Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > lege krop Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : lege krop
Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-04-11 - 19:20:27 send message to Leandro

geachte,

ikheb nog geen ervaring gehad met handopfok maar ik heb ht moeten doen i.v.m. dat de ouders de jongen kaalplukken en doden.
Ik kan dus ook nog niet zo goed zien wanneer het vogeltje een lege krop heeft of niet ; heb wel gehoord als je daar geen rekening mee houd dat er kropverzuring kan ontstaan ik heb hem dus maar een klein beetje eten gegeven happy :) ik moet wel toegeven in het begin is het toch wel worstelen voordat hij eet happy :)


Mvg,leandro.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-04-12 - 18:14:27 send message to Rogert

Hoi Leonardo,

Het is altijd moeilijk te zien of de krop leeg is en als er maar een klein beetje achterblijft in de krop dan kan er kropverzuring ontstaan.

Een tip: noteer hoeveel voeding je je jong geeft en weeg het jong elke morgen voor het eten. Aan de hand van dit gewicht kun je bepalen hoeveel voer hij per keer nodig heeft. Hier zijn rekenschema's voor die ik even niet zo snel bij de hand heb.

Tip 2: Geef de laatste voeding iets minder dan uitgerekend en zorg er voor dat het jong s'morgens bedelt om voer. Je weet dat hij dan honger heeft dus kan je er vanuit gaan dat de krop leeg is.

Houd ook de mengverhoudingen aan op de verpakking. Zo weet je dat je jong voldoende vocht binnen krijgt. Bij een te dikke substantie moet je extra water geven en loop je meer risico op kropverzuring.

Houd een dagboekje bij zodat je de volgende keer nog even kan ophalen wat je gedaan hebt.

Succes


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2008-04-12 - 19:35:59 send message to natasja

Mijn schema is voor iedere vogel eigenlijk altijd het zelfde gebleven en heb ik gedaan vanaf de leeftijd van 4 weken en ouder , ik weet dus niet of jongere vogels perse ee nachtvoeding moeten krijgen ..

wat ik deed was zowieso voor iedere voeding wegen ivm dat je 10% van het lichaamsgewicht geeft ( sterker nog ik voerde ze als ze op de weegschaal zaten zodat ik zeker wist dat de binnengekregenvoeding 10 % was ,dan kregen ze om de ca 4 uur een voeding afhankelijk van of ze hun voeding daarvoor goed gegeten hadden anders wilde ik nog wel eens eerder geven , dan de nacht zorgde ik ervoor dat ze 8 uur lang geen voeding kregen zodat ik zeker wist dat de krop mooi leeg was.

Je kan goed voelen aan de krop of deze leeg is , je kan eigenlijk de voeding zo voelen zitten , je voelt of voeding of de botjes , als je eens rustig voelt voor en na de voeding zal e snel het verschil voelen.

Als je de nachten van 8 uur geen voeding geeft hoef je ook niet zo bang te zijn voor kropverzuring maar altijd even de krop checken voor de zekerheid en inderdaad de verhoudingen goed aanhouden en de temperatuur van de voeding goed in de gaten houden omdat te warme voeding echt heel pijnlijk kan zijn en zelfs brandwonden kan geven en te koude voeding slechter gegeten word.



Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-04-13 - 10:41:40 send message to Leandro

happy :) ik snap nu wat dat betekend krop vol razz :p als die vol is is het juist of hij een adamsappel heeft happy :)
Bedankt voor al je info.



Mvg,leandro.


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-04-13 - 20:25:59 send message to Leandro

Hij is helaas dood sad :(sad :(sad :(sad :(

De krop was goed vol maar de moeder had hem heel hard gebeten op get hooft en op de keel dus...



sad :(sad :(


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-04-13 - 20:29:15 send message to Leandro

Het uitwerpsel was ook zeer donker groen bijna zwart hoe zou dit komen ??




natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2008-04-14 - 08:30:15 send message to natasja

ahh sneu dat het beestje het niet gered heeft ..

wel fijn dat je nu weet wat de krop is,dit is ook belangrijk om te weten bij volwassen vogels omdat je dan kan nagaan of de vogel bijv nog wel voeding binnenkrijgt,
de ontlasting zo donker kan bijv door een verkeerde mengverhouding of door de verandering van voedsel komen


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-04-14 - 18:27:05 send message to Leandro

njh vindt het ook erg hij was mijn klein vriendje.
Hopen dat dit geen 2de keer gebeurt happy :)


Mvg,leandro.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 213 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede