Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Jonge zonparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jonge zonparkieten
Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2008-03-05 - 11:47:11 send message to Papegaaienboer

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met jonge zonparkieten. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar soms zie ik bij kwekers net uigevlogen jongen met geheel groene vleugels en soms met gele vleugels zoals de ouders dat ook hebben.
Zit er bij die jongen met groene vleugels dan misschien jendayabloed doorheen?

Ik heb ook al eens een nest gezien waarbij een jong groen en een ander geel was. Wie kan hier meer over vertellen, in de boeken kan ik er niets over vinden.


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2008-03-06 - 12:11:39 send message to Papegaaienboer

Er zijn toch wel mensen met zonparkieten hier?


DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2008-03-06 - 15:46:27 send message to DE MOTOR

Jongen hebben veel meer groen dan oudere zonparkieten. Het is meer een jeugdkleed. Als ze 1 jaar zijn en een keer helemaal door rui geweest worden ze wel geel.


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2008-03-06 - 21:05:11 send message to Papegaaienboer

Dat dacht ik ook maar toch heb ik net uitgevlogen jongen gezien met gele vleugels. Zouden dit dan misschien nakomelingen zijn van de recent ontdekte Aratinga pintoi die erg veel lijkt op de zonparkiet maar wat geler is.

Dacht in Zwolle een zonparkiet gezien te hebben die wel wat aan deze omschrijving voldeed maar ik wist niet zeker of het een vogel op kleur was en de handelaar zelf ook niet.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-03-10 - 14:14:56 send message to kvhooff

Hoe groener de jongen zijn des te beter. Vogels die vanaf uitvliegen op kleur zijn komen wat tekort.
Dit verschijnsel heb ik ook gezien bij een tt-kweker van Pennant-rossella's. De meest groene vogels groeiden later uit tot top vogels.

Kees


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-03-10 - 15:27:51 send message to ParkietenPeter

quote
Vogels die vanaf uitvliegen op kleur zijn komen wat tekort.

Hoezo? Wat? Verklaar eens.

wink ;) Peter


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2008-03-10 - 15:35:08 send message to johanm

Heb in een Amerikaans artikel eens gelezen dat jongen die met de hand worden grootgebracht veel meer geel hebben dan de door de ouders grootgebrachte jongen. Misschien een gebrek aan de juiste voedingsstoffen bij handopfok?


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-03-10 - 15:48:32 send message to kvhooff

Klopt. Ik heb het destijds gezien bij kwekers die zelf hun handopfokvoer zelf maakten (meestal op basis van lorie-pap) dat de jonge zonparkieten ver onder de maat waren en volledig op kleur.
Verder is mijn ervaring bij import bonte boertjes, die vrijwel alleen zonnepitten accepteren, jongen krijgen met veel geen en soms bontvorming. Deze bontvorming is dus niet genetisch bepaald maar komt door een voedselgebrek in de speentijd en is dus niet erfelijk.
Sinds ik ze op de pallet van Harisson heb gekregen is dit probleem over. Grotere jongen, en later pas laat op kleur komen. Met name het geel.

Kees


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2008-03-10 - 17:02:58 send message to Papegaaienboer

Bedankt voor de reacties al gaat de vergelijking met pennanten niet op. Van deze soort is bekend dat er verschillende ondersoorten zijn en sommige ondersoorten hebben jongen die groen uit het nest komen terwijl ze bij andere rood het nest verlaten dus dit is een ondersoorten verhaal.

Mogelijk ligt het aan de voeding maar dit verklaart niet dat vogels uit hetzelfde nest verschillende kleuren hebben bij het uitvliegen.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe de jongen bij de hier aanwezige kwekers uitvliegen.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-03-10 - 21:11:27 send message to kvhooff

Hou maar eens bij welke jongen het meest groen waren. En vergelijk dat maar eens een jaar later met welke vogels de beste kwaliteit hebben.

Kees


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-03-10 - 21:15:10 send message to kvhooff

quote
Van deze soort is bekend dat er verschillende ondersoorten zijn en sommige ondersoorten hebben jongen die groen uit het nest komen terwijl ze bij andere rood het nest verlaten dus dit is een ondersoorten verhaal.



Bij de pennanten geldt dit ook voor de jongen uit het zelfde nest. De jongen die het beste bedelen - en dus het sterks zijn - krijgen het beste en meeste voer.

Kees



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 212 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede