Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zebravinken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zebravinken
jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-13 - 16:44:24 send message to jeroenvdwilk

Hallo,
Ik heb een koppel zwartwang zebravinken. Deze hebben 3 jongen gekregen, maar 1 jong heeft een hele andere kleur dan de andere 2 jongen. Hoe kan dit? en wat voor een kleur wordt het later. En is het misschien zeldzaam?
Alvast bedankt, Jeroen.
http://img230.imageshack.us/my.php?image=img2326du8.jpg
http://img230.imageshack.us/img230/2716/img2326du8.th.jpg


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

ronbrum
Website Member
Posts :152

Website Member
2008-04-13 - 17:36:21 send message to ronbrum

Het kan gewoon te maken hebben met wat voor ouders/ overgrootouders de zwartwangen hebben. Maar wie weet komt er een leuk kleurtje uit


kris79
Website Member
Posts :16

Website Member
2008-04-13 - 20:48:26 send message to kris79

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hallo Jeroen

de foto is wat onduidelijk ,en kunnen nog andere splitfactoren verscholen zijn maar wat ik zo uit je foto kan uitmaken is
-de vader is zwartwang grijs spit bruin(te zien aan het bruin in de flank die normaal zwart wit moet zijn!)
-de moeder is een gewone grijze(dus geen zwartwang!)
-je jongen gaan dus geen zwartwangen zijn maar allen split zwartwang!
-wat je nu hebt aan jongen is dus 2grijze split zwartwang en 1bruine spilt voor grijs en zwartwang!
*als je pop split voor zwartwang zou zijn kan het zijn dat uit volgende nestjes wel zwartwangen gaan uitkomen,maar vermoed van niet!ps; of het uitzondelijke kleurtjes zouden,zijn,zeker niet hoor gaat gewoon een bruin popje worden split voor zwartwang,de grijze vermoedelijk beiden mannentjes split voor zwartwang
succes met de kweek.


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2008-04-13 - 21:07:30 send message to Stefan Verhoeven

Als de ouders de 2 vogels zijn die op de foto staan dan is de vader uiterlijk zwartwang grijs en de moeder is grijs met een bonte plek onder de snavel.
Zo te zien heb je 2 grijze mannen gekweekt en 1 bruine pop. Bruin vererft geslachtsgebonden, dus de man was split voor bruin. Zwartwang lijken ze allemaal niet te worden. Zwartwang vererft recessief, dus aangezien de vader een volle zwartwang is zijn alle jongen zwartwang verervend. Doordat bruin geslachtsgebonden vererft kunnen eventuele grijze mannen uit dit koppel bruin vererven (50% kans). Zoals Kris79 zei is de vader dus split bruin (echter vind ik bruin in de flanken geen kenmerk van zwartwang grijze split bruine mannen). Verder zegt Kris79 dat de jonge pop split grijs is, dat kan echter niet. Voor de rest ben ik het met Kris79 eenswink ;)

Dus kort samengevat:
Vader = zwartwang grijs split bruin
Moeder = Grijs met wat bont
Jongen = ik denk 2 x grijze man split zwartwang en kanssplit bruin en 1 bruine pop split zwartwang. Verder kunnen ze nog split bont zijn, maar bont kan waarschijnlijk zowel dominant als recessief vererven bij zebravinken en het is voor mij niet duidelijk welk type bont dit is.


kris79
Website Member
Posts :16

Website Member
2008-04-14 - 12:31:04 send message to kris79

@Stefan: je heb t volledig gelijk dat de bruine pop niet split grijs kan zijn,vergissing van mij.de kweekpop heeft idd bont onder snavel!en idd bruine aanslag in de flanken van de zwartwang man,hoeft niet dadelijk op split bruin te wijzen,zijn ook vaak aanwezig bij zuivere zwartwang grijze,maar omdat hier een bruine jonge pop uitgekomen is moet de man zowiso wel split bruin zijn.
mvg
kris


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-15 - 17:04:06 send message to jeroenvdwilk

Oke bedankt voor jullie reacties

MVG Jeroenwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede