Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Wat het Burgerlijk Wetboek zegt over het verlies van dieren. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Wat het Burgerlijk Wetboek zegt over het verlies van dieren.
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2008-02-21 - 00:53:30

Laatst las ik in het Burgerlijk Wetboek het volgende:

art. 5:19 lid 1 BW
De eigenaar van tamme dieren verliest daarvan de eigendom, wanneer zij, nadat zij uit zijn macht zijn gekomen zijn verwilderd.

art. 5:19 lid 2 BW
De eigenaar van andere dieren verliest daarvan de eigendom, wanneer zij de vrijheid verkrijgen en de eigenaar niet terstond beproeft ze weder te vangen of zijn poging daartoe staakt.

Dit zou inhouden dat indien een ontsnapte vogel een week later door de buurman wordt gevangen, je deze vogel niet kan opeisen.
Eigendom is immers verloren gegaan.

Weet iemand hier wat van?


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2008-02-21 - 04:26:05

nou lijkt het mij ook raar dat je hem dan wel kunt op eisen.
je kunt namelijk niet bewijsen dat het jou vogel is.
ook al heeft het een vaste voet ring om met jou nummer dan zegt dit nog niet dat het om een vogel gaat die in jou voliere thuis hoort.
want dan zou je namelijk alee jonge vogels die je verkocht hebt zo weer voor niks terug kunnen halen.
dit is natuurlijk even de zakelijke kant van het verhaal.
de menselijke kant is natuurlijk gewoon zo dat als je weet dat het om een vogel gaat die bij een ander ontsnapt is dat je hem dan gewoon terug geeft.
dat is in mijn ogen niet meer dan normaal teminste.
er zullen er genoeg zijn die er anders over denken maar dat is maar net hoe je karakter is.

groeten bert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-02-21 - 07:58:28

quote

Dit zou inhouden dat indien een ontsnapte vogel een week later door de buurman wordt gevangen, je deze vogel niet kan opeisen.
Eigendom is immers verloren gegaan.


Volgens de wettekst niet als je je poging tot vangen gedurende die week niet gestaakt hebt


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2008-02-21 - 09:18:26

Staat volgens mij nergens een tijd, alleen als je je pogingen daartoe staakt.

De eigenaar van tamme dieren verliest daarvan de eigendom, wanneer zij, nadat zij uit zijn macht zijn gekomen zijn verwilderd.

Wel een leuke tekst voor katten die overlast veroorzaken, je hoeft niet de eigenaar op te sporen, maar melden dat je langer last hebt, dat ie verwilderd is, vangen en hup naar't asiel.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-02-21 - 12:37:31

Zolang flyers met een oproep hangen in je buurt, bij de plaatselijke veearts en in de plaatselijke zaadhandel ben je toch actief op zoek naar je vogel, niet?


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-02-21 - 13:54:18

@Blg, zo werkt dat hier al jaren prima.
Als ik last heb van een kat, en de eigenaar neemt zijn verantwoordelijkheid niet, vang ik hem in, en word ie opgehaald door de dieren ambulance.
Als de eigenaar zijn kat terug wil, zal ie er flink voor moeten betalenwink ;)
Werkt primalaugh :D!
Al schijnt dat per gemeente overigens wel te verschillen.

Voor het overige om bij het topic te blijven, Nederland heeft rare wetjes hoor...en hoe willen ze dan aantonen dat je je zoektocht gestaakt bent?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2008-02-21 - 16:40:02

Het is inderdaad maar net welke invulling je aan deze wet geeft.

Aan de ene kant ben ik het met Bert eens dat het normaal is dat je de vogel bij terug moet brengen waar hij vandaan kwam.
Aan de andere kant vind ik het net zo normaal dat hier een redelijke beloning tegenover staat.

Als iemand bijvoorbeeld een witbuikcaique kwijt is en €50,-- toezegt als je hem terugbezorgd weet ik niet wat ik zou doen.....
Persoon is kwestie is immers geen eigenaar meer.

Als er bijvoorbeeld € 200,-- wordt toegezegd zou ik hem terugbezorgen en het geld niet aanpakken.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-02-21 - 16:46:38

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nou Rik, dan hoop ik voor jou dat jij nooit een vogel kwijt raakt.

Dé gulden regel die de mensheid ver zou kunnen brengen: "Wat gij wilt dat mensen voor u doen, doet ook gij evenzo".

Van mij krijg je hem wel terug ongeacht jij voor de vogel over hebt.(?)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-02-21 - 17:15:25

quote
Van mij krijg je hem wel terug ongeacht jij voor de vogel over hebt


Precies! Een vogel die hier toevallig binnenvliegt krijgt de eigenaar altijd terug, gratis en voor niets! Wet of geen wet.
Belachelijk dat hier discussie over kan ontstaan. In wat voor wereld leven we als je je medeliefhebbers niet kunt vertrouwen?

Wat is de volgende stap? Het deurtje van de voliere van de buurman openzetten??sad :(


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2008-02-21 - 17:18:59

Kan Rik blij zijn dat hij de kans niet heeft een witbuik van mij te vangen hij woont te ver weg wat een geluk heeft hij toch


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2008-02-21 - 22:39:32

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote
Dé gulden regel die de mensheid ver zou kunnen brengen: "Wat gij wilt dat mensen voor u doen, doet ook gij evenzo".


Ben ik het helemaal mee eens. Ik zou mensen niet met een ondermaatse fooi willen afschepen en zou het ook niet fijn vinden als mensen dat bij mij doen.

Daarom zou het voor mij in deze voorbeeld casus een dilemma zijn. Het is ook slechts ter voorbeeld wat ik zit niet te wachten op een schreeuwlelijk.happy :)

De wetgever zegt art. 5:10 lid 2 BW: De vinder die aan de op hem rustende verplichting heeft voldaan, heeft naar omstandigheden recht op een redelijke beloning.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-02-21 - 23:03:17

Een bedankje van een collega vogelliefhebber vind ik redelijk genoeg, of helpen we elkaar alleen nog maar voor geld?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2008-02-21 - 23:06:00

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Kan Rik blij zijn dat hij de kans niet heeft een witbuik van mij te vangen hij woont te ver weg wat een geluk heeft hij toch


Rocio...wie heeft heeft wel de kans om een witbuik van jou te vangen? Volgens mij woont iedereen te ver weg! laugh :D

quote
Wat is de volgende stap? Het deurtje van de voliere van de buurman openzetten??


Karel, nee daar heeft de wetgever ook rekening mee gehouden. Dit is namelijk een onrechtmatige daad in de zin van art. 6:162 BW. Alle schade die uit zoiets ontstaat is men verplicht om te vergoeden.

Geweldige man, de wetgever, houdt overal rekening mee!wink ;)

Ik zal beloven dat als ik een vogel vind, ik hem kostenloos aan de vorige eigenaar zal teruggeven!

Een van harte dank je wel is inderdaad meer dan genoeg!


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2008-02-21 - 23:21:58

Dalfsen!! ja daar zeg je wat, vind het gek dat je in je laatste post in een keer genoegen neemt met dank je wel


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2008-02-21 - 23:35:14

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja, ik ben helemaal om! Goed hé? happy :)
Je moet ook toe kunnen geven dat je het soms misschien mis hebt.

Maar om jou ook tevreden te houden zal ik voor jouw de prijslijst van Parkiensociëteit hanteren. Speciaal voor Wybbe uit Friesland.

Dan zijn we allemaal tevreden!laugh :D


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2008-02-21 - 23:40:58

Alleen zo jammer dat jij de kans niet krijgt om ook maar een enkel vogeltje te vangen he kleuter



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 210 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede