Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > cites. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : cites.
ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-01-26 - 20:09:31 send message to ineznick

Ik wil graag een koppel pyrrhura cruentata kopen, maar daar zitten cites bij. Hoe gaat dat als ik er jongen bij krijg ? Hoe krijg ik er dan cites bij en wat gaat dat kosten per vogel ?

Gr gerben


herman kunst
Website Member
Posts :35

Website Member
2008-01-26 - 20:39:46 send message to herman kunst

Gerben als je jongen bij de vogels krijgt moet je alleen citus aanvragen als je ze weg wilt doen zolang als je ze thuis houd hoeft er nog geen citus bij de jongen als je citus aanvraagd kost dat 15 euro per aanvraag.
als op de citus van de oude vogels het geslacht niet vermeld staat moet je daar eerst nieuwe voor aanvragen voordat je citus bij de jongen kijgt


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-01-26 - 22:36:40 send message to ineznick

Dank je herman,
dat is heel duidelijk, maar is het beter dat ik vogels koop met cites ? Of maakt het niet uit of mag je helemaal geen vogels verkopen zonder cites of kopen ?

gr gerben


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-01-27 - 08:48:36 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zonder cites mag je ze niet hebben, kopen of verkopen. Afhankelijk van het soort CITES papieren mogen de vogels ook alleen op het adres vermeldt op de papieren gehouden worden. Let op: in dat geval is bij aan/verkoop aanvraag van een nieuw cites papier vereist!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-01-27 - 09:55:34 send message to ParkietenPeter

Kijk ook eens hier:
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=5468

Er komt zeker meer bij kijken. Cites is niet alleen verplicht bij verkoop. Zoals Johanblok al schreef ook voor het houden van.

Als de cruentata op Appendix I (bijlage A) staat is een verplichte ring niet genoeg en zal je voor elk jong naast een ring ook de papieren moeten aanvragen.
Doe je dat niet, ben je bij controle toch het haasje.

Bovenstaand topic verklaart veel, met links.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2008-01-27 - 09:57:43 send message to kakatoe

Zonder cites mag je ze niet hebben, kopen of verkopen.
Johan,zoals ik uit jou verhaal begrijp moet ik eerst sites aan vragen en daarna mag ik een sites vogel gaan kopen?
Denk dat je hier toch iets verkeerds hebt geschreven


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-01-27 - 10:37:41 send message to ineznick

hallo ,
Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties. Er komt heel wat bij kijken.
Dus als ik een koppel zou kopen, dan moet ik gelijk cites voor ze aanvragen , want die cites moeten op mijn naam en adres komen ?En de jongen moeten ook aparte ringen om, kunnnen ze niet gewoon een ring van de PS om?
gr gerben


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-01-27 - 17:58:28 send message to johanblok

Inderdaad, gewone PS ringen kunnen niet. Via NBVV kun je wel de juiste ringen krijgen (misschien inmiddels via aparte procedure ook wel via PS). De papieren dienen in orde en geregeld te zijn zodra de vogels in jouw voliere zitten. Men doet daar onderling vaak makkelijk over, maar bij controle kun je het haasje zijn als de papieren nog niet rond zijn, maar de vogels al wel in bezit. Daarnaast zijn er adminstratieverplichtingen rond aankoop/verkoop e.d.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2008-01-27 - 18:33:52 send message to lennard

Als ik u was zou ik bij de aankoop van de vogels even iemand mee nemen die verstand heeft van citesvogels en ook van de papieren enzo. Het is allemaal nog best ingewikkeld.

Lennardhappy :)


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-01-28 - 08:37:41 send message to ineznick

Mag ik jullie hartelijk bedanken , er komt toch nog meer bij kijken dan ik dacht. Ik moet hier nog eens even goed over nadenken.

gr gerben


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2008-01-28 - 10:36:01 send message to Strigiformes

Je heb volgens mij geen papieren nodig voor de jongen als het eigenkweek is en je ze voorlopig ook niet gaat verkopen.
Cites is een HANDELSDOCUMENT en geen BEZITSONTHEFFING.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-01-28 - 11:43:14 send message to rupicola

quote
Cites is een HANDELSDOCUMENT en geen BEZITSONTHEFFING.




Een CITES document is wel degelijk een ontheffing voor het verbod op het in bezit hebben c.q. onder zich hebben van de betreffende CITES plichtige (Appendix A) soort.

Wanneer u bij controle geen correct CITES document kunt overleggen loop u kans op inbeslagname en een geldelijke boete.


lorius
Website Member
Posts :53

Website Member
2008-01-28 - 12:25:26 send message to lorius

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Inderdaad, gewone PS ringen kunnen niet.

Ik heb toch CITES papieren gekregen bij vogels geringd met "gewone" PS ringen. Ook met ringen van de ANBvV heb ik CITES papieren gekregen. Vooraf had ik telefonisch nagevraagd en werd mij medegedeeld dat het gesloten ringen moeten zijn welke door een bij de COM aangesloten bond worden uitgegeven.

John


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-01-28 - 12:40:11 send message to ParkietenPeter

Vrtoeger waren er verschillende bonden die alleen maar çites-ringen' mochten uitgeven w.o. Nbvv. Hoe dit nu is weet ik niet.

Cites is inderdaad niet alleen een handelsvergunning maar ook houderschapsvergunning.

quote
Bezit(sverbod)
In Nederland wordt aan de bepalingen van CITES en de EU-verordeningen middels de Flora- en faunawet nader uitvoering gegeven. Op grond van deze wet is binnen Nederland een bezitsverbod van kracht voor levende dieren die uit het wild afkomstig of van de eerste generatie nakweek zijn, en zijn opgenomen in Bijlage A. ...
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit kan ontheffing van dit verbod verlenen.

bron: wwwhetlnvloket.nl

Een stukje van het aanvraagform. Hierop is dus ook de houderschap (Persoonlijk Eigendom) aan te geven.

Echt moeilijk is een cites-vogel kopen niet. Laat je niet weerhouden door evt. gedachten dat het moeilijk zou zijn.

wink ;) Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-01-28 - 12:50:21 send message to johanblok

Waar je de ringen ook besteld: het dienen in ieder geval ringen te zijn volgens de wettelijk vastgestelde maat, en je dient een papier ondertekend te hebben waarop je aangeeft voor welke soort je de vogels gebruikt.


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2008-01-28 - 15:44:20 send message to Strigiformes

Je moet kunnen aantonen dat je legaal aan je vogels bent gekomen.
Dus het is een handelsdocument voor de verkoop en aankoop. Voor de nieuwe eigenaar is het dan een soort van ontheffing voor de oudervogels. Voor de jongen die je ermee kweekt hoef je die niet aan te vragen als je er niets mee doet.
Dus geen bezitsontheffing in de zin voor de nakweek. Alleen als je de nakweek wilt verkopen dan moet je weer een citesdocument aanvragen omdat je gaat handelen/vervreemden.



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 267 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede