Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > terrarium als ziekekooi?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : terrarium als ziekekooi??
bboer
Website Member
Posts :93

Website Member
2007-12-17 - 15:09:50 send message to bboer

Heeft er iemand ervaring met een terrarium als ziekekooi?? reptielen zitten ook warm vandaar deze vraag. ze staan voor weinig te koop en leek me wel een aardig alternatief.
Gr. Bboer


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-12-17 - 16:35:25 send message to Rogert

Een ziekenkooi is bedoeld om je vogels apart te huisvesten in een verwarmde, geventileerde en rustige omgeving.

Als je van een terrarium een ziekenkooi kan maken waarom zou je het dan niet doen. Maar het lijkt mij niet geheel funktioneel. Je moet er een lade in maken om je bodem te kunnen reinigen. Je moet er een ventilator en warmtebron in aanbrengen en je moet er zitstokken in aanbrengen. En je zal toch ook de glasplaten moeten isoleren. Als je vogel in een hoek tegen het glas zit zit ie niet bepaald warm. Glas verliest heel veel warmte.

Ik denk dat je goedkoper een kast kan kopen. In Wijchen woont iemand die warmtekasten geheel op maat maakt voor weinig geld. Kijk maar eens goed in de advertenties, dan kom je hem vanzelf tegen.

(deze reclame is toch goed verpakt!)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-12-17 - 17:33:58 send message to Karel

Ik heb een 5-tal terraria die ik zonodig gebruik als ziekenverblijf voor vogels en al vaak heb gebruikt als kunstmoeder voor jonge kwartels.
Mijn terraria zijn hier prima voor geschikt omdat ze beschikken over zowel bodem- als hotspot-verwarming, beide regelbaar middels een electronische thermostaat.

Schoonmaken is idd lastig zonder schuiflade, maar de vogels verblijven maar kort in deze bakken, zodat alles na afloop kan worden uitgeboend.

Ventilatie kan plaatsvinden door een van de schuif-ruiten een klein beetje open te zetten. Een paar millimeter is al voldoende.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2007-12-17 - 18:17:29 send message to tropic

Karel, en hoe werkt die bodemverwarming dan?
Is het een soort mat binnenin, of hoe moet ik het me voorstellen??


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-12-17 - 18:43:14 send message to Karel

Ja, het is een soort matje dat je in iedere aquarium/terrarium zaak kunt kopen. Het wordt behoorlijk heet, zodat ik er een flinke laag zand of grind op heb om de warmte goed te verdelen. Op de foto zie je de thermostaatvoeler rechtsachterin hangen. In dit geval was de hotspot verwarming uitgezet omdat ik de opkweekbakjes alleen van onderaf wilde verwarmen.





bboer
Website Member
Posts :93

Website Member
2007-12-17 - 19:16:03 send message to bboer

inderdaad meestal zitten ze er toch maar kort in en dan is het wel te doen zonder lade. had het ook al een keer bij een dierenwinkel gezien die hadden er ook jonge vogels in. het leek mij wel een goedkope oplossing ze zijn veel 2e hands te koop voor weinig.
gr. Bboer


bboer
Website Member
Posts :93

Website Member
2007-12-17 - 19:17:00 send message to bboer

en soms zitten er ook ventilatie roosters boven in


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-12-18 - 09:52:05 send message to Strigiformes

quote
voor weinig geld

Zo goedkoop is ie niet meer.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2007-12-18 - 15:37:52 send message to tropic

Karel, en welke zijn dan de voordelen om langs beneden te verwarmen?
Of anders gesteld, waarom is het beter langs onder te warmen dan met de warmtelam?


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2007-12-18 - 15:39:07 send message to tropic

Karel, en welke zijn dan de voordelen om langs beneden te verwarmen?
Of anders gesteld, waarom is het beter langs onder te warmen dan met de warmtelamp?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-12-19 - 11:18:25 send message to Rogert

Het Terrarium zal niet de kosten zijn, maar de randapparatuur lijkt mij erg duur. Warmtematten, thermostaat, warmtelampen, ventilatoren, verlichting zijn niet goedkoop.

Het verwarmen van onderaf lijkt mij niet gunstig. De vogels kunnen nooit weg van de warmte. Bij verwamen van bovenaf en met behulp van een thermostaat zorgt er voor dat de ruimte een egale aangename warmte geeft. De vogel geeft zelf aan wanneer deze te warm zit door de warmte te ontlopen. Maar bij onderaf verwarmen zit de vogel altijd op hete kolen.
Daarbij krijg je ook nog eens een zeer droge en aangekoekte bodem, wat weer minder praktisch is met schoonmaken.

Ik kan me wel voorstellen dat je van onderaf bijverwarmd, maar ik kan me niet vinden met totale verwarming van onderaf. Maar ik ben benieuwd naar de argumenten die je geeft.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-12-19 - 11:58:02 send message to Karel

De vloerverwarming en/of hotspotverwarming kan ik naar believe aan/uit-schakelen.

Voor sommige toepassingen is de vloerverwarming beter, en in andere gevallen de lampverwarming.
De vloerverwarming geeft een veel egalere verwarming dan de lamp. Op de foto staat een aantal bakjes met jonge vogeltjes. Deze kunnen zich niet verplaatsen als het te warm of koud voor ze is. In dat geval is een egale verwarming van het totale hok erg belangrijk. (Merk op dat de thermostaat in dit geval op dezelfde hoogte hangt als de vogeltjes). Vloerverwarming geeft de meest gelijkmatige verwarming door het hele hok.
Verder geeft de vloerverwarming altijd een droge bodem, zodat er nooit uitwerpselen aan de nagels van kwarteltjes/kuikens blijven hangen. Een vochtige bodem is veel minder hygienisch en kan een broeinest worden voor allerlei ongewenst leven. Schoonmaken is eenvoudig als er tenminste een mooie dikke laag grind is aangebracht. Je pakt de klonten er zo uit.
Ik heb kortgeleden iemand bezocht die al zijn nachthokken volledig van vloerverwarming (cv-installatie) had voorzien. In het het gehele hok heerste een gelijkmatige temperatuur en de vloer bleef mooi droog. Het is een vrij kostbare ingreep maar hij kan het iedereen aanbevelen.

Als de kuikens een week oud zijn, schakel ik de vloerverwarming uit en ga over op de lamp. De kuikens zijn dan slim genoeg om de lamp op te zoeken als ze het koud hebben en kunnen zelf bepalen hoeveel warmte ze nodig hebben.
Dit systeem werkt al jaren prima en ik houd meer jongen over dan vroeger met alleen een warmtelamp.

Bij gebruik als ziekenkooi kan gelijkmatige warmte op een bepaald moment zeer belangrijk zijn. Een zieke vogel gaat vaak juist niet onder de lamp zitten, maar zoekt een donker plekje in de hoek van het hok. Hij verkiest dan veiligheid boven gezonde warmte. Meestal vind je zo'n vogel 's-ochtends dood, weggekropen in de verste hoek. Met egalere warmte had dit in enkele gevallen wellicht kunnen worden voorkomen.

M.a.w. Als je in het hok kunt kiezen voor meerdere soorten verwarming (vloerverw, lampverw of beide), heb je naar mijn idee toch iets meer mogelijkheden. Gelukkig heb ik niet zo heel vaak zieke vogels, dus erg uitgebreide ervaring op dit punt heb ik nu ook weer niet (en hoop het ook niet te krijgen eigenlijk wink ;))


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2007-12-19 - 20:10:07 send message to tropic

karel,

Kan voor een groot stuk met je redenering mee, maar ik ging van de foto uit, dus daarop zag ik jonge vogels die met handopfok grootgebracht worden.
Aangaande de kwarteltjes ben ik het volkomen met je eens, maar bij jonge vogeltjes zie ik het als volgt: in het nest krijgen ze toch ook geen verwarming van onderuit, en met een lamp kan je toch een egale temperatuur bereiken in de ruimte.
Aangaande de volieres met vloerverwarming ben ik het met je eens. Je kan geen betere verwarming vinden om je vogels op te houden. Ik ken persoonlijk een handelaar die zijn volledige zaak met vloerverwarming voorzien is, in de bodems van de kooien, en die is er geweldig tevreden over.


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2008-01-10 - 14:55:50 send message to Strigiformes

Ik log weer eens in en zie een bericht van ene toontje.

Als je commentaar wild leveren aangaande mijn ziekenkooi ,het volgende mijn zieken kooi is uitgerust met digitale thermostaat,ventilator,licht,
verwarmings element,Alarm kost 175 euro afgehaald
Als je deze kooi ergens anders goedkoper kunt kopen krijg je bij mijn er een voor niks.
Ik kan evt. ook nog de oude versie maken
zonder digitale thermostaat en alarm kost 140 euro
Mvg. Ton Albers


johan74
Website Member
Posts :12

Website Member
2008-01-13 - 15:07:56 send message to johan74

wat een hoop werk maken jullie van een zieken kooi

ik heb eerst ook een terrarium
gehad voor jonge kwartels
maar dat was 1 grote teleurstelling
gemaakt van een eistein warmte lamp en een thermostaat en elke dag was het weer mis kuikens
overleefde dit niet

nu gebruik ik hamster bakken ( antie rommel kooien ) met een 25 watt reflector lamp
zonder thermostaat dit geeft 30 graden warmte
en de kuikens doen het goed

ik denk dat te zware wamte bronnen de oorzaak zijn van een slechte zieken kooi
ze nemen alle zuurstof uit de lucht

groeten v johan


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2008-01-13 - 15:31:48 send message to blg

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

ze nemen alle zuurstof uit de lucht

leg eens uit happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede