Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > birdlamp van arcadia Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : birdlamp van arcadia
izi
Website Member
Posts :5

Website Member
2008-01-06 - 15:40:43 send message to izi

hallo allemaal

ik heb hier al het een en ander gelezen over het nut van uv licht voor vogels,maar ik zit toch nog met aardig wat vragen,ik hoop dat jullie me daar meer over kunnen vertellen.

ik lees hier dat de enige echt goede lampen de lampen van true light zijn,omdat deze gemaakt zijn van een speciaal soort glas.
ik zou echter graag de compacte lamp van arcadia aanschaffen,vooral omdat deze ook speciaal voor vogels bedoelt is en ik hem makkelijk op mijn kooi kan monteren...
*maar hoe zit het dan met het glas van deze lampen?laten die de uv straling wel door?zijn dit goede lampen?
*en kunnen vogels wel uv licht opnemen door hun veren heen?heeft het wel nut voor de vit d3 of houden de veren alles tegen?

tot zover mijn vragen,mijn vogels staan in huis en met dit weer kan ik ze niet mee naar buiten nemen de zon in omdat ze dat niet gewend zijn,vandaar dat ik over zo'n lamp nadenk.


izi
Website Member
Posts :5

Website Member
2008-01-07 - 18:30:55 send message to izi

niemand die me hier mee kan helpen?


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-01-11 - 19:12:44 send message to medaar

zoeken bij lampen. firmas zijn er te veel is wel duur


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-01-19 - 15:25:02 send message to henkdelaat

Het daglicht bevat voldoende u.v. stralen voor uw vogel,daar hoeft hij niet spec voor in de zon te staan.
Trouwens u mag een vogel nooit lang in de zon zetten hoogstens een uur,en dan nog moet hij een schaduw plekje kunnen vinden als het te warm wordt.
Het is denk ik een misverstand dat vogels alleen maar buitenshuis u.v. stralen krijgen maar die spec lampen zijn voor kooien waar niet voldoende daglicht binnenkomt,en ook voor jongen Gould-amadine's om die wat sneller op kleur te laten komen.
Mijn kooien zijn voorzien van glas aan de voorkant dat de 1/2 tot 2/3 van de voorkant beslaat,verder heb ik gewoon spaarlampen van 5 watt om bij te lichten in deze donkere dagen.
Dit zijn er 2 stuks op de 18 kubieke meter.
TL verlichting bestaat uit knipperlicht dat heel snel knippert en voor het menselijk oog niet zichtbaar is maar voor de vogel wel.
Ik vergelijk dit met Disco lampen,en als je daar dagelijks naar moet kijken wordt je er ook duizelig van.
Dit is mijn ervaring met lampen,ik hoop dat u er wat aan heeft.


siewil
Website Member
Posts :1

Website Member
2008-01-19 - 17:20:26 send message to siewil

Hallo henk,
Ik heb in elke broedkooi een tl lampje van acht watt te koop bij ikea voor €14,95 alles door verbonden via contactdozen op een licht automaat met een daglicht lamp van phillips dan voor de nacht een nachtlampje appart dit bevalt mij uitstekend.Wel even vermelden dat mijn broedkooien tenminste 1mtr lang zijn.voor de grote volliere´s Heb ik een lamp van true licht omdat wegens ruimte gebrek ik alles binnen heb zitten.Vrg simon


ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2008-01-20 - 13:40:08 send message to ichebasje

Goede middag,

Ik heb zelf mijn vogels allemaal binnenzitten ivm het ontbreken van een tuin. (flat).
Ik heb 2 18w arcadia lampen in de "grote" voliere en nu een kleintje van geloof 8w bij de forpussen in de woonkamer.
Ik heb niet het idee dat de vogels last hebben van de 50Hz flikkering die optreedt. Of het licht beter is dan van een normale tl lamp kun je denk ik moeilijk zelf bepalen.
Wel is het natuurlijk zo dat de vogels in de natuur ook een verenpak hebben maar toch de UV straling uit de zon opnemen. Dit zal dus ook met een Uv-uistralende lamp gebeuren. Volgens de site van Arcadia stralen de lampen ook uv-licht uit. De lampen van True-licht ken ik niet en ben ik zelf ook nog niet in een winkel tegengekomen. Ook de prijs is me onbekend.
Zelf zou ik zeggen dat als je het je kunt veroorloven om uv lampen te kopen om het te doen als de vogels achter glas zitten (binnen) baad het niet schaden zal het zeker niet.

Nog een opmerking over de vorige posting: Ook spaarlampen is TL verlichting alleen is de buis in een andere vorm geblazen, en is de starter unit met de voorschakeltrafo ververkt in het voetje.
Het is zelfs zo dat ook gloeilampen in principe flikkeren. Ik heb zelf laatst nog eens een goede tachometer (toerenteller) bij een gloeilamp gehouden en daar kwam heel duidelijk een frequentie van ongeveer 50hz uit.

Prettige middag nog,

Bas



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 138 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede