Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > databank sexen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : databank sexen
daafke66
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-01-13 - 23:09:30 send message to daafke66

Even een vraagje, is er misschien een soort data-base voor gesexte papegaaien,waarin alle papegaaien die endoscopisch gesext zijn opgenomen zijn,dit lijkt mij ook om onnodig dierenleed tegen te gaan zeer wenselijk te zijn.
Nee?????
Dit zou m.i. toch wel mogelijk moeten zijn(lijkt mij sterk dat dierenartsen er niet aan mee zouden willen werken)


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2008-01-14 - 00:28:30 send message to hoogervorst

Een ge-endoscopeerde papegaai heeft ten aller tijde een sexring om links of rechts, naar gelang man of pop. Zodoende kan je altijd zien of de vogel gesext is van buiten en hoef je geen onnodig dierenleed aan te gaan doot opnieuw te sexen. Ook dient er bij een gesexte vogel altijd een sexbewijs van de dierenarts te zitten, geen bewijs is het bedrag betalen van een ongesexte vogel.
Ten tweede hoef je geen dierenleed aan te gaan, als je een vogel met een gesloten voetring laat sexen via DNA veeranalyse.
Op een sexring staat een code die met het sexbewijs moet overeenkomen en hieruit is ook de dierenarts af te leiden, maar die staat ook op het sexbewijs.
Ik hoop hiermee je vraag afdoende beantwoord te hebben en vindt een database om bovengenoemde redenen niet nodig.

Ronald


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-01-14 - 01:55:43 send message to tonnl

Een groot nadeel van het systeem van dna uit veren is dat je vogels na een test gewoon kan verwisselen.
Ik had 2 zwartkintimalia's, een deed ik een groene plastic ring om, de ander een rode.
Op mijn verder fraaie certificaat staat nu: rode ring man, groene ring pop.
Zou alleen in combinatie met vaste voetringen al een stuk betrouwbaarder zijn.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-01-14 - 11:04:37 send message to johanblok

Ook een sexring als bovengenoemd is uiterst fraudegevoelig. Bij twijfel zelf middels DNA testen lijkt me het beste.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-01-14 - 13:58:01 send message to tropic

De sexringen van endoscopie kunnen ook verwijderd of veranderd van poot worden.
Gevaar bij endoscopie is dat je vogels binnenin gekwetst kunnen raken en onvruchtbaar worden.
Als we het dan toch over voor en nadelen hebben.happy :)


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2008-01-14 - 14:59:41 send message to hoogervorst

Tonnl: ik gebruik ook plastic ringetejs die je met een lepeltje om de poot moet doen, echter ik gebruik altijd een kleurcombinatie van 2 ringen om beide poten en zet daar ok het gegraveerde nummer bij als ik de veertjes opstuur. Hierdoor is het al wat moelijker om fraude te plegen.

Er is ook een voordeel van endoscopisch sexen, indien dit door een goed betrouwbare dierenarts gedaan die de vogels kort onder narcose houdt.
Door endoscopie kan men de binnenkant van de vogel bekijken. het instrument wordt ingebracht in een luchtzak vlakbij de geslachtorganen. vanuit hier kan men de geslachtsorganen bekijken, de vruchtbaarheid bepalen de lever bekijken en nog meer organen. endoscopie is het makkelijkst bij kromsnavels en deze hebben ook het minst last van de narcose en hier is de broedrijpheid gewenst om te weten.
Steltloper s, rallen en watervogels laat ik nooit meer endoscopisch sexen, heb hier slechte ervaringen mee met 50% dode vogels die niet uit de narcose kwamen(eigen risico), verder moeten bijv. vogels met een snelle verbranding zoals vrucht/ insecteneters een poosje vasten om de geslachtsorganen goed te laten zien, dit is lastig en kan de vogel in verminderde conditie brengen wat een gevaar voor de narcose kan opleveren.
Dus bij grotere kromsnavels zouden bij mij via endoscopie het geslacht bepaald worden en de rest via DNA. Maar waarom van een vogel het geslacht laten bepalen als dit al gebeurd is en je de papieren al hebt? Bij gegronde redenen kan dit altijd stressloos via DNA. Indien uw twijfelt beschrijf dan enkele dingen rondom het geslacht in een overeenkomst met een niet goed geld terug garantie


jboe
Website Member
Posts :89

Website Member
2008-02-14 - 22:41:34 send message to jboe

op de ring die de vogel om heeft gekregen bij endoscopisch sexen staat een code van de dierenarts waar de vogel gesext is.

Bij van der horst kun je gewoon de paieren opvragen. Ik denk dat er waarschijnlijk meer dierenartsen zijn die dit ook wel willen doen.

Bij een vaste voetring zal dit moeilijker zijn. Daarom kun je natuurlijk altijd vragen waar de vogel gesext is bij de aankoop.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede