Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Welke vogels zie ik in mijn tuin, waar zijn ze heen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Welke vogels zie ik in mijn tuin, waar zijn ze heen?
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-01-18 - 08:42:08 send message to ParkietenPeter

Om hier een eigen discussie voor te maken, heb ik e.e.a. verplaatst.

quote
Hobby-handel
Website Member
Posts :36

2008-01-17 - 16:33:32

--------------------------------------------------------------------------------

quote
--------------------------------------------------------------------------------
De dag dat ik in mijn buurt een groenvink of een sijsje zie, ga ik een fles champagne open doen.
--------------------------------------------------------------------------------



Ik weet niet waar je woont, maar groenvinken zie je toch overal? Bij mij in de tuin komen er zelfs groenvinken en vinken zaad halen, en dat terwijl ik in een kern woon.

Verder nog even dit:
Toen er jaren terug bijna geen wildzang (putters e.d.) in het "wild" gezien werden kregen de vogelvangers de schuld.
Nu zie je bijna geen mussen meer..............................................................................(vul de rest zelf maar in)


chrislaevers
Website Member
Posts :369

2008-01-17 - 18:54:53

--------------------------------------------------------------------------------
Beste Hobbyhandel,
Misschien gaan groenvinken en sijsjes niet goed samen met mussen (verschil in habitat?). Ik heb in mijn tuin een kolonie mussen (een dertigtal) en ook een kolonie wilde tortels.
't Is dus ook mogelijk dat groenvinken en mussen in de natuur aparte territoria hebben. Ik heb de mussen dus,maar zelfs in een straal van 3km van waar ik woon (ook bebouwde kom) zie ik geen groenvinken. Enkele botvinken wel (parkjes) en ook staartmezen. Verder veel eksters, kraaien en houtduiven. En op het atletiekveld (binnen de straal 3 km) kauwen en roeken. Wat pimpelmeesjes, koolmeesjes, merels (zeer territoriaal), in de winter één roodborstje.
Sinds enkele weken een reiger (één goudvis is missing). Dat is het dan. Alle huizen hier hebben tuinen aansluitend op oude bebouwing met zeer oude tuinen aansluitend op bossen en weiland.
Wat ik me dan afvraag is of dat het ligt aan die eksters, aan de habitat zelf maar blijkbaar is dat toch op zich geen reden of misschien omdat de groenvinken gewoon niet talrijk genoeg zijn om territoriaal uit te breiden.
Uiteindelijk kom ik tot de indruk (van mezelf) en niet voor de eerste keer dat ik dus niets weet over deze natuur.
Grote vraag : delen mussen en groenvinken hetzelfde territorium of habitat?
Want jij hebt de groenvinken en geen mussen. Ik heb de mussen en geen groenvinken.
Met de tijd zal dit allemaal wel opgeklaard worden hoop ik.




Frankies
Website Member
Posts :79

2008-01-17 - 19:04:37

--------------------------------------------------------------------------------
Eigenlijk weer een ander topic : Welke vogels zie je in je tuin.
Vogels die ik in mijn tuin al gezien heb de voorbije jaren, de een al frequenter dan de ander :
mus, merel, zanglijster, tortelduif, houtduif, kauw, ekster, vlaamse gaai, groenvink, botvink, sijs, goudvink, barmsijs, kauw, wielewaal, diverse meesjes, sperwer, roseicolli, kanarie, grasparkiet.
Een deel van deze vogels zullen zeker gelokt worden door mijn eigen vogels, maar ook de planten/bomen doen veel. Elssijsen zie ik tijdens de trekperiodes regelmatig met groepjes tot 30, soms in één groep samen met barmsijsjes. Ze zitten dan een tijdje aan de overrijpe zaden in de elsbomen wat te eten en vliegen wat later weer door.


tonnl
Website Member
Posts :2820

2008-01-17 - 23:52:52

--------------------------------------------------------------------------------
We dwalen leuk af...
Om groenlingen (gorenvinken) te lokken zou je struken met rozenbottels kunnen planten. Voor putters is de kaardebol een echte trekker.

<BOT>Vogels vangen in Nederland is gewoon verboden, waarom is dat nou nooit eens genoeg argument?


Hobby-handel
Website Member
Posts :36

2008-01-18 - 08:27:54

--------------------------------------------------------------------------------

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Christine,
Grote vraag : delen mussen en groenvinken hetzelfde territorium of habitat?
Want jij hebt de groenvinken en geen mussen. Ik heb de mussen en geen groenvinken.
--------------------------------------------------------------------------------



Ik heb gezegd dat je bijna geen mussen meer ziet, zeker niet als je het vergelijkt met 10 jaar geleden.
Er zitten bij mij dagelijks mussen, (1 koppel) heggemussen, koolmeesjes, pimpelmeesjes, merels, kauwtjes in de tuin, en een paar keer per week komen er groenlingen, vinken, spreeuwen en roodborstjes.




hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2008-01-18 - 09:01:36 send message to hoogervorst

Hier in purmerend zie ik alleen de merel, lijster, kool-en pimpelmees en de ekster in de achtertuin en meeuwen, reigers en kraaien op de daken, mussen zijn zeldzaam en voor andere inheemse soorten zal ik het nabijgelegen bos in moeten gaan.
Ik vermoedt dat dit komt omdat ik in een nieuwbouwwijk zit waar alles geisoleerd is en de daken voorzien zijn van alles om vogels te weren.

Ronald


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-01-18 - 12:07:14 send message to Karel

Hier tussen polder en natuurgebied zie je weer andere vogels. In/vanuit onze achtertuin hebben we gezien:

- Sperwer
- Torenvalk
- Havik
- Buizerd
- Bruine kiekendief
- Kerkuil
- Kokmeeuw
- Zilvermeeuw
- Visdiefje
- Aalscholver
- Tureluur
- Kievit
- Scholekster
- Grutto
- Wilde eend
- Meerkoet
- Waterhoen
- Kuifeend
- Knobbelzwaan
- Blauwe reiger
- Fuut
- Grauwe ganzen
- Huismus
- Heggemus
- Roodborst
- Winterkoning
- Rietgors
- Gekraagde roodstaart
- Putter
- Groenling
- Kneu
- Vink
- Kool-, pimpel-, en staartmees
- Goudhaantje
- Fitis (of tjiftjaf?)
- Witte kwikstaart
- Boerenzwaluw
- Gierzwaluw
- Koekoek (1x)
- Ijsvogel (1x)
- Grote bonte specht
- Merel
- Zanglijster
- Spreeuw
- Kraai
- Ekster
- Vlaamse gaai
- Kauw
- Houtduif
- Turkse tortel


en "onsnappers":
- Manderijneend
- Carolinaeend
- Cereopsisgans
- Grasparkiet

En nog een hele reeks kleine zangvogeltjes die we niet hebben herkend...




marco20
Website Member
Posts :259

Website Member
2008-01-18 - 12:33:15 send message to marco20

hier in de tuin kom ik vanalles tegen .
putters , barmsijzen , roodborstjes , mussen , kneuen , duiven , eksterts hier en daar enkel een sperwer en heel afentoe ijsvogels en goudvinken . ik woon dan ook bij een bos in de buurt misschien dat dit verschil maakt .


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-01-18 - 14:39:23 send message to cocobar

Volgens mij hangt het vooral af van de plaats waar je woont. Net als Karel woon ik aan de kust, net achter de duinen, tegen een natuurgebied met daarna de overgang naar polders en de meeste soorten die opgesomd werden tref ik doorheen het jaar ook steeds aan.

Toch enkele toevoegingen
- de groene specht
- de nachtegaal
- kramsvogel
- koperwiek
- lijster

Zelf doe ik ook wel wat moeite om de vogels te lokken met vetblokken, pindanoten, zonnebloempitten, gemorste zaden van mijn vogels, eivoer, universeelvoer, etc
En verder oogt/is de tuin zeer verwilderd razz :p


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-01-27 - 15:08:05 send message to denegon

bij mijn schoon ouders (hebben 5500 vierkante meter grond met 3000 vierkante meter bos) zitten wel 5 verschillende soorten meesjes
roodborstjes
bonte specht met elk jaar een nestje
vlaamse gaai
roodborstje
merel
kraai
reiger
vinken
kwikstaarten
en nog veel meer die ik niet bij naam ken
groetjes egon


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-01-27 - 15:43:16 send message to Rogert

Tja ..... huismussen.

Ik denk er wel een filosofie voor te hebben:

Vroeger toen de huizen nog werden gebouwd met dakpannen waar de mussen onder konden broeden, was de mus erg talrijk. Dit waarschijnlijk ten koste van andere vogels. De mus was zelfs zo talrijk dat het nu opvalt dat hij op veel plaatsen in mindere mate aanwezig is.

Maar is de hoeveelheid mussen die wij vroeger zagen wel een reeele hoeveelheid?

Want vertel mij nu eens waar de huismus in de middeleeuwen broedde? Toen waren er nog niet zoveel dakpannen!

Van de week een groepje goudhaantjes gehoord, dodaars in de sloot, zilverreigers in het park, grote zaagbekken in de sloot, groenlingen, eksters, kraaien, vlaamse gaaien, spechten en mereltjes met lentekriebels.


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2008-01-27 - 20:48:48 send message to Glansspreeuw

In mijn groene tuin aan de rand van de dorpskern :
- groene specht
- bonte specht
- ekster
- kraai
- gaai
- houtduif
- turkse tortel
- pimpel-, staart- en koolmees
- huismus
- merel
- zanglijster
- grote lijster
- koperwiek (1 maal)
- pestvogel (1 maal)
- sijs
- distelvink
- goudvink (1 maal)
- roodborst
- goudhaantje
- heggemus
- halsbandparkiet
- barmsijs
- vink
- keep
- fitis
- sperwer (doodgevlogen tegen het raam)
- witte kwikstaart (1 keer)
- kneu (al lang geleden)
- boomkruiper

Veel van deze vogels zijn standvogels, de anderen komen in het trekseizoen en winter eens langs. Sommigen heb ik al jaren niet meer gezien (witte kwikstaart)


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2008-01-27 - 20:50:20 send message to Glansspreeuw

En vergeten :
- groenvink
- spreeuw
- winterkoning


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2008-01-28 - 09:49:56 send message to ewals

Nou begrijp ik waar al mijn tuinvogels allemaal zitten, bij julie in de tuin.
Bij mij hebben 3 paartjes huismussen onder de dakpannen hun jongen groot gebracht, sinds 2 maanden heb ik er niet één meer gezien.
Wel af en toe een heggemus of merel, verder noppes
Jan E.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-01-28 - 11:36:10 send message to Karel

laugh :D Kan kloppen Jan, ik hoorde laatst een paar mussen hier Limburgs met elkaar praten.wink ;)


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2008-01-28 - 12:48:08 send message to ewals

Ja bedankt, wel genieten van mijn tuin en dan afnokken, terugsturen graag, een mus begrijpt ook abn.
Jan E.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-01-28 - 17:35:06 send message to chrislaevers

Als ik de lange lijsten lees van voorkomende vogels in de tuin is het bij mij dus zeer pover gesteld. Dat ik nu veel mussen heb ligt waarschijnlijk aan de kippen. De mussen voederden zelfs hun jongen in de kippenren. Ze nestelen onder de dakpannen van mijn huis en enkele huizen verderop ook. In een nabijgelegen straat hebben enkele jonge gezinnen mussennestkasten geplaatst onder hun dakgoot.

Dit is de kolonie die in de rozenboog er geschillen beslecht maar er ook bescherming vindt.
Vraag me nu af of ze dit jaar nog zo talrijk zullen zijn want ik heb mijn kippen weggedaan om nog twee volières bij te kunnen zetten.sad :(


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-01-28 - 18:23:21 send message to cocobar

Kippen en mussen hebben niets gemeen, hetzij dan dat de mus hun graantjes wel lust... dus als je geregeld graan blijft vertrekken zullen de bandieten niet ver gaan vliegen en mevrouw kloek zullen ze niet missen wink ;)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-02-14 - 11:47:39 send message to chrislaevers

Heb gisteren en vandaag voor de eerste keer in de 14 jaar dat ik er woon, een vink gezien (Frigilla coelebs). Er is dus nog hoop.

Nu er geen kippeneten meer is (alleen nog restjes vogelzaad) blijft de grote groep tortelduiven weg. Ik heb ook meer voedselbollen in de bomen gehangen dan voordien. Misschien verklaart dat de komst van de vink. Hoop dat hij blijft. 't Is een man.


Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-02-14 - 12:01:54 send message to Hobby-handel

Sinds een paar weken komt er bij mij in de tuin telkens tussen 5 en 6 (tegen dat het donker word) een koppel merels zich wassen in een emmer water. Deze emmer zit tot 10 cm onder de rand vol met zand (wat ik nog over mijn straatwerk moet strooien) en is volgeregend.

Ook had ik vorige week een sperwer in mijn tuin die nogal verliefd naar mijn voliere zat te kijken. Ik denk dat hij er liever is zou zitten! wink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede