Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Vaststellen richtprijzen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Vaststellen richtprijzen
swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-11-05 - 11:01:50 send message to swanny

In de Ps stonden pas geleden de richtprijzen en ik heb ze ter kennisneming gelezen. Ik start nu toch deze topic omdat ik een advertentie gezien heb van iemand die een Afrikaanse papegaai zoekt en volgens de richtprijs wil betalen. Als je uitbent op een koopje is dat een slimme zet, als je niet beter weet, kom je nooit aan je vogel. Ik ga even van het laatste uit. Ik heb trouwens geen vogel te koop. Ik weet hoe ze tot stand komen en dat er plaatselijk afwijkingen kunnen zijn. Deze keer klopte er geen hout van die richtprijzen, hoewel ik wel eens meer vraagtekens erbij gezet heb in het verleden. De verschillen zijn nu wel heel buitengewoon met de praktijk. Met de praktijk doel ik op wat ik moet betalen als ik informeer of wat ik zie op marktplaats en hoor van andere kwekers. Ik wil me trouwens wel beperken tot de Afrikaansen papegaaien soorten, want van de rest weet ik het niet.
Ik vraag me dus af WIE die richtprijzen aandraagt. Is dat zomaar iemand of is het een kweker, want ze komen nog niet in de buurt van de huidige prijzen. Als ik als liefhebber van Afrikaanse papegaaien een richtprijs moet geven van Australische parkieten of lori's sla ik ook een modder figuur.

Ik zou graag eens een oplossing horen hoe men betrouwbare richtprijzen krijgt en gegok van mensen die niks hebben met een vogelsoort kunt voorkomen.

Ik zal even een opsomming geven met links de richtprijs en rechts wat ze momenteel "doen".
Kaapse 1500 2000
jardine 650 1000-1200
bonte boer 180 300-400
roodbuik 700 800-900
meyer 300 450-500

MvG


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-11-05 - 12:06:26 send message to hoogervorst

Hallo Swanny,

Voor zover mij bekend worden de richtprijzen aangedragen door de afdelingsbesturen en komt er een gemiddelde richtprijs uit. Zoals je kan lezen zijn er meerdere afdelingen zonder afdelingsbestuur en zijn er dus gebieden in NL waar geen cijfers vandaan komen, waar misschien juist deze soorten gehouden worden.
Het hoofdbestuur is dus afhankelijk van de cijfers die ze krijgen van de afdelingen en het HB is alleen een uitvoerend orgaan. Als afdelingsbestuur zou men de leden van die afdelingen moeten vragen om geldwaardes aan te dragen voor hun vogels.
De richtprijzen gelden overigens,(zoals beschreven) voor een paar/ koppel jonge geringde vogels van deze soort van dit jaar en dus niet voor overjarig of kweekkoppels. tel daar dan rustig 25 tot 50% bovenop en waarschijnlijk kloppen de prijzen dan wel redelijk.
Ruppels 900 euro?

Groet,
Ronald

Ik zou zo'n lijstje ook wel eens willen zien voor vruchten-en insecteneters.
Wat willen we betalen? en wat vragen we?, en indien een ieder zich dan aan deze prijzen houdt schakelen we daarmee gelijk de abnormale vraagprijzen van handelaren uit, dit valt binnen de kromsnavelwereld tenminste nog mee, daar vragen zelfs handelaren nog normale prijzen, je krijgt alleen iets minder. Men is bereidt voor lagere marges te werken, maar dan wel veel handel te drijven.

Groet,
Ronald


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-11-05 - 13:20:10 send message to swanny

Hallo Ronald
Bedankt voor je aanvullende reactie. Ik zat ook op de lijn van een jong gesekst koppel. Dat niet alle afdelingen, door gebrek aan een bestuur, gegevens aandragen wist ik niet. Blijft staan dat in deze tijd , als ik advertenties zie van door heel Nederland op internet, dat toch een goed beeld moet geven. Blijft dus dat grote verschil staan.

Dit terwijl trouwens de grijze roodstaart met 1000 wel goed is, hoewel dat ook al naar de 1100 gaat neigen. Dat is echter maar 10% verschil en dus te verwaarlozen.

Ik vind dat de grijze trouwens mooi heeft ingehaald in vergelijk met andere soorten. Bij alle soorten is het zo dat een natuurbroed , jong, gesekst koppel duurder was dan handopfok vogels. Bij de grijze was dit absoluut niet zo, sterker nog je raakte ze aan de straatstenen niet kwijt. Door de huidige vraag is dat helemaal omgebogen en zijn jonge, gesekste natuurbroed koppeltjes ook duuder geworden dan de handopfok. Dat zal trouwens nog wel een prijsreactie geven bij de handopfok, maar dat is off-topic.

Blijft helaas overeind dat de huidige richtprijzen niet overeenkomen met de praktijk. Als de richtprijzen wel overeenkomen met de praktijk zou dat voor iedereen een stuk duidelijker zijn en prijsopdrijving of "ontduiking" voorkomen. Door welke partij dan ook, want dit gebeurt zeker niet door handelaren alleen.
Als de richtprijzen niet gaan stroken met de werkelijkheid is een op zich mooi initiatief ten dode opgeschreven, want er klopt toch niets van.

Buiten dat mensen hun richtprijzen hier kwijt kunnen, zoals je aangeeft(hopelijk wel een beetje per vogelgroep en geen losse vogels).
Blijft het zoeken naar een goede oplossing om de afwijkingen te voorkomen open staan.

MvG


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-05 - 14:12:17 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb al vaker hierover geschreven dat als men een adv zet,iedereen de vraagprijs mag weten maar als de vogel(s) verkocht zijn je nooit hoort wat ze opgebracht hebben.
Dat geeft een groot vertekend beeld van de prijzen op internet.
Ik heb nog nooit de vraagprijs betaald of het moet een redelijken vraagprijs zijn.
De meeste particulieren verkopers informeren eerst bij een dierenspeciaalzaak wat een vogel kost,en richten daar hun verkoopprijs naar,maar zij vergeten dat een speciaalzaak belasting en BTW moet betalenen en vaak hoge afschrijf kosten heeft voor zijn winkel.
Daarbij is hij verplicht om een half jaar garantie te geven op de vogel(s) en een verkoop contract uitschrijven,dit zijn allemaal werkzaamheden die betaald moeten worden.
Het verschil tussen particulier en winkel(handelaar) prijzen is 30%.
En kijk maar eens op VA daar staat een adv van 1-1 DGK-Amazone's(magna's) daar werd eerst € 7000,- of meer voor gevraagd en nu nog € 5500,- dat is een verschil van € 1500,- of meer in een paar weken tijd.
Dus wat hebben vraagprijzen voor waarden op internet als de verkoper zelf al +/- 25% gaat zakken met zijn vraagprijs.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-11-05 - 14:44:36 send message to swanny

Hallo henk
ik denk dat we een kleine miscommunicatie hebben. Ik heb het over richtprijzen en niet over de vraagprijs. In mijn beleving wordt a.h.v. de richtprijs de vraagprijs bepaald. Dat geeft denk ik aan waarom die richtprijzen zo belangrijk zijn. Je geeft zelf al aan dat particulieren bij een speciaalzaak informeren enz. Ik betwijfel of dat in zoveel gevallen gebeurt zoals jij beweert, maar wil het ook niet uitsluiten.
Als iemand belachelijk hoog gaat zitten voor een vogelsoort, krijgt hij vanzelf het deksel op zijn neus en moet zakken. Tja het is een methode van verkopen en je kunt het proberen zal men denken. ik vind dat je dan niet serieus genomen kunt worden en jezelf voor schut zet.
Leuke kreet trouwens wel, die vraagprijs. Ik doe daar niet aan bij mij is de prijs gewoon de prijs.
Ik begrijp wel dat de vraagprijs niet altijd het geld is dat er voor betaald wordt. Echter als je een advertentie ziet met een bepaald prijs voor een vogel en die advertentie is 1 of 2 dagen later weg, mag je er toch van uit gaan dat die vogel voor die prijs verkocht is. Ik ga er tenminste niet vanuit dat hij 1 week later er weer op staat. Bij sommige gaat het om hoge bedragen voor die soort. Beduidend hoger dan de richtprijs.
Daarom mijn "oproep" om eens te kijken hoe we betrouwbaardere richtprijzen kunnen vaststellen.
MvG


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-05 - 16:46:04 send message to henkdelaat

Hallo Swanny

Mijn vermoeden is dat de richtprijzen worden samengesteld door een commisie die bij de dierenspeciaalzaken en handelaren de prijs opvragen van de vogels en dan het gemiddelde nemen,echter precies weten doe ik het ook niet.
Maar als je goed oplet dan zie je vaak dat vogels te koop staan en datna een tijd de adv verwijderd wordt en na een week er weer opstaan onder het mom van (wegens niet nakomen van de afspraak)
Sommige verkopers gebruiken ook div mail-adressen zodat zij ze steeds onder een andere schuilnaam hun vogels kunnen plaatsen.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-11-05 - 16:56:17 send message to afican parrot

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Bruinkop 650
Bonte boer 220
Bonte boer hand / stuk 210
Roodbuik 840
Meyer 420
Ruppel 925
Jardine Gulielmi 670
Jardine Massaicus 900

Dit zijn de richtprijzen van BVP. Deze richtprijzen zijn samengesteld door de leden en er word een gemiddelde genomen. Volgens mij klopt dit redelijk alleen voor een jong koppel bonte boeren 220?? Ik denk niet dat er nog veel kwekers zijn die een jong onverwant koppel laten gaan voor die prijs. Waarschijnlijk kost de massaicus ook veel meer.

mvg Carl en Lindsay.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-11-05 - 20:08:56 send message to swanny

Hoi Carl
Wel leuk om te zien dat er bij jullie ook echt ondersoorten worden genoemd. De massaicus is zeker een stuk duurder. Hetzelfde geld voor de gulielmi, die is ook duurder in Belgie als ik hem daar wil kopen.
Hoe staan de richtprijzen verder in Belgie t.o.v. de praktijk? Zit de waarde daar echt rond de richtprijs?
MvG


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-11-06 - 19:34:18 send message to afican parrot

Er zijn altijd verkopers onder de liefhebbers. Een eerlijk man verkoopt zijn vogels rond de richtprijs en deze kloppen ongeveer. Er zijn soorten zoals de afrikaanse papegaaien die erg in trek zijn en die dus ook een prijsverschil hebben ten opzichte van de richtprijs. Wat is eigenlijk nog een richtprijs? Sedert de importstop is er geen stabiliteit meer in de prijzen.

mvg Carl en Lindsay.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-11-06 - 21:15:54 send message to swanny

Hallo Carl
je hebt helemaal gelijk denk ik, zeker met je laatste zin.
Groeten


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-11-07 - 01:05:33 send message to theelepeltje

Wie heeft er een goeie prijsindicatie van een koppel jonge Blauwgele ara's ('06-'07)


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-11-08 - 05:12:04 send message to bert1974

sinds de import stop kun je helemaal niet meer spreken over richt prijzen.
er worden rond uit belachelijke prijzen gevraagt voor papegaaien.
en dit komt niet alleen door de import stop.
als ik kijk op hoe zo een schaal er met grijze roodstaarten en bonte boeren wordt gekweekt in nederland.
deze soorten kweken over het algemeen het beste daar is in principe al jaren geen import meer voor nodig maar de prijs is voor deze dieren gewoon onnodig omhoog geklopt.
en het is tegenwoordig gewoon zo wat de gek er voor geeft.
ik was op de markt in zwolle en daar heb ik bij meerdere verkopers gevraagt naar de prijs van een koppel grijze roodstaarten.
dit begon bij 1000 euro en dat eindigde bij 1500 euro. het ging dan ook nog eens om een import koppel.
deze was uiteraard bewezen volgens de verkoper???
zo heb ik ook gevraagt naar een rose kaketoe pop.
dit begon bij 800 euro [redelijke prijs] en de topper vroeg zelfs 1500 euro voor een losse pop van dit jaar natuur broed.
maar ook bij andere soorten vogels is geen prijs meer vast te stellen.
ik heb ook gevraagt naar drie kleur glans spreeuwen.
ik heb 4 verkopers gevraagt naar de prijs per stuk.
de eerste vroeg 100 euro en dit liep in stijgende lijn op de laatste vroeg 200 euro per stuk.
ik vind dit persoonlijk een hele slechte zaak.
ik heb naar de vogels gevraagt om te kijken wat de gemiddelde prijzen nu ongeveer zijn.
maar een gemiddelde is er op dit moment gewoon niet.
het enige wat mij wel opvalt is dat het niet goed gaat met de papegaaien handel.
want als zelfs onze grote vriend dennis papegaaien al op de markt moet staan dan gaat er wat niet goed.
hij stond er de vorige keer ook al.

groeten bert


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-11-08 - 10:35:51 send message to pietparkiet 10

ja bert ze zijn er niet en je zegt het zelf al wat de gek er voor geeft hoe meer er zijn hoe minder je betaalt kijk naar gras valk en aga en zebra enzenzenz


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-11-08 - 18:02:15 send message to lennard

De prijs van een jong gesekst koppel blauwgele natuurbroed ligt op ongeveer 2200 euro een handtamkoppel 2500 euro.

Groetjes,

Lennardhappy :)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-11-08 - 20:33:01 send message to molineti

quote
Ik zou zo'n lijstje ook wel eens willen zien voor vruchten-en insecteneters.
Wat willen we betalen? en wat vragen we?, en indien een ieder zich dan aan deze prijzen houdt schakelen we daarmee gelijk de abnormale vraagprijzen van handelaren uit,


ik weet niet of andere dit ook zo zien /waarnemen maar geloof dat de grens wat betreft prijsopdrijving van vruchten en insecteneters(denk ook overige exoten en europese cultuur)wel bereikt ishappy :)

Op marktplaats B.V wordt al bijna niet meer geboden/overdreven geboden op aanbod van vogels.

Bij de aanbiedingen van de bekende handelaren/tussenhandelaren zie Je dat er (bijna) niet meer geboden wordthappy :)

Hopelijk zorgt dit ervoor dat de vogels weer bij de echte liefhebbers terecht terecht komenwink ;)

Mijn inziens zou er in de papagaaien/parkietenwereld totaal geen sprake moeten zijn van prijsstijgingen(op enkele soorten na,misschien)

Van het merendeel van de soorten is meer dan voldoende aanwezig voor een voortbestaan in avicultuur mits men er verantwoord mee omgaat!!

wat betreft de prijslijst van de P.S:er zijn 2 soorten witbuikcaiques de nominaat vormrazz :pionites leucogaster leucogaster(minder aanwezig in avicultuur) en de leucogaster xanthomeria (vrij algemeen in avicultuur)deze worden al vele jaren door elkaar gehaald in hun prijslijstje.

Maar iedereen maakt fouten:Gelukkighappy :)


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-11-08 - 21:50:53 send message to swanny

Bert en Molineti
Jullie hebben gelijk dat een hoop soorten gekweekt worden om ze in stand te houden. Daar ligt echter niet het probleem van de prijsstijging denk ik. Als je kijkt naar de grijze en bonte boer dan worden die voldoende gekweekt, dat klopt wel.
Waarom kom je dan zo moeilijk aan natuurbroed vogels? Omdat er veel naar de handopfok gaan, een andere verklaring heb ik er niet voor. Die vraag is toegenomen, omdat het aanbod afneemt. De "oude" import vogels gaan namelijk dood en worden niet massaal vervangen door ander import. De vraag van vroeger (oude afnemers in het buitenland) blijft bestaan. Dus de prijzen stijgen en er gaan meer jongen naar de handopfok.
Ik heb geen andere verklaring voor de stijgende prijzen. Of het al gaat stabiliseren betwijfel ik. Wie immers over bv. 2 of 3 jaar grijze kan "leveren" moet nu wel kopen en natuurbroed vasthouden tot het zover is duurt langer, maar daar gaat uiteindelijk niemand aan ontkomen. De vraag is alleen, waar haal ik ze?
Ik heb geen verstand van vruchten eters.
MvG



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede