Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pop pyrrhura krijgt geen rust? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pop pyrrhura krijgt geen rust?
patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2008-05-26 - 09:28:29 send message to patrickprincen

Ik ben sinds een paar maanden de gelukkige bezitter van een koppel Pyrrhura Perlata Perlata. Ze hebben een aantal eieren gehad, helaas waren deze allen onbevrucht.
Op dit moment geeft de man de pop totaal geen rust.
Ik denk dat dit op lange termijn niet goed gaat komen. Wat kan ik het beste doen? De vogels krijgen elke dag kiemzaad/eivoer/universeel en fruit. Ik kan me voorstellen dat dit te veel lustopwekkend is. Moet ik minder “energierijk” voedsel geven. Of kan ik het koppel beter even uit elkaar halen, zodat de pop wat rust krijgt.
Ik heb dit probleem nog nooit gehad. Heb toch meerdere koppel pyrrhura’s in mijn bezit.

Graag een goed advies!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-05-26 - 15:15:39 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Na 15 jaar ervaring met Pyrrhura in 7 soorten, w.o. ook perlata, heb ik nog nooit meegemaakt dat de vogels elkaar (wild) achterna zitten.
Sterker nog, hun hele dagelijkse doen en laten vindt steeds plaats in elkaars bijzijn.

Bij mij krijgen ze het gehele jaar door een gevarieerde voeding waarvan 50 tot 60% zachtvoer. (kiemzaad, eivoer, groente fruit)

Mogelijk past het koppeltje niet echt lekker bij elkaar. (?)



patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2008-05-26 - 15:42:20 send message to patrickprincen

rupicola,

Heb inderdaad dezelfde ervaringen bij mijn andere soorten Pyrrhura's. Alle koppels gaan heel erg goed en vreedzaam met elkaar om.
Alleen de Perlata perlata man zit constant om en nabij het blok en is de hele dag aan het roepen.
De pop hangt meestal aan het gaas in een bepaalde hoek van de voliere. Ze krijgt wel kans om te eten, maar niet lang. De man laat haar niet met rust, iedere keer vliegt hij haar achterna. Dit koppel is een bewezen koppel, dus zou elkaar moeten verdragen?


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-05-26 - 18:27:27 send message to ineznick

Hallo Patrick,
Wat raar joh, is dat dat koppel wat je laatst gekocht hebt? Het is toch een bewezen koppel ?Als ik het zo hoor van je ,zou ik de man er een paar weken bij weg halen. En ik zou de vorige eigenaar even bellen of hij dit al wel eens eerder heeft mee gemaakt.
Ik hoop niet dat dit de reden is geweest dat ie het koppel heeft weg gehaald.Maar dat zou ie ook nooit zeggen.Ik voel ewel een beetje verantwoordelijk voor omdat ik je erop gewezen had dat dat koppel te koop was. Succes Patrick.

gr gerben


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-05-26 - 19:14:51 send message to rupicola

De komende tijd zal ik hier en daar nog eens wat navraag doen, maar volgens de mij beschikbare informatie ( en dat is best veel) is dit geen 'normaal' gedrag voor dit soort vogels.



denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-05-26 - 21:46:12 send message to denegon

Hey patrick heb je al geprobeerd om het blok weg te halen en dan te kijken of de man rustiger wordt.
Dit heb ik bij australische soorten gedann en dat met goed resultaat.
Wie weet werkt het bij jou koppel ook.

groetjes egon


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-05-26 - 23:43:46 send message to rupicola

Het ligt niet in de lijn der verwachting dat de oplossing ligt in het verwijderen van het nestblok.

In tegenstelling tot Australische soorten maakt het nestblok deel uit van de dagelijkse routine van veel Zuid-Amerikaanse papegaaiachtigen.

Met andere woorden: Pyrrhura slapen (het gehele jaar rond) 's nachts in het nestblok.

Pyrrhura worden dus niet even (over)broedrijp van de aanwezigheid van een nestblok.

Waar de oorzaak dan wel precies ligt weet ik helaas even niet.
Het omschreven 'jagen' van een man behoort bij Pyrrhura niet tot het gebruikelijke gedrag.
Je zou dus kunnen stellen dat hier sprake is van afwijkend gedrag.

Om de pop te sparen zou ik deze vogels voorlopig even van elkaar scheiden. Dat doorbreekt in ieder geval het huidige probleem.

Hoe oud zijn deze vogels eigenlijk en hoe lang zitten ze al bij elkaar?



patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2008-05-27 - 07:59:09 send message to patrickprincen

rupicola,

De vogels zijn een vier of vijf jaar oud en zitten al geruime tijd bijelkaar. Zoals ik al gezegd heb heeft de pop dit voorjaar drie eieren gehad. Sinds dat ik de eieren weggehaald heb, omdat ze niet bevrucht waren, lijkt het erop dat de pop niets van de man wil weten.
Het normale pyrrhura gedrag wat ik bij mijn andere koppels zie, zoals het naast elkaar zitten en samen eten, zie ik bij dit koppel niet. De man vliegt de pop de hele tijd achter na, waarna de pop zich weer uit de voeten maakt. Met als gevolg dat de pop de hele tijd op een bepaalde plek in het gaas hangt. Ze krijgt wel kans om te eten, maar moet daar veel moeite voor doen.

De pop is nu in de rui gevallen, ze zat al niet goed in de veren, maar het wordt er nu niet beter op.

Vanavond ga ik de pop weghalen bij de man of moet het anders om? Wat zouden jullie doen?


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-05-27 - 09:02:34 send message to ineznick

Hallo Patrick,
Zoals ik je al gemaild had ,ik zou de man er bij weghalen.Dit om problemen te voorkomen met het terug plaatsen van de man straks.

gr gerben


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-05-27 - 10:11:22 send message to rupicola

Helemaal eens met Gerben!

Sterker nog, persoonlijk zou ik dit koppel definitief opbreken en omparen.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-15 - 13:13:02 send message to Rik

Ik denk...ik haal 'm maar uit de oude doos...da's beter dan een nieuw topic starten.

Probleem: Ik heb een koppel rhodocephala's zitten. De vogels zijn de hele dag rustig maar zodra ik de schuur binnenkom begint de man achter de pop aan te jagen en gaat hij richting broedblok.

Ik zie de vogels verder ook nooit kroelen of iets dergelijks. De man is niet tam en het is ook geen handopfok.

De man is van 2008 en de pop van 2009 en ze zijn verder 100% een koppel (2 x gesext).

Wat kan er aan de hand zijn en wat is het beste om te doen? Is er nog hoop dat het koppel nog een keer gaat broeden? Zou het kunnen komen omdat de ruimte waar ze in zitten te klein is? (1,20 x 60 x 60). Momenteel kunnen ze niet naar buiten.

Ik heb geen ervaring ervaring met pyrrhura's.

http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000001059.html



Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-15 - 14:31:17 send message to Ruben31

Ik ben persoonlijk helemaal geen fan om pyrrhura's in zulke kleine kooien te stoppen.
Mischien is dat het probleem?

Wellicht staan ze te donker en worden ze schuchter.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-15 - 15:39:00 send message to Rik

De schuur is super-verlicht maar ze zitten nu alleen in het nachthok (1,20 x 60 x 60) verder hebben ze normalitair de beschikking over de voliére (1m x 2m x 2m). Dat sluit op deze kooi aan.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-15 - 15:55:43 send message to Rik

Foto is wat gechargeerd maar het is in de schuur zeker net zo licht als buiten.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-15 - 15:59:13 send message to Rik

En natuurlijk voliére met polycarbonaat dak. Licht, schuchterheid en en ruimte zijn geen probleem. Kan natuurlijk beter....maar de beulerij valt mee.happy :)




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede