Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > grote broedblokken bij kleine parkieten? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : grote broedblokken bij kleine parkieten?
H.B.
Website Member
Posts :18

Website Member
2008-02-04 - 19:09:15 send message to H.B.

hallo, het afgelopen jaar heb ik wat catharina's en bourkes er bij gekocht.
nu heb ik niet voldoende broedblokken voor dit formaat vogels, maar nog wel wat grotere blokken liggen voor oa rosella's ed.
weten jullie of de bourks en catharina's die grote blokken accepteren of zal ik er wat nieuwe moeten bijhalen?
bvd.


rvdmolen
Website Member
Posts :73

Website Member
2008-02-04 - 20:08:08 send message to rvdmolen

het zal moeilijk gaan in die grote blokken
ik raad je aan om wat kleinere blokken bij te kopen
in kleine blokken houden ze eieren en de jongen
beter beschermd
succes met kweken roelof


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-02-05 - 20:06:17 send message to pietparkiet 10

dat gaat wel hoor ze doen het overal in heb jij in het wild wel eens een vogel gezien met een rolmaat o die is te grot gaan we niet in nee he als er niks is pakken ze het echt wel en je heb nog kans dat ze wat meer jongen hebben ik heb een stel grasparkietjes in een blok wat voor de valkparkieten is als een pop broedrijp is doet ze het overal in zelfs op de grond in een hoekje dus geef jij maar gerust een groter nestkast veel succes


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2008-02-05 - 22:37:07 send message to blg

Goh, dus al die adviezen voor afmetingen voor broed blokken en invlieg gaten zijn alleen maar opgesteld door de broed blokken industrie.
Dat heb ik nooit geweten, ben ik even dom.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-02-05 - 23:06:56 send message to pietparkiet 10

dat heb je goed hoor een parkiet knaagt het vanzelf wel groter hoor denk jij nou echt dat een bourks met eenrolmaatje rond vliegt he dat gat is te klein of dat gat is te groot vogels doen het echt wel als ze broed rijp zijn in wat voor blok dan ook


postvogel
Website Member
Posts :165

Website Member
2008-02-05 - 23:41:21 send message to postvogel

Daar zijn de meningen over verdeeld.
Bij mij gebruiken de grotere parkieten liever een groot blok met een trap van gaas en b.v de bourkes en de valkparkieten de wat kleinere zonder gaas, maar zo heeft een ieder zijn eigen ding.Er zijn altijd uitzonderingen maar bepaalde maten voor de verschillende soorten vogels zijn er niet voor niks,waarom het wiel opnieuw uitvinden als het al uitgevonden is.
Groet Chris.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2008-02-06 - 05:10:13 send message to bert1974

wat voor een grasparkiet geld gaat natuurlijk niet voor iedere vogel op.
het gaat er niet om of ze het in een blok willen doen of niet.
het gaat er om wat het beste is om goede kweek resultaten te krijgen.
als je alle bevruchte eieren een kans wil geven om uit te komen dan is het natuurlijk het beste dat ook alle eieren bebroed worden.
als je een beetje een drukke pop hebt die veel met de eieren aan het keren is dan heb je bij een tegroot blok een grote kans dat er her en der een ei onder haar weg rolt en buiten haar nest komt te liggen.
dit heb je bij een blok met een goede maat een stuk minder.
en je kunt natuurlijk geen appels met peren vergelijken.
het kweken in de natuur heeft in mijn ogen niets te maken met het kweken in onze volieres.

groeten bert


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-02-06 - 16:06:19 send message to pietparkiet 10

jullie hebben helemaal gelijk


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2008-02-06 - 19:42:43 send message to yaro

ik denk dat ze in de natuur ook zoeken naar de goede maat van de de holte in de boom met het juiste invlieggat


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-02-06 - 20:49:10 send message to pietparkiet 10

tuurlijk en met een rolmaat op hun rug en veel nest gelegenheden hebben ze daar alles word gekapt nou ze nemen het niet nou soms met meerdere koppels in de nesten of in dezelfde boom en er zit ook geen deksel op hoor


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-02-06 - 21:05:49 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In het wild hebben ze niet alleen geen rolmaat, maar ook slechts een zeer beperkt aantal jongen dat echt uitvliegt. De beschikbaarheid van goede nestgelegenheid speelt daarbij een belangrijke rol, niet voor niet speelt het ter beschikking stellen hiervan een grote rol bij de bescherming van vogels in het wild.
Dus pietparkiet: mocht je de uiterst lage voortplantingscijfers van wilde vogels willen evenaren: geef ze dan een lekker groot nestblok waarin eieren en jongen kwijt raken en afkoelen.
De meeste vogelliefhebbers hebben een ander streven, voor dat streven zijn die broedblokmaten wel zo handig wink ;)
Voor de poster van dit topic: als je graag jongen uit wilt zien vliegen dan is de meest eenvoudig te vervullen maatregel, afgezien van voer, die van een blok van geschikte afmeting.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-02-07 - 10:36:44 send message to P.Rooth

In de natuur en in de voliere zitten soms maar heel weinig verschillen .
Mijn ervaring is dat grote parkieten het "beste" resultaat hebben in niet te grote broedblokken met een ingang die ze zelf knagen doordat ik de invlieggaten bijna helemaal dichttimmer om iets van het natuurlijke gedrag te behouden .
Dit gebeurd ook in de natuur en er zijn gevallen bekend van broedende rosella's die het nest in een hekpaal gemaakt hadden .
Johan Blok zijn commentaar kan ik helemaal onderstrepen grote blokken geven het 'risico'van dode kuikens door afkoeling want het mag duidelijk zijn dat de buitentemperaturen in de landen van herkomst gewoonlijk behoorlijk verschillen met die van ons koude kikkerlandje tenzij we de temperaturen met de luchtvochtigheid evenaren met de vogels waar mee gekweekt wil worden .

Paul


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-02-07 - 12:23:00 send message to pietparkiet 10

jullie hebben nog nooit van stoken gehoord en het hoef echt geen 25 graden te wezen parkieten kunnen een hoop hebben


gjbneophema
Website Member
Posts :38

Website Member
2008-02-07 - 18:07:31 send message to gjbneophema

ik heb in mijn hok div maten broedblokken hangen en het ligt helemaal aan de parkiet zelf welke broedblok ze nemen
bij mij gaan de neophemas en cathrinas ook wel in grote blokken broeden zonder dat ik hier jongen mee verlies
dus als ik de starter van deze topic was zou ik zowiezo kleinere blokken in de hokken hangen zodat de parkieten zelf hun keuze kunnen maken

mvg willem



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede