Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Halsbandparkieten gaan houden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Halsbandparkieten gaan houden
stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-03-12 - 20:23:39 send message to stijnow

Hallo,

Ik wil graag een koppeltje halsbandparkieten gaan houden en heb hier een paar vragen over:

Ik heb een lege voliere staan van 3.5m lang bij 1.5m breed en 2m hoog. Is dit groot genoeg voor 1 koppel?

Kunnen de halsbandparkieten in de winter buiten?

Kweken ze moeilijk of juist makkelijk?

Wat kosten ze ongeveer per koppel?

Groeten,

stijn


Ruben1990
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-03-12 - 20:57:49 send message to Ruben1990

hallo stijn,

Die voliere is meer dan ruim genoeg. Ik heb zelf 2 halsbandparkieten (weet nog niet of het een koppel is ik ga nu DNA laten uitvoeren) in een voliere van 3m x 1m x 2m en ze zitten daar goed. In de winter kunnen ze buiten blijven maar ze moeten toch wel wat afgeschermd zitten Bv. een bijna vorstvrij nachthok of de voliere helemaal tocht en regenvrij. Wat de prijs betreft is dit afhankelijk van de kleur en dat varieert van 40 voor wildkleuren tot 250 euro voor heel speciale kleuren per koppel. Hopelijk heb je hier wat aan.

Mvg Ruben


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-03-13 - 01:01:04 send message to tonnl

DNA-test voor halsbanden?
Heb je heel jonge vogels dan?

De halsbandparkiet is ongeveer veertig centimeter groot. Zijn veren zijn voornamelijk groen. Een smalle streep loopt van de bek tot het oog. Bij de man is de kin zwart, en een brede zwarte streep loopt over de onderwangen en eindigt in een roze band achter de nek. Op de nek is een lichtblauw waas. De binnenste staartpennen zijn blauwig met groengele punten. De bovensnavel is rood met zwarte uiteinden, de benedensnavel is zwart, gemarkeerd met rood, de iris is lichtgeel.
De pop is helemaal groen.

De jongen lijken op de pop. Hun staart is korter, hun bek roze, hun iris grijswit.
Bron: halsbandparkiet.nl


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-03-13 - 16:32:10 send message to stijnow

oke bedankt voor de info. Maar heeft iemand ook nog info over het broeden met de halsbandparkieten? Hoe broeden ze? (goed/slecht) en hoe groot is hun nestkast?


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-03-13 - 20:59:29 send message to Leandro

dat hangt er acht vanafwelke kleuren je wilt ze varieren in prijzen,
KWeken gaat makkelijk als je een goed koppel hebt en natuurlijk kweekrijp.
Ze hebben meestal 3-4 jongen.

Mvg,leandro.


marco20
Website Member
Posts :259

Website Member
2008-03-14 - 12:28:21 send message to marco20

ik heb thuis ook twee koppels halsbandparkieten zitten . bij mij zitten ze het hele jaar door buiten doe er in de winter alleen plastic voor dat ze beetje beschut zijn . een goed koppel gaat makkelijk tot kweken over als ze daar de gelegheid voor hebben . de prijzen varieren ik heb blauwe en gele deze zijn weer duurder dan de gewone groene wildkleur . de prijs hangt af van de keuze die je maakt voor de kleur . ik hoop dat je veel plezier beleeft aan je halsbanden en er wat jongen mee kweekt . groeten marco .


Jarno Blom.
Website Member
Posts :17

Website Member
2008-03-16 - 17:51:48 send message to Jarno Blom.

Hallo,

Ik ben jarno ik ben 13 jaar oud.
Ik ben een hobby kweker van halsband parkieten.
Ik kweek voornamelijk de hele duure mutaties.
Halsbanden vind ik prachtige vogels, en zijn makkelijk over te brengen tot kweken. Al hebben ze genoeg ruimte, een partner, en goed voer kunt u er vrijwel van uitgaan dat er jongen komen.
Een broedblok van 60 cm hoog en een bodem oppevlakte van 28 x 28 cm is het beste. Op de bodem kunt u verschillende dingen leggen. Ik leg er bos grond in en ik maak dit vlak voor de kweektijd iets vochtig, anders drogen de eieren uit en drogen de jongen ook uit. De prijzen van halsbanden worden steeds duurder dus al bent u van plan om een koppeltje te kopen doe het zo snel mogelijk! De blauwe en de(donker) groene zijn op dit moment het goedkoopst, en de gele word wat duurder. De prijs van een overjarig blauw koppel licht nu tussen de 60 en de 80 euro en de donker groene tussen de 50 en de 70 euro de gewone groene tussen de 50 en 60 euro. De gele word erg duur een koppel licht nu al tussen de 110 en de 140 euro. Er zijn eindeloos veel mutaties van de halsband parkieten en daarom vind ik ze zo leuk, ik combineer mutaties om zo nieuwe mutaties te kweken, maar het probleem is dat als je mutatie op mutatie enzovoorts gaat kweken worden de vogels kleiner, dus het is goed al zet je een jaar een groene vogel op een mutatie.
Ik hoop dat u wat aan de info heeft.
Groetjes Jarno Blom.


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-03-16 - 20:25:48 send message to Leandro

Ik kweek voornamelijk de hele duure mutaties.

Welke mogen dat zijn happy :)Want bij uw volière zie ik albino , grijze,olijven,blauwen happy :)


Mvg,leandro


No-Access
Website Member
Posts :1

Website Member
2013-09-19 - 22:23:25 send message to No-Access

"Verwijderd"

"Vogels aanbieden of te koop vragen kan alleen middels een advertentie en niet via het forum. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover degenen die betaald adverteren."


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-09-20 - 21:12:41 send message to P.Rooth

Dure Halsbanden zijn toch de geslachtsgebonden en meer van die stelling
Vandaag de dag ken je het heel duur maken of een paar in De Haag of Vondelpark zelf gaan vangen kosten ze niets

Kweken in te grote 28 cm vierkant vind ik veel te groot en de diepte van 60 cm vonden mijn halsbanden ook veel te ondiep waardoor ze aan de onderzijde eruit kwamen

Rond de 20 tot 22 cm in het vierkant en ongeveer 1 meter tot 1,2 m diep daar kweekte ik het beste in nesten van 5 tot 7 jongen was geen uitzondering daarbij kweekten stellen die ouder dan 4 jaar waren 2 maal per jaar zodat het een heel makkelijke en ontzettend sterke vogel genoemd mag worden

Gebruikte een afsluitbaar nachthok met vrij dikke zitstokken dus geen bezemsteel want dan vraag je om bevroren en afgestorven tenen , de stokken moeten zo dik zijn dat wanneer de vogel gaat roesten de veren over de tenen gaan

Broedblokken haalde ik niet weg want ook daar wilden ze weleens in gaan bij strenge vorst of ze sliepen op de blokken

Kijk eens m.b.v. zoekopdracht wat er in dit forum al over de halsbandparkieten geschreven is , is zeer leerzaam

Succes met je vogels

Paul


karel de vos
Website Member
Posts :10

Website Member
2013-09-22 - 19:27:33 send message to karel de vos

hallo ,
ik kweek ook met halsbanden , mijn volieres zijn slechts 2,5 meter lang ,1 m breed en 2 m hoog ik heb geen nachthok maar wel per koppel één verwarmde zitstok , de nestbakken zijn 60 cm hoog en 30 cm op 30 cm in het vierkant deze nestbakken zijn perfect voor deze vogels !!! ik kweek voornamelijk met violetten kobalt en en pastel kobalt en pastelviolet ook kweek ik met enkele lacewings . wil je eens een kijkje komen nemen , dat kan altijd !!!!


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2013-09-23 - 21:47:07 send message to gerrit1950

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zelf heb ik blauw en lacewing (split ino's...)
Ik hou ze in voli's van 3m x 90cm x 2m hoog, blokken: 6o hoog grondvlak 25 vierkant.
Geen nachthok, de voli is zo geplaatst dat er geen noorden- of oostenwind aan kan. stokken zijn natuurtakken uit els en/of wilg



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede