Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jongen grasparkieten vlak voor uitvliegen dood in het nest. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jongen grasparkieten vlak voor uitvliegen dood in het nest.
stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-05-24 - 13:52:08 send message to stijnow

Hallo,

Vandaag de 2e keer dat er een nestje grasparkieten is gesneuveld, ze zitten goed in de veren niets aan te zien. Ze zitten in een buitenvoliere en het is ook niet te koud ofzo dus ik zou graag willen weten waar het wel aan ligt. Ik heb ook andere koppels zitten waar het wel gewoon goed gaat, en die zitten met z'n allen in een grote buitenvoliere. De grasparkieten die dood gaan zijn bijna klaar om uit te vliegen, dat zou max. nog een weekje duren. De ouders van de jonge grasparkieten hebben vorig jaar ook jongen groot gebracht zonder problemen.

Kan iemand mij verder helpen?

Mvg,

stijn


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-05-24 - 14:27:48 send message to stijnow

Ze krijgen trouwens gewoon eivoer, parkietenzaad en natuurlijk vers water en wat groenvoer.


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-05-25 - 15:00:09 send message to stijnow

Niemand?


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-05-25 - 15:13:29 send message to meyer

Geduld Stijn.

Niet iedereen zit nu achter zijn PC.


Groeten Meyerwink ;)



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2008-05-25 - 17:42:03 send message to natasja

en wellicht wat aanvullende informatie ..

het 2de nestje wat sneuveld zeg je , onder de zelfde omstandigheden ? zelfde ouders ?
Waren de kroppen wel gevult nog ?


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-05-26 - 10:47:23 send message to stijnow

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nest 1 waren 2 jongen en nest 2 waren ook 2 jongen. Bij 2 verschillende koppels. In dezelfde voliere. Een jong koppel van vorig jaar een ander koppel is tussen de 2 en de 3 jaar en heeft vorig jaar ook gebroed en alle jongen gewoon goed en gezond opgevoed.

Ik had bij de dode parkietjes wel even gekeken naar de krop maar die zit niet vol. Toch denk ik dat het daar niet aan licht want ze zaten al vol in de veren en bij andere nesten grasparkieten die goed in de veren zitten zie je eigelijk ook geen krop meer terwijl deze wel gewoon gevoed worden en het overleven.

Mvg,

stijn


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-05-26 - 11:30:40 send message to zourky

Stijn het is niet omdat ze goed in de veren zitten dat ze blijven leven,ik denk dat ze geen voedsel meer hebben gekregen van de ouders,zijn de ouders nog een koppel, met andere woorden zijn het nog de zelfde bij elkaar,of zijn ze veranderd van partner dat kan al een reden zijn dat ze hun nest laten


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2008-05-26 - 12:38:24 send message to Papegaaienboer

Het zou ook het polyomavirus kunnen zijn. Dode jongen vlak voor het uitvliegen is een van de symptomen. Ook kunnen de jongen om onverklaarbare reden blauwe plekken krijgen (dit is natuurlijk vooral te zien als ze nog niet in de veren zitten). Sectie laten verrichten is altijd belangrijk als er meerdere doden vallen.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-05-26 - 13:39:14 send message to pietparkiet 10

heb je al gekeken naar bloedluis of ander ongedierte


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-05-26 - 17:26:51 send message to chrislaevers

Ja, ik dacht ook aan bloedluis. Zuiver voor conrole kan je in de blokken kijken op de randen die onder het deksel zitten en in de hoeken en in alle oneffenheden die er zouden kunnen zijn. Waren die jongen goed gegroeid of heb je enige vertraging vergeleken met andere nesten die wel uitgevlogen zijn opgemerkt?
Ik heb vorig jaar in enkele nestkasten bloedluis gehad maar zeer matig. De oudste jongen vlogen uit maar het laatste jong kreeg dus de volle laag en haalde het niet meer.
Dit jaar heb ik nog niets opgemerkt. Vroeg op het jaar heb ik al roofmijten losgelaten en elke nestkast wordt tijdens gebruik gecheckt en na gebruik 24 uren in water met detergent geweekt. Maar ik blijf alert.
Maar het kan dus evengoed een virus of zo zijn.
De bloedluis kan je vrij vlug vast stellen en dan kan je dat ook uitsluiten en verder zoeken naar de oorzaak van de sterfte.

Christine.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-05-26 - 17:46:12 send message to meyer

Bloedluis in broedblokken kun je ook verminderen door aan de achterkant van het blok op de hoeken en klein spijkertje te slaan en dit een ½ cm uit laten steken zodat de kier achter het blok te groot wordt voor de luizen om er achter te gaan zitten.

Groeten Meyerwink ;)


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-05-26 - 20:45:08 send message to stijnow

Geen bloedluis te constateren. De koppels zijn ook niet verwant. Wat nu?


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2008-05-26 - 20:53:19 send message to Gert Jan

zoals papgaaienboer al schreef;

Het zou ook het polyomavirus kunnen zijn. Sectie laten verrichten is altijd belangrijk als er meerdere doden vallen.

Anders blijf je toch raden en ieder die hier antwoord geeft ook!!


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-05-26 - 21:19:29 send message to stijnow

Maar ze hebben geen blauwe plekken.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2008-05-26 - 21:27:49 send message to Gert Jan

Bij grasparkieten kennen we een extreme vorm en een milde vorm van polyoma. Bij de extreme vorm van Polyoma ziet men tot 10 à 15 dagen een normale ontwikkeling, dan plotselinge sterfte zonder verder symptomen.
Bron; oa dierenkliniek de toren.nl De blauwe plekken zijn een symptoom bij de grotere soorten.

Maar als gezegd!; het blijft gissen. Na sectie weet je (waarschijnlijk) hoe of wat en kun je verder leed voorkomen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 265 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede