Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vererving spitsstaarten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vererving spitsstaarten
Innerlife
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-06-09 - 10:59:39 send message to Innerlife

Wegens gebrekkige kennis van vererving kleurslagen en mutaties bij prachtvinken, ben ik genoodzaakt hier beroep te doen op het woord van mensen met meer ervaring.

Ik vroeg mij af hoe de vererving verloopt bij spitsstaartamadines.

Als je een man hebt, split voor grijs, wat zijn dan de resultaten als je koppelt aan een wildkleur?
En wat als je een pop hebt en koppelt aan een wildkleur?
Wat is de beste keuze? Split x split volledig af te raden?

Alvast bedankt


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-06-09 - 11:37:17 send message to cocobar

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Grijs vererft recessief tov van de wildkleur bij spitsstaartamadines...

Een wildkleur split grijs man x wildkleur pop (en omgekeerd) geeft

zuivere wildkleur mannen en poppen
en wildkleur/grijze mannen en poppen

echter uiterlijk zal je meer dan waarschijnlijk geen verschil zien en daarbij komt nog dat de nakweek KANSsplit voor grijs zijn maw je kan adhv de vererving nergens met zekerheid zeggen, die of die is zeker split grijs.

Split grijs x split grijs
is ook geen ideale paring omdat ook hier weer Kanssplitten tevoorschijn komen, doch hier heb je wél kans op een volle grijze mutant:
- wildkleur
- wildkleur split grijs
- grijs

Ook nog de opmerking bij aankoop van dergelijke splitvogels. Daar het uiterlijk niet te zien is kunnen ze net zo goed geen split zijn en hang je af van de eerlijkheid van de verkoper. En dan nog mag die man zo eerlijk zijn, als hij dergelijke paring zoals hierboven heeft opgezet waar er zeker grijze uit rollen en vervolgens de denkfout maakt dat alle andere automatisch split grijs zijn, dan sta je nog even ver.

Als je de keuze hebt, investeer niet in 3of4 (kans)splitten, maar koop 1 volle mutant, waar je zelf dan een overzichtelijke stam mee kan uitbouwen. Dat is in mijn ogen de beste keuze, beginnen met een volle mutant.

Split x wildkleur valt helemaal af te raden en enkel uit pure nood kan je split x split doen omdat er daar mogelijks wel volle mutanten uit kunnen komen met een grote MAAR natuurlijk happy :)

PS enkele basisregels van de vererving is echt niet moeilijk, doe gewoon eens de oefening en op een halfuurtje ben je ermee weg! En anders blijven oefenen wink ;)


Innerlife
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-06-09 - 11:46:40 send message to Innerlife

Bedankt voor de snelle, en duidelijke reactie!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 185 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede