Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Mereljong gevonden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Mereljong gevonden
KimDegroote
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-06-01 - 09:57:55 send message to KimDegroote

Heey

Ik heb gisterenavond (zaterdag) een mereljong gevonden. Er waren nog volwassen merels in de buurt maar het jong zat op het gras rond te huppen en er waren veel katten in de buurt. Ik heb het dan meegenomen en binnen in hamsterkooigezet. Ik heb het water en wormen gegeven. Levendig jong, ging allemaal vlot. Het heeft de nacht doorgebracht op mijn kamer in de hamsterkooi. Deze morgen zag het jong het licht door het raam en hoorde de vogels buiten. Hij zat de hele tijd te kwetteren dus, en naar het livht toe te springen, tegen de kooi. Ik ben dan pas op het idee gekomen hem in een bloempot in de haag te zetten, niet ver van waar ik hem vond. Ik wou dat ik dat gisteren al had gedaan want nu heeft hij maarschijnlijk mijn geur. Ik heb hem nog wat wormen gegeven en dan in bloempot in de haag gezet. Hi jzit behoorlijk beschut, tis een heel dichte haag. Ik denk niet dat er katten aankunnen. Hij zat nog maar net in de bloempot of er kwam een olwassen merel op de haag zitten. Die zocht het jong en sprong even in de bloempot. Daarna ging hij er weer uit. Nog geen minuut later begon hij weer te zoeken en kwam weer heel dicht bij de bloempot.
Zou die merel het jong opnemen en voederen? Ik durf niet te vaak gaan kijken of het jong al dan niet eten krijgt, want ik wil de volwassen merels niet wegjagen. Kan iemand helpen??

Grtz,
Kim xx


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-06-01 - 12:59:58 send message to chrislaevers

Je hebt er goed aan gedaan om de vogel terug te zetten. De merel die in de bloempot ging is waarschijnlijk één van de ouders.
Als een jong uit de nest vliegt, zit het soms op de grond maar er is niets mis met die jonge vogel. De ouders zijn in de buurt. Jongen en ouders houden contact met elkaar via roepsignaaltjes.
Probeer de verleiding te weerstaan om zo'n jonge vogel in huis te nemen ook al zijn er katten in de buurt.
De ouders weten dat ook en als er gevaar dreigt hebben ze daar ook een alarmkreet voor. Vaak lokken ze het jong dan naar een beschutte plaats of hogerop. En soms vallen de oudermerels zelfs een kat aan door veel lawaai te maken en over 'm heen te vliegen. Zo krijgt de kat ook een signaal dat hij gezien is en soms geeft hij het dan op. Dat is de natuur.
Als er mensen tussen komen staan de ouders vaak machteloos toe te kijken van op afstand.
Je zei dat de jonge merel in de kooi riep. Hij riep dus zijn ouders om te zeggen :'Ik zit hier en ik leef nog!'
Hopelijk zie je 'm nog terug. Laat het maar weten.

Christine.


KimDegroote
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-06-01 - 15:50:55 send message to KimDegroote

Heey

Merci voor je reactie! Ik las net dat er in de zomermaanden veel berichtjes opstaan zoals het mijne ... oeps happy :)
De volwassen merel heeft inderdaad ook naar mn kat gevlogen alsof ze ze wou aanvallen, en ook naar mij. Alsof die merel helemaal niet bang was van mij, ie kwam heel dicht. En er zitten behoorlijk wat merels in onze tuin, ze maakten allemaal samen lawaai. Super om te zien wat ze doen voor hun jongen.
Kben wel blij. Keb de volwassen merel twee keer naar in bloempot zien vliegen met eten, dus gelukkig heeft die het jong niet opgegeven! Hopelijk overleeft het. Ik laat ze nu rustig alleen happy :)
Nog één stom vraagje. Als het regent staat zit de bloempot wel niet zo beschut als een nest in de boom. Zou ik daar iets aan moeten doen??

Groetjes,
Kim xx


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-06-01 - 15:52:55 send message to cocobar

Als het jong er zelf niet uitkan, dan plaats je het best in de struiken vlakbij.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 233 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede