Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweekkoppel? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kweekkoppel?
Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2007-12-10 - 10:33:27 send message to Hobby-handel

Wanneer kun je spreken van een kweekkoppel?

Zelf denk ik dan aan een bewezen koppel.
Maar nu staan er op MP meerdere kweekkoppels te koop van 2007. (en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat vogels van 2007 al gekweekt hebben)

Is daar een standaard/richtlijn voor?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-12-10 - 11:20:09 send message to Rogert

In mijn ogen spreek je van een kweekkoppel als de dieren onverwant zijn en jongen gehad hebben. Maar hoe kun je dit controleren?

Als ringen van dit kweekkoppel van 1 kweker komen kan dit verwantschap aantonen maar het kan ook zo zijn dat de jongen uit twee verschillende koppels is samengesteld.
Als de dieren jongen gehad hebben moet je de jongen in het nest hebben wil dit als bewijs gelden.

Stel jezelf de vraag waarom iemand een bewezen kweekoppel weg doet? Waarom doe je een goed koppel weg als je er elk jaar jongen mee kweekt en je daarmee een deel van je onkosten kan dekken?

Als je kweekkoppels verplaatst kan dit funnest zijn voor verdere resultaten. Dus houd hier rekening mee!

Het aankopen van vogels blijft een gok. Maar als je geduld hebt en minimale risico's wilt lopen koop dan jongen die je nog bij de ouders ziet zitten of sterker nog die je in het nest ziet liggen (je moet dan een optie nemen en de jongen komen halen als ze uitgevlogen zijn). En ze eigenhandig onverwant maken.

Waar ik zelf veel tegenaan ben gelopen met kromsnavels en kraanvogels is dat er veel dieren zijn die gedeeltelijk of geheel met de hand zijn groot gebracht. Deze dieren vormen op latere leeftijd een probleem met broeden. Afwijkend gedrag zorgt voor afwijkend broedresultaat. Probeer dit voor jezelf zo veel mogelijk uit te sluiten en je zult dan meer kunnen genieten van je eindresultaat.

Door minimaal 3 koppels van dezelfde soort te kopen kun je ze zelf laten koppelen en heb je meer kans op goede koppels. Je kunt dan ook onverwante jongen verkopen als ze allen tot broeden overgaan.

Het aankopen van dieren blijft een kwestie van geluk hebben, maar wees voor jezelf zo geduldig dat je niet per see dieren moet kopen. Als een koppel je niet aan staat onderhandel dan niet over de prijs, maar laat de vogels dan gewoon zitten.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2007-12-10 - 11:30:50 send message to KeesdeJongh

Beste vogelliefhebber,
Voor mij persoonlijk moet ik de jongen bij het koppel zien zitten en ook nog zien dat ze deze ook daadwekelijk voeren, anders is het voor mij geen kweekkoppel.
Bij een ,,kweekkoppel'' dat zelf dit jaar nog is geboren kun je rederlijkerwijs van uitgaan dat dit toch echt onwaarschijnlijk is of het moet om Zebravinken of iets dergelijks gaan.

MVG
Kees de Jongh


marajo
Website Member
Posts :60

Website Member
2007-12-10 - 19:54:46 send message to marajo

haha, leuke opmerking.

ja ik vraag me ook altijd af, wat er waar is van de aangeboden kweekkoppels.

voorbeeld, laatst stonden er 2 koppels buffons op ze hadden twaalf bevruchte eieren gehad dit, jaar.
dan denk ik, het is mogelijk maar waarom doe je ze dan weg.
de vogels maken te veel lawaai. kan.......

ik dacht bij me zelf die man moet wel heel veel geld hebben, en zijn collectie niet verder willen uitbouwen.

als je ze met de hand groot zal brengen, levert dat in een goed jaar meer op dan 50.000 op,lijkt mij een leuk budget om vogels voor te kopen lijkt mij.
het is toch mooi om te zien dat er mensen zijn die niet om geld geven.


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2007-12-10 - 20:21:38 send message to weggy

De reden dat iemand zijn koppels/kweekkoppels wegdoet kan ook om andere redenen zijn. Zo heb ik over 2 jaar terug al mijn kweekoppels (voor mij bewezen) maar ook gewone koppels (vogels die mekaar anvaardden-voerden)weg moeten doen omwille van plotse allergie. Ik vroeg de normale prijs voor een koppel en dus niet meer omdat het kweekkoppels waren. Omdat ik ook weet dat een goed kweekkoppel bij mij geen garantie is dat dat koppel bij iemand anders even goede resultaten geeft. Het kan beter,slechter of evengoed. Dit hangt af van zo veel factoren......... Maar dat een aangeboden bewezen kweekkoppel per definitie een kat in de zak zou zijn vind ik nogal cru gesteld.

Gr; Herman


postvogel
Website Member
Posts :165

Website Member
2007-12-10 - 23:13:15 send message to postvogel

Hallo je kan je kweekkoppels weg doen vanwege de jongen die je hebt gekweekt en daar nieuwe koppels mee wilt opstarten.
Het lijkt mij moeilijk om een bewezen kweekkoppel aan te bieden als ze nog geen jaar oud zijn maar ja sommige mensen proberen alles om de vogels te verkopen.
Vogelgroet Chris.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-12-11 - 06:04:13 send message to bert1974

in de regel moet je je niets aan treken van de verhalen die bij een koppel vogels wordt verteld.
dat is niet omdat de mensen je voor liegen maar meer om zoals al eerder gezegt,
een bewezen koppel bij mij kan het bij een ander in de voliere wel nooit doen.
ligt aan verschillende oor zaken.

tevens vind ik het ook wel kort door de bocht om te zeggen dat men geen kweek koppels zal verkopen.
ik heb zelf drie bewezen stellen papegaaien dit zijn een stel grijzen een stel oranje vleugels en een stel blauw voorhoofden.
deze zal ik natuurlijk niet zo maar weg doen.
maar stel dat ik financieel in de problemen zou komen, en ik moet dan een keuze maken of mijn gezin te kort doen of de vogels verkopen dan is er voor mij maar 1 keuze.
en ik neem aan dat dat voor ieder normaal denkend mens zo is.

groeten bert


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-12-11 - 11:50:55 send message to Rogert

Hallo allemaal,

Het is niet mijn bedoeling geweest te crue uit de hoek te komen en ik weet dat soms uit noodzaak vogels verkocht moeten worden, maar het gaat mij er om dat je altijd je vraagtekens moet zetten bij oudere vogels.
Door een gesprek aan te gaan met de verkoper kun je vaak al vast stellen of een verhaal wel of niet klopt.

Eerlijkheid duurt het langst, maar je moet wel het kaf van het koren scheiden.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-12-11 - 16:11:56 send message to pietparkiet 10

ik kweek al meer dan 30 jaar vogels en ik heb nog nooit huishoud geld in mijn vogels gestopt ik ben jarig vraag ik geld en van de jonge die ik verkoop heb ik natuurlijk ook geld datleg ik apart en daar koop ik alles van


eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2007-12-12 - 17:49:22 send message to eckers

hallo,
ik heb nu ook de mogelijkheid om een kweekkoppel grijze roodstaarten over te nemen,het is zeker een kweekkoppel,want ik kan de kweker,en ik heb de jongen erbij zien liggen,(de kweker stopt met het houden van vogels),hij kweekt ze in kuubse kooien(1mtr bij 1mtr bij 1mtr),bij mij zouden ze in kooien van 0,85mtr breed,1,80mtr diep en 2mtr hoog komen.
De vogels zijn import vogels,dus leeftijd onbekend.
ik zit nu ook de twijfelen,want de vogels zijn redelijk prijzig voor grijze roodstaarten,maar wist ik zeker dat ze jongen zouden krijgen,dan valt de prijs mee,ik denk dat dit een gok blijft,en ik er alleen achter zou komen als ik ze koop
groetjes jan willem



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 235 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede