Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wat denken we hiervan?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : wat denken we hiervan??
toontje
Website Member
Posts :86

Website Member
2008-05-28 - 11:01:28 send message to toontje

NIEUWSBRIEF COM NEDERLAND 25-05-2008

Aan Vogelbonden, vogelverenigingen, exporteurs, handelaren, en liefhebbers van parkiet en papegaaiachtigen.


Betreft eigenaarverklaring bij de handel in papegaaiachtigen volgens EU regelgeving 92/65/EEG

Geachte lezer,

In een gesprek met de heren J. de Haan en J. de Leeuw van het VWA (Voedsel en Warenautoriteit) is de certificering van papegaaiachtigen volgens EU regelgeving 92/65/EEG besproken.
Hierbij aanwezig waren;
De Vereniging van Im- en Exporteurs van Vogels en Hobbydieren
Dhr. B. Braam, secretaris van C.O.M. Nederland.
De VWA verzocht ons de inhoud van dit overleg bekend te maken, vandaar deze brief.

De bestaande instructie betreffende de exportcertificering van alle vogels uit de orde Psittaciformes (alle parkiet en papegaaiachtigen - van Grasparkiet t/m Ara) wordt met onmiddellijke ingang door de VWA strikter nageleefd. Vanaf nu wordt er volgens de geldende VWA-instructies gewerkt wat betekent dat er een eigenaarverklaring bij moet zitten om de herkomst van een psittacose-vrij bedrijf te garanderen.
Dit betekent dat de exporteurs een verklaring af moeten geven dat deze vogels afkomstig zijn van een bedrijf of locatie waar geen psittacose is gediagnosticeerd, en deze vogels ook niet in contact zijn geweest met vogels van een bedrijf of locatie waar Papegaaienziekte - Psittacose (Psittakos – Chlamydia psittaci) is gediagnosticeerd in de laatste 2 maanden voor afvoer.
Om dit waar te kunnen maken zal bij iedere verkoophandeling een eigenaarverklaring getekend moeten worden, ook door de kwekers/liefhebbers.
Vogels die niet vergezeld gaan van deze eigenaarverklaring komen niet in aanmerking voor de export.
Let wel, veruit het grootste deel van de gekweekte vogels gaat op export.
Het voortbestaan van de liefhebberij is van de export afhankelijk.
Vogels vervoeren naar de buurlanden is ook export en zal ook vergezeld moeten gaan van een exportcertificaat (tracés).
Parkiet / Papegaaiachtigen vervoeren naar het buitenland zonder exportcertificaat is strafbaar.
Mede gezien de thans geldende transportverordening voor gewervelde dieren, moet men ook in het bezit zijn een vervoersvergunning, en een bewijs kunnen overleggen dat men een opleiding gevolgd heeft in het kader van de geldende transportverordening.
De vliegende brigade die de dier- en mesttransporten controleren zullen hier ook op toezien.
Wij vertrouwen op uw volledige medewerking, om de export van uw vogels mogelijk te blijven houden. Voor vragen kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersonen.

De eigenaarverklaring kan worden gedownload op de websites van de vogelbonden.

Met vriendelijke groet,
Bestuur C.O.M. Nederland
Secretaris Bart Braam

Contactpersonen:
Voor exporteurs en handelaren Rinus Borgstein 0653641890
Voor vogelverenigingen Bart Braam C.O.M. Nederland 0481-462507
Voor liefhebbers, raadpleeg uw vogelvereniging(en) in de buurt.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2008-05-28 - 11:50:06 send message to Daniel

Wat houdt dit nu in als ik vogels in Belgie of ander Europees land wil kopen of verkopen aan een liefhebben aldaar?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2008-05-28 - 12:08:01 send message to natasja

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit betekent dat de exporteurs een verklaring af moeten geven dat deze vogels afkomstig zijn van een bedrijf of locatie waar geen psittacose is gediagnosticeerd, en deze vogels ook niet in contact zijn geweest met vogels van een bedrijf of locatie waar Papegaaienziekte - Psittacose (Psittakos – Chlamydia psittaci) is gediagnosticeerd in de laatste 2 maanden voor afvoer.
Om dit waar te kunnen maken zal bij iedere verkoophandeling een eigenaarverklaring getekend moeten worden, ook door de kwekers/liefhebbers.


dan gelden die regels dus ook voor jou omdat je dan ook met export bezig bent


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2008-05-28 - 12:13:31 send message to natasja

mijn mening , al heb ik er niet zo veel mee van doen ..

er staat gediagnosticeerd , wat volgens mij dus inhoud dat de diagnose gesteld moet wezen en wel door iemand die daar voor bevoegd is dus een vogel of dierenarts zal dat wezen.

Je wekt met zoiets een beetje de indruk dat het dier dan ook vrij zal zijn van de genoemde ziektes maar feitelijk stelt het in mijn ogen niet zoveel voor .. je kan bijv zelf heel goed weten dat je wel degelijk een ziekte in je hok hebt maar zolang je er geen dierenarts de diagnose officieel bij laat stellen kan je verklaren dat het niet gediagnosticeerd is ..

een beetje zoals bij woningen , je kan het vrij zekere vermoeden hebben dat je grond vervuilt is maar zolang het niet getest is heb je geen meldingsplicht bij de verkoop.




rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-05-28 - 14:26:53 send message to rupicola

Persoonlijk krijg ik sterk de indruk dat er – in tegenstelling tot hetgeen onze premier al weer enkele jaren beweert- steeds meer regelgeving komt in plaats van minder.

De regelgeving vanuit de koker van de Europese Unie blijkt eveneens keer op keer een bron van toenemende beperkingen van allerlei aard.

Verder krijgt ik sterk de indruk dat deze nieuwe bedenksels vooral te maken hebben met het steeds meer onder druk zetten van het fenomeen houden van gezelschapsdieren, een onderwerp dat niet in de laatste plaats nogal wordt ondersteund door mevrouw Thieme en haar aanhang.

Over de waarde van dit soort regelgeving en de bijbehorende veterinaire schijnzekerheid naar aanleiding van dergelijke verklaringen valt nog wel wat te discussiëren.

Met inachtneming van de breed uitgemeten perikelen rond bijvoorbeeld de vogelgriep kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het effect c.q. de haalbaarheid van deze nieuwe regelgeving niet in enige verhouding staat tot het Internationale ‘gesleep’ met commercieel gehouden consumptiedieren en dan pluimvee in het bijzonder.

Zolang dat gesleep op dusdanig grote schaal in stand wordt gehouden, verbleekt elk ander risico met betrekking tot grensoverschrijdende transacties met gezelschapsvogels tot een stadium van nihil.

Ondertussen worden de Europese- en de Nederlandse burgers dusdanig overstelpt met steeds meer nieuwe of gewijzigde wet- en regelgeving dat men zich zo langzamerhand dient te realiseren dat het gevolg van die overdaad wel eens een gebrek aan navolging zou kunnen gaan inhouden.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-05-28 - 15:00:00 send message to ineznick

Helemaal met rupicola eens.

gr gerben


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-05-28 - 17:13:58 send message to Ton Koek

Ik vind vooral deze zin interessant:
Let wel, veruit het grootste deel van de gekweekte vogels gaat op export.
Het voortbestaan van de liefhebberij is van de export afhankelijk.

Hier staat dus gewoon dat het om geld gaat, niet om liefhebberij. Van mij mag de grens vandaag nog helemaal dicht.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2008-05-28 - 17:58:24 send message to blg

Hier staat dus gewoon dat het om geld gaat, niet om liefhebberij. Van mij mag de grens vandaag nog helemaal dicht.

Dus jij kweekt niet met je vogels.
Als de export stil ligt kun je je jongen aan de straatstenen niet meer kwijt of het nu kanaries, tropen of krom snavels zijn, binnen de kortste keren zit de markt hier overvol.
Om nog 10 euro voor een valkparkiet te krijgen zal toch het merendeel weg moeten voor export.
En voor mij is het nog altijd een goed gevoel als een mooie prijs voor mijn jongen kan krijgen en NEE ik doe het niet voor het geld.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2008-05-28 - 18:00:37 send message to blg

Mede gezien de thans geldende transportverordening voor gewervelde dieren, moet men ook in het bezit zijn een vervoersvergunning, en een bewijs kunnen overleggen dat men een opleiding gevolgd heeft in het kader van de geldende transportverordening.

Hebben de exporteurs toch mooi geregeld, jij mag alleen nog een vogel over de grens brengen als je een opleiding hebt gevolgd.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-05-28 - 19:54:35 send message to hj de graaf

ach ze maken in nederland alles kapot als voorbeeld de sportvisserij wille ze nu het meeneme van paling verbieden maar de beroep met alle netten mag doorvissen.

Zelfde is er met kleindieren alle dwerggeiten moeten sinsd mkz oormerken in wat bijna niet te doen is en ook geen gezicht met scheurende oren en hangende oren.

en zo ook de vogelhouder bij elk vervoer een speciaal aangepaste auto en een opleiding straks dus geen markten en tt meer.

dan leggen ze nu ook nog de export aan regels import hebben ze al voor elkaar en dan blijft er weinig meer over.

mvg


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-05-28 - 20:49:00 send message to rupicola

Des te meer de Haagse- en Europese moraalridders van alles verder en verder aan banden gaan leggen, hoe meer allerlei zaken in de illegaliteit zullen gaan verdwijnen.

De voormalige Wereldvermaarde Nederlandse tolerantiespiegel is in veel opzichten sterk gedaald, maar het is en blijft eigenlijk verbazingwekkend hoeveel wij ons nog allemaal ongelimiteerd laten opleggen!

shocked 8O



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-05-28 - 23:55:37 send message to Ton Koek

quote
Als de export stil ligt kun je je jongen aan de straatstenen niet meer kwijt of het nu kanaries, tropen of krom snavels zijn, binnen de kortste keren zit de markt hier overvol.
Ik kweek voldoende, maar mij gaat het niet om winst maken. Als er geen export meer is, zullen de prijzen van veel soorten misschien weer wat normaler worden.
Dat kan ik alleen maar positief vinden.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-05-29 - 07:29:13 send message to kvhooff

Ik heb er niet veel verstand van maar Volgens mij is het een Eg verordening. Het betreft dan de export buiten het Eg gebied.
Binnen de Eg geld een vrij verkeer van handelsgoederen. Als dat waar is valt de schade nog wel mee.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-05-29 - 08:16:58 send message to ParkietenPeter

Helaas, Kees,
quote
Parkiet / Papegaaiachtigen vervoeren naar het buitenland zonder exportcertificaat is strafbaar.

Ook Duitsland, Belgie etc, is vanuit Nederland gezien het buitenland.
Voor de prijzen kan dit inderdaad gunstig zijn. Misschien dat dan ook eens op kwaliteit in plaats van kwantiteit gefokt wordt, of te wel selectief. (Niet generaliserend bedoelt)


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-05-29 - 10:03:50 send message to kvhooff

Domme vraag misschien? Geldt dit ook voor partikulieren? Als ik een vogeltje in Belgie of Duitsland koop ben ik toch geen importeur?

Kees


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-05-29 - 10:27:25 send message to henkdelaat

Ik heb al ringen aangeboden gekregen van een buitenlandse opkoper om jonge vogels te ringen.
Schijnbaar is dit een oplossing.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede