Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Paring en bevruchting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Paring en bevruchting
Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2008-01-12 - 16:38:41 send message to Wickingh

Hallo,

wie kan mij vertellen hoe lang voor het leggen van een ei de paring heeft moeten plaatsvinden?
Is voor elk ei een paring noodzakelijk?
Hoe lang duurt het tussen de eisprong en bevruchting de kalkschaal is gevormd?

mvg Frank


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-01-12 - 18:22:15 send message to pietparkiet 10

10 tot 14 dagen na de paring heb je eieren als alles goed gaat ze zeggen dat een paring genoeg is voor het hele nest maar ik vraag me af waarom ze dan zo veel paren grasparkieten paren elke dag een paar keer maar ja het zal ook wel lekker wezen de rest weet ik niet daar zijn wel mooie boeken in hoor waar dat allemaal instaat


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2008-01-12 - 18:58:55 send message to blg

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kip_(vogel)

Is een goede vraag, heb er nooit bij stil gestaan.

Heb gezocht in Wikipedia, staat een stuk in hoe het is bij de kip.

Is een heel verhaal.

Ei

Een hen doet er ongeveer 25 uur over om een ei te maken. Als de eicel bevrucht is door een zaadcel, vormt het ei een bescherming voor het kuiken. Het embryo voedt zich met het eigeel en het eiwit en na 21 dagen broeden komt het kuiken uit het ei. Een eicel rijpt in zeven tot tien dagen tot dooier, deze bevindt zich later in het centrum van het kippenei. De dooier gaat door de eileider op weg naar buiten. Doordat het ei door de eileider wordt voortgestuwd, wordt de voorkant puntig, de achterkant blijft stomp. Alles bij elkaar duurt het ontstaan van een ei ongeveer 25 uur, van eicel tot ei.

De volgende dag gebeurt hetzelfde en zodoende legt een kip bijna elke dag een ei.

[bewerk] Eicel

Het proces begint met de enkele duizenden onrijpe eicellen die de kip bij haar geboorte in haar eierstok heeft (een kip heeft één actieve eierstok en een embryonale). Als de hen geslachtsrijp is, worden deze eieren één voor één rijp. Een eicel rijpt in zeven tot tien dagen tot dooier waarna de ovulatie plaatsvindt. De ovulatie is het startsein voor de opbouw van de rest van het ei. De eicel, genesteld in de nu voltooide dooier, wordt afgestoten door de eierstok en komt terecht in de trechtervormige opening van de eileider. De eileider is een holle, gekronkelde, flexibele buis met een lengte van ongeveer 75 centimeter. De binnenwand van deze buis bestaat uit klierweefsel, dat verschillende eiwitlagen rond de dooier afzet. Als de hen in de afgelopen weken gepaard heeft, zal het boveneinde van de eileider sperma bevatten, waardoor de eicel bevrucht kan worden.

[bewerk] Dooier

1. Kalkschaal
2.Schaalvlies
3.binnenste schaalvlies
4.Hagelsnoer
5.Buitenste eiwit
6.Middenste eiwit
7.Dooiervlies
8.Dooier
9.Kiemvlek (of vormingsdooier)
10.Donkere eigeel
11.klare eigeel
12.Binnenste eiwit
13.Hagelsnoer
14.Luchtkamer

Na ongeveer 15 minuten verdikt het dooiervlies. De dooier is een kogelronde bal van 3 tot 4 centimeter doorsnee en draait in de eileider rond met de draai-as in de lengterichting van de eileider. De kleur van de dooier varieert van geel tot oranje, afhankelijk van de voeding die de dieren hebben gehad. De kleur van de dooier wordt donkerder naarmate er meer caroteen in het voer van de kip zit. Caroteen zit onder andere in wortel. Als de kip dan maar één of twee keer per dag eet, in plaats van de hele dag door, zijn in de eierdooier duidelijk laagjes pigment te onderscheiden. In de dagen voor de ovulatie neemt de eierdooier sterk in grootte toe: er moeten immers voldoende voedingsstoffen in opgeslagen worden voor de broedperiode van drie weken. Een dooier is eigenlijk een eicel met veel reservevoedsel. Bijna iedere dag komt er een nieuwe dooier in het begin van de eileider.

[bewerk] Eiwit

Na ongeveer een kwartier bewegen eicel en eidooier zich naar een ander gedeelte van de eileider, waar binnen enkele uren zich vier afwisselend dikke en dunne lagen eiwit over de eierdooier vormen. Bij de eerste laag worden de hagelsnoeren gevormd, dit zijn de strengen waarmee de eierdooier aan de eierschaal vastzit en in het midden van het ei gehouden wordt. In het volgende gedeelte van de eileider worden eidooier en eiwit gewikkeld in twee sterke, dunne vliezen die bijna geheel aan elkaar vastzitten. Er is één open plekje, waar zich later een luchtbel zal vormen om het kuiken van de eerste ademteugen te voorzien. De vliezen dienen voornamelijk als bescherming tegen bacteriën. Gedurende de volgende vijf uur wordt het ei opgepompt met water en zouten die uit de eileiderwand door de vliezen in het eiwit gevoerd worden. Het draaien van het ei gaat nog door in het laatste deel van de eileider.

[bewerk] Schaal

Als daarna de schaalafzetting begint, worden de vliezen strak gespannen, doordat het eiwit nog wat vocht opneemt. Aan de zijkanten wordt het ei daarbij ingedrukt door de cilindervormige eileider. Zo ontstaat de kenmerkende cirkelvormige doorsnede van het ei. De uiteinden gaan bol staan door de spanning van de vliezen. De bolvorm ontstaat vanzelf. Het is de vorm waarbij de spanning gelijkmatig over het vlies wordt verdeeld. De vorming van de eischaal duurt ongeveer veertien uur. De schaal bestaat voor ongeveer 4% uit eiwit en voor 95% uit calcium-carbonaat. Tevens zit er nog wat magnesiumchloride en calciumfosfaat in de eischaal. In de eigang wordt de kleurstof van de eischaal gemaakt en aangebracht. Als laatste komt er een soort wasachtige laag om het ei, waardoor vochtverlies wordt tegengegaan. In de schaal zitten tienduizend luchtgaatjes. Door die gaatjes komt zuurstof in het ei en verlaten koolstofdixide en water het ei.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2008-01-12 - 19:18:23 send message to Wickingh

Ok bedankt voor je speurwerk.

mvg Frank


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2008-01-12 - 19:23:03 send message to blg

Is voor elk ei een paring noodzakelijk?

Heb ik geen duidelijk antwoord op kunnen vinden.
Bij roofvogels wordt nog wel eens kunstmatige inseminatie toe gepast, misschien dat een kweker van roofvogels hier antwoord op kan geven.


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2008-01-13 - 20:07:54 send message to Asura

Het verschilt per vogelsoort.
Vogelvrouwtjes bewaren de sperma in "tubules" (weet niet of daar een nederlands woord voor is) en ik geloof (zo uit mijn hoofd) dat spermacellen daar 4-14 dagen ofzo in bewaard kunnen worden (maar dat verschilt dus per vogelsoort).
Bij sommige vogelsoorten is voor elk ei een aparte paring nodig (de reden daarvoor ben ik even vergeten, maar kan ik nog wel opzoeken), bij anderen soorten niet.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2008-01-13 - 20:28:23 send message to Wickingh

Ben zeer benieuwd of je daar nog een antwoord op hebt.

mvg Frank


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2008-01-13 - 20:35:24 send message to afican parrot

Ik weet dat bij meyers (en waarschijnlijk alle poicephalussen) de pop genoeg heeft aan 1 bevruchting van de man, om meedere bevruchte eitjes te leggen.

mvg Carl en Lindsay.


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2008-01-14 - 15:59:39 send message to Asura

Hier wat citaten uit artikelen die ik moet lezen.
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar interessant is het wel wink ;)

"In some species the amount of sperm in sperm-storage tubules drops dramatically after a single insemination event, and repeated copulation may be required to ensure successful fertilisation. In such cases, sperm from the latest copulation could directly fertilise the last ovulated follicle, allowing females to avoid copulation when the oocyte is of non-desired sex."

"A developing follicle receives about 2 g of yolk proteins daily."
"The sex of each oocyte is determined only 0,5-4 hours before ovulation, during meiosis I. Ovulation of each oocyte is produced with a 24-28 h interval in poultry, although this can vary among bird species: 20-30 h in most passerines and 40-44 h in domestic pigeons."

"Fertilization occurs in the infundibulum, using sperm released from specialized sperm-storage tubules located in the utero-vaginal region of the female. Following oviposition of each egg, sperm are released from these tubules and migrate to the infundibulum for fertilization of the next ovum. But, sperm are released from these tubules BEFORE the time of ovulation and possible sex determination. However it is possible that the female can control whether or not sperm arrive at the site of fertilization in time, for example by affecting sperm motility. Or interfere with sperm release from the tubules. Also she might be able to change the composition of the ova membrane, making it unable to be penetrated."

"In domestic fowl, stored spermatozoa remain viable for a period of 7-14 days."


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2008-01-14 - 18:54:28 send message to kaapsen

Dag Frank,afhankelijk van oa de conditie,kan EEN GOEDE paring voldoende zijn,maar normaal gesproken paren de vogels uiteraard meer,dus voordat in jouw geval en bij jouw soort vogels de pop tot eieren overgaat,is er normaal gesproken al veelvuldig gepaard,dus ook de kans op bevruchting groter dan bij een enkele paring,maar dat lijkt mij logisch.

Op de andere vraag heb je al antwoord gekregen,sucses bij de Ara,s,al een vierde ei,zou kunnen gezien het derde ei dat ws op vrijdag is gelegd he.

Gr Kees



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 107 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede