Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > zieken na vogelshow Weurt Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>


Auteur Onderwerp : zieken na vogelshow Weurt
marcelj
Website Member
Posts :71

Website Member
2007-11-16 - 11:21:57 send message to marcelj

Na een vogelshow in Weurt zijn tientallen mensen ziek geworden, waarschijnlijk de papegaaienziekte. De incubatietijd is zo'n 10 dagen. Dus als je er geweest bent en je voelt je niet lekker..
http://www.nu.nl/news/1318144/10/Tientallen_zieken_na_vogelshow_in_Weurt.html
Ik wens de betrokkenen sterkte


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-16 - 12:40:25 send message to henkdelaat

Komt wel 30 keer per jaar voor staat er geschreven,maar ik geloof steeds tijdens de tentoostellingen.

Het is te hopen dat het beperkt blijft want er komen nog veel tt's aan,en nog enkele groten zoals in Apeldoorn,en dat is hemelsbreed ook niet zover van Nijmegen.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-11-16 - 13:16:31 send message to Picolet

Hierbij een korte beschrijving:

CHLAMYDIA

Chlamydia psittaci infecteert vogels van alle leeftijden, rassen en formaten.Vroege klinische kenmerken zijn lusteloosheid, onderkoeling, rillen,dik zitten.Later zien we zware ademhalingsproblemen met ademgeruis en zelfs piepen tot gevolg en treedt er een snelle vermagering op met een geelgroene gel-achtige diarree.De besmetting gebeurt meestal door inademen van besmette deeltjes (verenstof,besmet strooisel en opgedroogde mest) Ongeveer 40 % overlijdt na infectie en bij vroege diagnose van Chlamydia kan het goed worden bestreden met behulp van antibiotica.Bij papegaaien is behandeling via het drinkwater minder geschikt omwille van de zeer wisselvallige en geringe wateropname.Daarom kan men beter gaan behandelen via het voeder.Via de dierenarts zijn er gepelde zaden te verkrijgen die met antibioticapoeder zijn bewerkt en ongeveer een maand gevoerd moeten worden.Indien men pellets voert kan men deze met antibiotica druppelen of in het zachtvoer mengen.Chlamydia is ook besmettelijk voor de mens en ieder die met deze ziekte te maken heeft is het aan te raden om mondkapjes te gebruiken.Ook is het belangrijk om aparte kleding en schoeisel te dragen in het besmette verblijf.Ga niet met deze kleding in een ander vogelverblijf en ontsmet het schoeisel in een ontsmettingsbak.De analyse voor Chlamydia gebeurt aan de hand van een cloaca swap.Het testen van bloed geeft vals positieve dieren ( besmette vogels die nu gezond zijn) door langzame afname van ziekte in het bloed.Overigens zijn veel grasparkieten en valkparkieten drager van dit virus zonder uiterlijke ziektekenmerken(dragerstatus).

Ruud


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-11-16 - 13:20:16 send message to Picolet

Een zwarte dag voor onze hobby:

De vogelhandel, internationaal, nationaal?

Het organiseren van TT's nu en in de toekomst?

Het bezoeken van een vogelhandel?

Risico's voor de volksgezondheid, en wat voor maatregelen zullen er gaan volgen?

Ruud


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2007-11-16 - 13:33:53 send message to rajar

Hallo

De oplossing is je eigen niet laten zien op tentoonstellingen.
Ieder jaar zijn er wel uitbraken van allerlei ellende.

M.v.g. Rob


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-11-16 - 14:35:54 send message to Wickingh

Tja Rob,

het is voor velen juist wel de basis voor hun hobby.Om dit aspect nu helemaal op te blazen gaat wel erg ver ,

mvg Frank


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-11-16 - 18:37:08 send message to broto

quote
Komt wel 30 keer per jaar voor staat er geschreven,maar ik geloof steeds tijdens de tentoostellingen.



Dan zou ik het nog maar eens nalezen, voor je paniek wil zaaien

Henk


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-11-16 - 20:03:43 send message to henkdelaat

Beste Broto

Ik zaai geen paniek maar lees eerst iets goed voordat ik reageer.

Ga even naar nu.nl en klik op onderstaande links dan kan je het zelf lezen.


ZIE OOK: 16/11/2007 Papegaaienziekte kan dodelijk zijn

Slachtoffers

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu komen in Nederland jaarlijks ongeveer dertig gevallen van psittacose voor.

Vermoedelijk zijn er in werkelijkheid meer slachtoffers, stelt het RIVM, maar verloopt de ziekte in die gevallen dermate mild dat de patiënt niet naar de dokter gaat.

gr henk



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-11-16 - 20:18:44 send message to Picolet

Dit is de grootste uitbraak tot nu toe. Hoe gaat de overheid hierop reageren?

Bovendien zal het veel inzenders en bezoekers afschrikken om een TT te gaan bezoeken.

wellicht het begin van het einde van vogelshows?

De handel in vogels, wie durft er nog een vogel zomaar te kopen?

Quarantaine en testen en een mondkapje is nu geen overbodige luxe bij een nieuwe aankoop.

Ruud


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-11-17 - 06:18:19 send message to bert1974

een jaar of 4 /5 geleden is er bij ons in de buurt iemand aan papegaaien ziekte overleden.
na dat dit gebeurd was zijn ze van de aid bij verschillende vogel liefhebbers langs gegaan om daar een mest monster op te halen.
dit was allemaal op vrijwillige basis.
ze zijn ook bij mijn broer geweest.
en dat was best een intresante middag.
ze kwamen niet bij de vogels mijn broer moest zelf de monsters verzamelen om de vogels zo rustig mogelijk te houden.
er was gelukkig bij mijn broer niets aan de hand.

groeten bert


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-11-17 - 06:18:24 send message to bert1974

een jaar of 4 /5 geleden is er bij ons in de buurt iemand aan papegaaien ziekte overleden.
na dat dit gebeurd was zijn ze van de aid bij verschillende vogel liefhebbers langs gegaan om daar een mest monster op te halen.
dit was allemaal op vrijwillige basis.
ze zijn ook bij mijn broer geweest.
en dat was best een intresante middag.
ze kwamen niet bij de vogels mijn broer moest zelf de monsters verzamelen om de vogels zo rustig mogelijk te houden.
er was gelukkig bij mijn broer niets aan de hand.

groeten bert


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-11-17 - 08:03:43 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Het is allemaal weer triest. En dan blijven mensen hier maar beweren dat testen van vogels onzin is , maar goed.

Waar ik nu benieuwd naar ben wat gaat zo een organisatie nu doen. Worden de kwekers die daar stonden goed voorgelicht wat te doen. Is er een registratie van vogels , eigenaars, ringen die worden gepubliceerd. Of gaan de vogels weer lekker naar de markt in bijvoorbeeld dit weekend Barneveld?

Als wij in de gezondheidszorg zoiets dergelijks tegen komen dan wilt u niet weten wat wij moeten doen. Maar ook als organisatie nemen we onze eigen verantwwordelijkheid en acties.

Als ik de voorzitter zo op het nieuws zag dan heb ik daar niet zoveel vertrouwen in. Zat voor zijn kooitje en zei, die van mij zijn niet ziek en als dit zo is draai ik ze de nek om en hoppa in de klikko.

Waar blijft de verantwoordelijk van zo een vereniging in deze?

Onderzoeker Prof Lumeij Fac Utrecht schrijft vandaag ook in de volkskrant dat registratie van deze vogels en eigenaars noodzakelijk is ander kunnen we binnenkort op de volgende gevallen rekenen. Immers de vogels worden nu verspreid.



gr

Henk


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-11-17 - 09:06:54 send message to mijnkaketoes.nl

De vogelshow in Oosterhout gaat gewoon door. Hier zitten nu ook diverse vogels uit Weurt. Hoe gek ben je dan als vogelvereniging. angry


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-11-17 - 09:09:14 send message to pietparkiet 10

weet je hoeveel mensen er dood gereden worden per jaar of hoeveel doden er valen met een vliegtuig en ze rijden en vliegen nog steeds die hier lopen te stoken zijn allemaal tegenstanders van tt


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-11-17 - 09:16:49 send message to mijnkaketoes.nl

Piet

1. Ik ben geen tegenstander van TT, sterker nog vind het wel leuk af en toe daar eens een keer te kijken.

2. Hoe oud ben?

Henk


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-11-17 - 10:14:48 send message to Wickingh

quote
weet je hoeveel mensen er dood gereden worden per jaar of hoeveel doden er valen met een vliegtuig en ze rijden en vliegen nog steeds die hier lopen te stoken zijn allemaal tegenstanders van tt



Goh ik wist niet dat vliegtuig- en auto-ongelukken ook besmettelijke ziektes waren.

Dit is toch geen vergelijking?Steekt het ene ongeluk het andere aan?

Persoonlijk gun ik iedereen zijn/haar kant van de hobby, maar als het een risico voor de volksgezondheid is zal je er (tijdelijk) wat aan moeten doen,

mvg Frank



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 175 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede