarop ze stoppen met broeden weet ik niet dat kan van verschillende factoren afhangen maar ik neem aan dat als een papegaai 5o jaar of ouder kan worden dat hij een lange tijd vruchtbaar zal zijn.

Henk


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-11-02 - 16:11:58 send message to Rogert

Wat doen we er mee ......... ik laat ze gewoon zitten, of geef ze weg aan iemand die er nog plezier mee kan beleven.

Maar ik weet dat er ook mensen zijn die de ring eraf knippen en ze verkopen voor jonge vogels.

Ik weet dat veel mensen het bovenstaande denken, dus laat ik het dan maar hard op zeggen.

Bij alle vogels die geen zuivervaste voetring hebben moet je er niet van uit gaan dat ze jong zijn of nakweek. Deze vogels moet je echt beoordelen op het uiterlijk.

De oudere vogels gaan daarna gewoon de handel in en zullen, ergens bij een nieuwe eigenaar die denkt een jonge vogel gekocht te hebben, door stress naar de vogelhemel gaan. En zo zijn er nog veel meer dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.

De vraag in deze topic zal een keer met dit antwoordt beantwoord worden.


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2007-11-02 - 17:26:17 send message to Fokke

Daar gaan wqe weer.

Dit worden dus weer ellenlange negatieve verhalen over slechte handelaren en liefhebbers. Ik vraag me regelmatig af waar dit voor dient, steeds maar negatief en nog eens negatief. Er werd alleen maar gevraagd hoelang bepaalde vogels nog broeden en gelijk is er weer iemand die met deze (L..verhalen) begint.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-11-02 - 18:05:21 send message to johanblok

Een koppel kan hooguit te oud zijn om te broeden, maar als het goed is nooit te oud om fascinerend vogelgedrag aan te beleven. Ik ben 1 keer bij een liefhebber geweest die een voliere had die hij als pensioen/AOW voliere bestempelde. Dat is pas verantwoordelijkheid nemen voor de (vaak zelfgekweekte) kneusjes. Een aanrader voor iedereen: reserveer AOW/pensioen en kinderopvang. Voorkomt stress voor zowel mens als dier. Ik geef toe: een ideaal dat moeilijk haalbaar is met zoveel aanlokkelijke vogelsoorten.

Wie klaagt dat dit geld kost, heeft een bedrijf in plaats van een liefhebberij of hobby.

Kwa leeftijd: ik weet van een koppel blauwvoorhoofd amazones dat zo rond de 22 jaar geen jongen meer kreeg. Vermoedelijk hangt veel af van de individuele gezondheid en geschiedenis.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-11-02 - 19:06:25 send message to molineti

quote
Daar gaan wqe weer.



De bijdrage met bovenstaande quote Lijkt mij een negatievere dan die van Rogert,maar dit terzijdesad :(

Ik denk dat de meeste vogelsoorten veel langer kunnen leven en voor nakweek kunnen zorgen dan Wij nu denken/van elkaar aannemen.

Ik denk dat er maar een klein gedeelte uiteindelijk van ouderdom sterft,de meeste gaan volgens mij relatief jong dood aan ,,gebreks,,ziekte.

Om een relatie te leggen met een ander topic:Veelal gaan de poppen jonger dood dan de mannen,dit lijkt mij het resultaat te zijn van het (nog)niet juist aan kunnen vullen van de broodnodige voedingsstoffen die de poppen verliezen met het leggen van eieren.

Het in conditie krijgen/houden van vogels over een zeer lange periode is volgens mij nog steeds een probleem,ondanks dat de kennis betreft voeding beter is geworden.

De oudere(kweek) vogels blijven bij mij tot ze van ,,ouderdom,, sterven,of gaan naar bevriende kwekers om met soorgenoten/partner vogel hun oude dag te slijten.

Rene



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-02 - 19:39:33 send message to henkdelaat

Ik denk dat het allemaal gebeurd zoals in bovenstaande topic's beschreven wordt.

Zowel de ring verwijderen,als overlijden,of in een gezelschaps voliére.

Ik denk dat er maar weinig kwekers zijn die hun oudere vogels appart zetten en doorhouden tot hun dood.
Dit vaak door ruimtegebrek.

Wie zegt dat als een vogel van een bepaalde leeftijd die één jaar of twee jaar geen eiéren meer legt dat zij na enkele jaren weer niet aan de gang gaat,heeft dit al iemand meegemaakt.

Er zijn vogels die na enkele jaren gebroed te hebben 1á2 overslaan en dan gewoon weer doorgaan.

Ik denk dat het verstandig is om met oudere vogels die gestopt zijn met broeden dat je daar eerst mee naar een bekende dieren(vogel)arts moet gaan om te laten kijken door Endoscopie of zij nog actief zijn voordat men besluit dat zij afgeschreven zijn voor de kweek.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-11-02 - 19:41:32 send message to swanny

Bovenstaande bijdrage zullen vast juist zijn. Ik vind dit een nuttig topic, om wat inzicht te krijgen in de soorten en hun "kweek leeftijd".
Ik heb een roodsnavel parkiet die 15 jaar is en nog steeds kweekt en dat voor zo'n klein vogeltje.
MvG


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-02 - 19:45:51 send message to henkdelaat

Er staat al een adv op VA van een edelman zonder ring waarvan de eigenaar zegt dat de leeftijd te kontroleren is.

Ik zou graag weten hoe dat mogelijk is???

Sluit mischien al aan bij eerder genoemde topic.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-11-02 - 21:53:23 send message to denegon

Ik heb een koppel pruimekoppen gehad en die waren toen 12 jaar oud. ze hadden dat jaar 4 jongen. omdat ik ben gaan verhuizen heb ik ze allemaal verkocht. (al mijn vogels trouwens) Ik heb nu na 3 jaar geen pruimekoppen gehad te hebben weer een aantal koppels aangeschaft en er zit een koppel van 12 jaar oud bij. De meeste mensen vinden dit te oud maar omdat ik al eens met 12 jaar oude vogels heb gekweekt ben ik zeer hoop vol gestemd. aan de conditie van de vogels is niets slechts te zien en ze zijn goed door de rui heen gekomen. nu wachten tot februari en dan het blok erbij. hopelijk zullen ze nog een aantal jaar voor jonkies zorgen. wat ik met vogels doe die niet meer kweken door ouderdom weet ik niet ik ben pas 7 jaar bezig en heb het nog nooit mee gemaakt.

groetjes egon


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-11-02 - 23:48:55 send message to tonnl

Mijn koppel Chinese groenlingen heb ik nu 8 jaar en nog elk jaar een of twee nestjes met prachtige jongen.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-11-03 - 06:29:50 send message to bert1974

mijn grijze roodstaarten hebben al meerdere nesten jongen groot gebracht.
maar ze staan nu al twee jaar op non actief.
dit zegt echter niets want daar staan grijzen bekent om.
verder is mij ooit eens vertelt dat een amazone papegaai tot ongeveer 35 jaar vruchtbaar is.
maar of dit waar is weet ik niet.

groeten bert


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-11-03 - 12:44:59 send message to denegon

Ik heb wel een koppel pruimekoppen waar de pop een manke poot van heeft. Vorig jaar heeft ze niet gelegd. maar ik heb haar wel doorgehouden het is een uitdaging om der met deze handicap toch te laten kweken en anders geniet ik gewoon van de vogel.
groetjes egon


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-11-03 - 13:09:09 send message to Picolet

En bij de afrikaanse astrildes, tangara's, timalies, nachtegalen??

Ruud



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 235 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede