Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > gouldamadines Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : gouldamadines
marco
Website Member
Posts :58

Website Member
2004-04-12 - 09:08:46 send message to marco

hoi ik heb een vraag ik heb pas wat jonge goulds gekocht nu wilde ik weten waneer deze vogels voor de kweek inzetbaar zijn en wat kan ik de goulds nog meer voeren als het normalen
prachtvinken zaadmengsel oja hoe kan ik de man en de pop herkennen

alvast bedankt mvg marco


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-04-12 - 09:44:50 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Marco,
Ik begrijp dat ze nog niet op kleur zijn??
Het beste kun je het dan aan de buik zien wordt die al een beetje donker geel dan is het een man of lichtgeel dan is het een pop.
Aan de jeugdkleuren kun je ook wel een indicatie hebben maar dat wil niet altijd alles zeggen, hangt natuurlijk ook nog af van of het mutaties zijn.
Na een maand of 10 kun je ermee broeden De mannen krijgen dan een rode snavelpunt(bij de wildkleuren) en de poppen een zwarte snavel(geheel).
Ze kunnen grootgebracht worden op zaad met eivoer(en natuurlijk water ed).
Ze zult merken dat ze plusminus de eerste 4 dagen veel eivoer eten en dan geleidelijk overgaan op het zaad.
Het zijn eenvoudig te kweken vogels (lijken soms wel zebravinken)

Niltava


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2004-04-12 - 19:58:56 send message to spitsstaart amadine

nou het geslagt is niet moerlijk de man heeft felle kleuren de pop niet ze moeten dan wel op kleur zijn je kunt ze inzetten voor de kweek als ze 1 jaar uod zijn als voer moet je eeen mengsels voor goulds geven en als ze nog jong zij eivoer later hueft dat niet meer
als je eer vragen hebt mail je maar spitstaartamadine@hotmail.com mvg dirk


marco
Website Member
Posts :58

Website Member
2004-04-12 - 20:12:47 send message to marco

bedankt voor het advies maar om bij te voeren wat kan ik dan het beste geven bv fruit of groentes

mvg marco


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-04-12 - 20:48:32 send message to Niltava

Hallo Marco,

Je zou een stukje appel of een klein stukje groente(sla,muur, andijvie oid).
Beslist niet te veel van de groente, dit kan diaree veroorzaken.
Je kunt ze ook een gewoon tropen of volieremengsel geven.

Niltava


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-04-12 - 21:27:40 send message to Mario

Niltava weet hier te vertellen dat gouldamandines gemakkelijk te kweken zijn,zelfs even gemakkkelijk dan zebravinken???
Dan mag hij hier eens meer uitleg over geven want goulds zijn allesbehalve gemakkelijk te kweken.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-04-12 - 22:43:20 send message to Niltava

Wat moet ik uitleggen Mario? Ik kweek ze al jaren met zo nu en dan wat meer en dan weer met alleen één koppel.
Ik houd ze in een broedkooi van 60x50x50, geef ze normaal tropenmengsel met AVES eivoer(moet je zelf maken) en natuurlijk water, grit, maagkiezel en soms een stukje appel. Ze zitten binnen en in de winter blijft het minimaal 15 graden maar ik heb ze vroeger ook wel bij minder aan het broeden gehad.
Meestal hebben ze 4 tot zes eieren die meestal ook allemaal uitkomen en goed gevoed worden (dacht in het begin dat ze wel konden barsten zo vol zitten de kroppen).
Ik heb naast de wild kleur (zwartkop en roodkop) ook de witborst en de blauwe gekweekt.
Niet voor de tentoonstelling want dat is niet mijn hobby, ik vind het kweken gewoon een leuke hobby op zich.
Hoe houd jij ze MArio? Wil het bij jou iet oid??

Niltava


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2004-04-13 - 00:27:26 send message to dijkkamp

indien je de goulds zelf hun partner laat uitzoeken zullen ze net zo goed kweken als de zebravink of japansemeeuw maar als je koppels gaat samenstellen om vogels te kweken die voldoen aan de standaardteisen zoals die er zijn dan valt het niet altijd mee om er mee te kweken dit geld dan ook voor de zebravinken en de japansemeeuwen


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-04-13 - 07:53:45 send message to Niltava

Ik koppel ze zelf. Al laat ik een koppel wel bij elkaar(ze blijven dus meerdere broedseizoenen bij elkaar).
Je hoort inderdaad wel vaker dat tentoonstellings vogels moeilijker broeden, gelukkig selecteerd men daar ook steeds beter op.
Zoals ik al zei ik kweek niet voor de tentoonstelling maar selecteer wel naar forsheid en kwiekheid en broedwilligheid.
Het enige probleem dat ik met ze heb is het zo wisselend op kleur komen. De ene is binnen 2-3 maanden op kleur andere(binnen het nest) na een jaar.
Ik hoorde laatst via een ander datiemand beweerde ze allemaal binnen 4 maanden op kleur te hebben.
(deed niets speciaals)
Kan iemand hier wat over zeggen?

Niltava




Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-04-13 - 14:52:42 send message to Mario

Ik kweek ze voor TT dus ik stel zelf de koppels samen en dit geeft idd veel problemen net als mijn zebravinken die ik zelf koppel duiken er ook daar weleens problemen op maarja t'is dat of het zijn jongen waar ik niets kan met doen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-04-13 - 18:09:34 send message to Niltava

Hallo Mario,

Zoals ik al zei, ik koppel zelf ook en toch gaat het goed. Goed er is wel eens een koppel dat minder presteerd maar dat is zelden.
Waarom wil dit niet bij tentoonstellingsvogels? Misschien dat iemand anders zijn licht hier eens over kan laten schijnen.
Als ik me niet vergis, zijn er al mensen die ook bij tentoonsellingen lopen bezig met het dit er beter in te kweken.
Er is volgens mij in principe geen enkele reden waarom de ene vogel wel wil kweken van een soort terwijl de andere dat niet wil. Moet toch iets met de selectie te meken hebben.

Niltava


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2004-04-13 - 19:27:41 send message to gouldamadine

jonge goulds kun je snel op kleur hebben als ze maar in het LICHT zitten dat is de voornaamste factor voor het op kleur komen dus zo dicht mogelijk bij een lamp (tl) plaatsen ik had de jongen in de bovenste broedkooien die ik dmv een tussenschot kon vergroten naar een dubbele kooi en ddar in had ik de jongen meestal met 4-6 maand op kleur


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-04-13 - 20:03:29 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo gouldamadine,
Dat is dus het vreemde. Ze komen uit het zelfde nest, krijgen hetzelfde voer en zitten in hetzelfde hok (dichtbij een raam en onder een lamp).
Sommige heb ik al verkocht toen ze op kleur waren, andere zitten er nog uit hetzelfde nest.

Niltava



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 185 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede