Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > goudvink Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : goudvink
weet7
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-05-24 - 11:46:34 send message to weet7

hoi is er iemand die me kan helpen,ik heb een vers eitje met heel kleine beschadiging ter grote van een puntje van een pen niet door,weliets van schil af.
ik hoort dat dit wel te maken is.
mijn vraag hoe.
wie wil me helpen
groetje P.de Ligt


marino
Website Member
Posts :32

Website Member
2008-05-26 - 17:49:38 send message to marino

hallo, ik heb dit gevonden op het internet misschien dat het jou kan helpen.


Hoe een beschadigt ei repareren.
Iedereen zal wel eens de pech hebben gehad dat de eitjes door een of andere reden gekneusd en of beschadigd zijn, of nog erger de eischaal flink beschadigd is.
Toch proberen we nog graag zo een eitje te redden.
De vraag is nu is dit mogelijk, nu in de meeste gevallen is dit niet meer mogelijk maar er zijn gevallen waar dit mogelijk is en dat er nog gezonde jongen uit geboren zijn.
En inderdaad het is mogelijk mits wat vakkundig werk nog een jong uit het ei te krijgen.
Spijtig is het niet altijd mogelijk.
Een flinke beschadiging geeft onherroepelijk een onherstelbaar ei dus niet meer te repareren.
We kunnen zelfs stellen dat de eerste 6 a 7 dagen het eitje zeer moeilijk te redden valt.
Eenmaal het jong gevormd ,hebben we meer kansen.
Ook de plaats van de beschadiging speelt een rol.
Het midden van het ei, zeker dicht bij de dooier, is kwetsbaarder dan de boven en of onderzijde van het ei.
Ook de aard van de beschadiging speelt mee, eenmaal het vlies stuk hebben we geen herstelling kansen meer.
Hoe gaan we dan herstellen daar waar het misschien nog mogelijk is?
Wel de meeste kwekers doden bij reparatie de kiem door producten te gebruiken die giftige bestandsdelen bezitten (afgeven).
Men moet niet vergeten dat een broedende pop bijna een lichaam temperatuur maakt van 40 graden.
Dit houdt in dat er chemische bestandsdelen vrij komen van het product wat we gebruikt hebben.
U weet dat het eitje ademt, daardoor worden de vrijgekomen gassen en dampen ingeademd met een nefast gevolg.
Het zelfde gebeurt als men bv. met een lijm product een beschadiging afplakt.
Men laat dan het product goed drogen en men denkt de zaak in orde is, niets is minder waar.
Door het broeden van de pop wordt het product terug week en geeft rechtstreeks de giftige bestandsdelen af aan de kiem of het jong.
Die hebben uiteraard geen schijn van kans meer en sterven onmiddellijk af in het ei.
U zult zich afvragen wat is er dan wel goed, wel eigenlijk een product wat erg snel hard wordt, hiervan kunnen we stellen dat deze producten bijna niet reageren op de ontwikkelende warmte in het nest.
Een goed en algemeen gekend product is NAGELLAK, een slecht product zijn alle lijmsoorten.

Hoe gaan we nu repareren.
Op de beschadiging plakken we eerst een klein stukje kiemvrij wondenplaksel (in de handel chirurgen plaksel genoemd) daarover heen brengen we rondom dit plaksel de nagellak aan.
Niet meer opsmeren als noodzakelijk en goed rondom de beschadiging.
Deze plaksel is te verkrijgen bij elke apotheker.
Op deze manier is het menig kweker wel eens gelukt een licht beschadigd eitje te redden, en u zou maar eens een speciale soort en of kruising hebben liggen en je beschadigd zo een eitje, dan is het toch mooi als je door een reparatie het jong nog kunt redden, zodoende heeft dit artikel dan ook nog resultaat opgebracht.
Maar ik hoop dat u gespaard blijft van beschadigde en of geneusde eitjes.
Maar dat giftige gassen flink schade aanbrengen heb ik zelf bij een kweker vast gesteld, die me vroeg te komen kijken naar zijn kweek, met de opmerking alle jongen zaten dood in het ei.
Wat stelde ik vast, nou deze man had zijn nest materiaal zelf geknipt van touw dat gedrenkt was in een product dat muizen en ratten tegenhoud dit stuk te bijten als dit om een baal stro en of iets anders was gebonden.
Daar dit als nest materiaal gebruikt was, kwamen tijdens het broeden deze gassen vrij en drong zo het eitje binnen met alle gevolgen, namelijk twee ronden zo goed als verloren.
Dus wees ook voorzichtig met het product wat men kiest, gebruik nagellak en zo minimaal mogelijk.



maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-05-26 - 18:56:37 send message to maikeltje

Heel klein tikeltje doorzichtige nagelak op doen.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-05-26 - 18:56:39 send message to maikeltje

Heel klein tikeltje doorzichtige nagelak op doen.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-05-26 - 18:57:15 send message to hj de graaf

heb zelf wel kanarie eieren met alleen nagellak gerepareerd en deze kwamen gewoon uit. zal er persoonlijk niet wat opplakken
mvg



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede