Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eivoer voor de jonge vogels???? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : eivoer voor de jonge vogels????
frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2008-05-01 - 18:41:02 send message to frehen

De ene zegt je moet eivoer altijd voeren en de andere zegt je moet het pas vanaf de tweede dag voeren wie kan mij daarover meer vertellen wanneer en waarom bijvoorbaat dank freek.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2008-05-01 - 19:40:36 send message to vandervliet

Freek. Ik geef het hele jaar door aan mijn vogels. In de rui- en kweektijd wel wat meer, en daar tussendoor in wat ze in een paar uur op hebben. Willen ze het niet eten laten ze het wel liggen is mijn mening. Vooral in de kweektijd is het belangrijk! Als de vogels het niet kennen, zullen ze het ook hun jongen niet voeren.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2008-05-01 - 19:47:06 send message to vandervliet

In de kweektijd is het even anders. Om de vogels in broedconditie te krijgen kun je wat wortel van de paardenbloem malen. Geed je dit los, zullen ze er niet van eten! Als een pop vanaf de eerste dag voert, is alleen maar gunstig. Zolang het jong de voeding welke het heeft meegekregen uit het ei nog niet op heeft, niet sperren. Dus mijn advies: altijd eivoer.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-05-01 - 20:20:47 send message to P.Rooth

Ik voer het hele jaar door eivoer .
In de winter iets aangepast (o.a. minder kiemzaad en minder universeel ) als er jongen zijn o.a. meer calcium door het voer .
Paardebloemen verstrek ik appart in een voerruif en wordt graag gegeten .
Lijkt me een onzin verhaal om de eerste dag dat het jong uit het ei is geen eivoer te verschaffen want hoe te handelen als er meerdere eieren uitkomen en het eerste jong 2 dagen of ouder is , dan geen eivoer voor de volgende jongen vertrekken ?
Kan dus niet .
Paul


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-05-02 - 00:58:19 send message to meyer

quote
Lijkt me een onzin verhaal om de eerste dag dat het jong uit het ei is geen eivoer te verschaffen want hoe te handelen als er meerdere eieren uitkomen en het eerste jong 2 dagen of ouder is , dan geen eivoer voor de volgende jongen vertrekken ?
Kan dus niet .
Paul



Goed antwoord Paul.


Groeten Meyerwink ;)


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2008-05-02 - 07:33:43 send message to wings

Heb ik ook nooit kunnen begrijpen, toch staat het in de beschrijving van een bekend eivoer.
gr Jan.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-05-02 - 09:44:48 send message to Rogert

Mogelijk dat dit vermeld wordt omdat de jongen de eerste 24 uur nog op de dooier leven die ze vanuit het ei meegekregen hebben, maar een andere reden kan ik ook niet verzinnen.

Je jongen groeien er namelijk op!


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-05-02 - 10:16:32 send message to meyer

Dit kan wel op de verpakking staan vermeld maar dan gaat het meestal om nesten waarvan de eieren geraapt zijn en tegelijk uitkomen. Geen rekening word gehouden met de normale broed waar de eieren na elkaar uitkomen en de jongen dus ook van verschillende grote (leeftijden) zijn. Het word dan moeilijk om alleen de jongen welke ouder dan een dag zijn eivoer te geven.
Ik geef zelf iedere dag minimaal eivoer door het kiemzaad, tegen de tijd dat er gebroed gaat worden
verhoog ik bij dat koppel de hoeveelheid eivoer,stap 2 is als er eieren zijn bij het koppel dan verlaag ik het eivoer weer,dit om de man rustig te houden, een paar dagen voor het uitkomen van het eerste ei verhoog ik het eivoer weer ,dit blijf ik verhogen tot alle jongen even groot zijn (ik kweek met papegaaien en die gebruiken nogal wat eivoer).Als de jongen uitvliegen verminder ik de hoeveelheid eivoer weer zodat ze beter op het vastvoer over gaan. Ik blijf jonge vogels vooral het eerste jaar nog elke dag eivoer geven door hun vastvoer.

Groeten Meyerwink ;)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-05-02 - 16:57:18 send message to paintim

Bij kanaries worden de eitjes meestal geraapt.
In dat geval geef ik de eerste 24 uur na uitkomen
geen eivoer.
Zoals al door anderen aangegeven gaat dat alleen
op bij rapen van de eitjes.Anders altijd een kleine hoeveelheid eivoer.
Vrij logisch toch?
Vr.groeten van
ANTONI


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2008-05-02 - 19:29:20 send message to wings

Weer wat bij geleerd wink ;)
gr Jan.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-05-02 - 20:43:38 send message to P.Rooth

Hallo Jan

Om het nog wat gecompliceerder te maken kan je ook nog wat biogarde yoghurt aan het eivoer toevoegen om de darmflora een steuntje te geven

Paul


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2008-05-06 - 18:16:48 send message to frehen

allemaal bedankt voor jullie reactie ik voerde de eerte 2 dagen geen eivoer maar naar jullie reacties te hebben aangehoord is het wel logich dat je de jongen alle dagen eivoer moeten hebben.mijn vriedelijke dank hier heb ik wel wat aan. groetjes freek.


Efif
Website Member
Posts :10

Website Member
2008-05-08 - 14:04:08 send message to Efif

Wat eten kanarie's eigeleiks alenmaal?

Ik geef mijne wel eens een stukkje fruit maar eten ze niet meer? Ik had gehoord dat ze ook kiemzaad eten?
Maar wat eten ze alenmaal nog meer?


marco20
Website Member
Posts :259

Website Member
2008-05-08 - 22:52:53 send message to marco20

ik geef het hele jaar door eivoer . in de broedtijd vaak meer ivm de jongen . groeten marco .



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 206 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede