Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > keuze papagaai voor in de woonkomer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : keuze papagaai voor in de woonkomer
burton
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-06-14 - 19:56:42 send message to burton

Momenteel zit ik nog te twijfelen welke papagaai/kakatoe te gaan houden in de woonkamer. Voor lange tijd heb ik kleinere vogels gehad en wil graag nu een "grotere" vogel hebben.

Eingelijk ben ik op zoek naar het meest sociale en best te houden vogel hiervoor. Mijn vrouw houd niet van de grote snavels zoals de grotere kakatoes hebben en die is daarom weg van de rose kakatoe. zelf zit ik nog een beetje met een grijze roodstaart in mijn hoofd maar ben een beetje op zoek naar een goed advies wat hier nu goed bij aansluitend is. ik heb wel reeds een grote ruime kooi en de vogel mag straks ook gewoon de kooi uit om zijn vleugels te spreiden ( uiteraard ). Meerdere mensen hebben ook al de kleinere soorten van de kakatoes aangeraden vanwege dat deze niet altijd erg eenkennig zijn en toch wel aardig sociaal. denk dan aan de kleine geelkuif.

ik hoop dat jullie mij hier goed in kunnen adviseren

alvast bedankt


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-06-14 - 20:57:45 send message to molineti

quote
Meerdere mensen hebben ook al de kleinere soorten van de kakatoes aangeraden vanwege dat deze niet altijd erg eenkennig zijn en toch wel aardig sociaal. denk dan aan de kleine geelkuif.



Ik durf wel te stellen dat die ,,meerdere,, mensen niet zoveel kennis hebbenhappy :)over deze mooie vogels.

Ik kan wel begrijpen dat men zulke mooie vogels wil hebben voor in de huiskamer,maar mijn inziens doet men daar kakatoes(en op den duur ook veelal de eigenaar) geen plezier mee.

Kakatoes zijn zeer intelligente ,vogelsociale,actieve dieren met dus zeer veel behoefte aan een partner een ruime kooi,zon wind,regen,wroeten in de bodem etc

Dit kan men in de huiskamer deze prachtige vogels niet bieden .

Als kweker /liefhebber van deze soorten(kakatoes)kan ik ook niet begrijpen dat deze vogels door kwekers verkocht worden voor het houden in de huiskamer.

Als kweker /liefhebber zou men toch moeten weten wat deze vogels nodig hebben om ,,gelukkig,, te zijn,en zou men een goed advies uit moeten brengen aan onwetende die zulke vogels in de huiskamer wensen.

Mijn mening: een rosee doe je tekort in de huiskamer,die hebben ontzettend veel behoefte aan een partner,zon,vliegen,regen en wroeten in de bodem etc

Witte kakatoes(dus ook zeker de kleine geelkuif) hebben ook al deze behoefte en gaan dit nog meer dan andere soorten op den duur uiten(herrieschoppen)

Het grootste probleem is voor de vogels helaas dan al geschied,ze weten namelijk niet meer dat ze vogel zijn,en komen dan veelal na een omweg in een opvang terecht .

Dus mijn advies als liefhebber van kakatoeshappy :)

Ben tevreden met wat je nu hebt,en laat een vogel (soort) niet de dupe worden van wat jij graag zou willen hebbenwink ;)

als dierenliefhebber wil men toch bovenal dat het dier gelukkig kan zijnwink ;)

Groeten Rene


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-06-14 - 22:54:24 send message to denegon

Een papegaai in de woonkamer houden zou niet mijn keuze zijn, echter weet ik ook dat veel liefhebbers die vogels in huis houden veel beter voor de vogels zorgen dan sommige kwekers die dit niet doen.

Als ik een papegaai als huisdier zou willen dan zou dit een Jardine papegaai zijn.
Deze papegaai is niet zeer groot en schreeuwt niet al te veel. Geweldige kleuren en zeer aanhankelijk. Vooral het niet schreeuwen zou bij mij de doorslag geven.

hopelijk heb je er iets aan groetjes egon


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2008-06-15 - 09:57:04 send message to Antonia

Ik moet toch even reageren.
Ik heb ook papegaaien in de huiskamer (geen kaketoes) maar zou niet weten waarom ik mijn beesies niet kan voorzien in hun behoefte ?
Vooral één van mijn amazones gaat altijd mee naar buiten. Wandelen, fietsen, heb zelfs een buggy zodat ik er meerder kan meenemen. Ik heb een grote voliere in de woonkamer waar ze alleen in slapen en in zitten wanneer ze echt niet mee kunnen als ik even weg moet.
Tevens ben ik mijn balkon van 3.00 x 1.5 meter aan het ombouwen tot voliere waar ze met goed weer ook kunnen zitten. Scharrelen op de bodem, geen probleem, met beukensnippers is er voldoende te scharrelen. Ze zitten hier momenteel allemaal twee aan twee, dus ook een vogelmaatje is geen probleem
Er zijn nu eenmaal voor en tegenstanders van gaaien in de woonkamer maar als je aan de eisen van de vogel kan voldoen ziet ik het probleem niet hoor wink ;)
In veel situaties zie ik ook het nut van gaaien in kweekkooien niet zitten sad :(


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2008-06-15 - 10:07:17 send message to dun grijzeroodstaart

antonia maar niet iedereen kan ze die behoefte geven of het word niet gedaan !

ik sluit me bij rene aan , bouw dan een voliere zodat de vogel of liever vogels [ paartje ] hier lekker in kunnen leven en de natuurlijke dingen kunnen doen .

mvg

en succes


burton
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-06-15 - 10:13:32 send message to burton

Als je inderdaad de vogel naar buiten kan halen, wat ik in mijn geval wel zeker zal doen denk ik dat er minder problemen zijn.

hetgeen wat ik heb is een kooi van 160 hoog 200 breed en 80 cm diep. hierin zou maar 1 vogelsoort moeten komen. en ja helaas zonder partner ( misschien in de toekomst ) het balkon idee is bij mij ook een mogelijkheid maar had ik nog niet eens over nagedacht eigenlijk. Daarnaast is het bij mij zo dat ik een lang gerekt huis heb waardoor de vogel toch wel een aardig stukje kan vliegen. Denk aan een meter of 40 qua lengte en 8 meter breed waar de vogel geheel zonder problemen gebruik van mag maken. in de ene kant van de kamer zijn kooi en de andere kant, waar de zithoek is, zo'n java speelboom. Maargoed, eingelijk word er nu gesteld dat een kakatoe soort voor in de woonkamer niet geheel passend is. Wat kan dan verder wel? Grijze roodstaart, amazone gaai?? ik hoor het graag. Ben wel op zoek naar een gaai van ongeveer toch rond de 30 cm. ik hoop dat er nu wat meer info is over watik het beest te geven heb en wat daar dus een beetje bij aan sluit. Ben van plan ook pas na mijn vakantie te kopen zodat de gaai volgende vakanties lekker mee kan gaan met ons happy :)


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-06-15 - 12:40:14 send message to rajar

Eigenlijk is iedere vogel geschikt voor de huiskamer mits je hem of haar goed opvoedt.
Dus niet geven als jij aan het eten ben. Als hij of zij aandacht vraagt compleet negeren.Op onregelmatige tijden eruit halen en eten geven.
Met al deze dingen moet je zo inconsequent zijn als maar mogelijk is. Het negatieve aandacht vragen niet belonen met een doek over de kooi of zoiets.Als de vogel schreeuwt de kamer uitgaan. Ook moet de vogel een plek in huis hebben waar hij zich thuisvoelt en dat is meestal in een hoek. Bij handopfok is dit lastig omdat die meestal al compleet verziekt zijn.

Mvg Rob


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-06-15 - 16:01:16 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Eigenlijk is iedere vogel geschikt voor de huiskamer mits je hem of haar goed opvoedt.


Hier ben ik het beslist niet mee eens!

Mijn versie van deze stelling zou zijn:
Eigenlijk is geen enkele papegaai geschikt voor de huiskamer!
(zeker niet in geval de vogel solitair wordt gehouden.)

In een speciaal voor dit doel ingerichte ruimte (b.v. een vogelverblijf) kunnen allerlei aanpassingen (licht, temperatuur, vochtigheid en enige ruimte voor vliegen, sociale interacties, knaagactiviteiten en het maken van geluid) doorgaans gemakkelijker worden gerealiseerd, waardoor enig welzijn met betrekking tot het houden van dergelijke vogels wel goed mogelijk is.


@ topicstarter: over dit onderwerp is al erg veel geschreven in dit forum. (zoekfunctie)

o.a. http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=7293

verder onderschrijf ik hetgeen molineti hier heeft geschreven.


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2008-08-01 - 19:30:21 send message to Chow

Volgens mij zijn senegal papegaaien en aanverwanten prima te houden in huis hoor. Zijn uiteraard wel kleiner maar het zijn "echte" papegaaien..
Grijsjes worden vaak eenkennig. Daar moet je wel rekening mee houden als je een gezin hebt.
Kaketoe's zijn meestal niet zo geschikt door het lawaai wat ze kunnen maken. Zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Amazones kunnen dat ook maar dat schijnt wel af te leren te zijn.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-08-01 - 19:47:19 send message to rajar

Is een papegaai kaketoe dan wel geschikt om in een voliere te houden.Een kooi in de huiskamer of voliere buiten maakt echt niet uit.De ruimte die wij (ik niet uitgezonderd) bieden aan onze vogels is altijd te klein.Dat ze ondanks deze beperkte ruimte zich toch voortplanten is mooi meegenomen. Maar het blijft niet genoeg ruimte.Het vreemde echter is dat sommige vogels beter kweken in een kleine kooi dan in een grote. Ik heb in het verleden 2 koppels witkuiven gehad die het niet in een grote kooi deden maar wel in een kooi van een m 3. Laat iedereen lekker doen wat hij of zij wil.Als Je goed voor je vogels bent dan maakt het niet uit.

Mvg Rob






meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-08-01 - 23:03:29 send message to meyer

quote
maar wel in een kooi van een m 3. Laat iedereen lekker doen wat hij of zij wil.Als Je goed voor je vogels bent dan maakt het niet uit.



Dus als je "denkt" dat je goed bent voor je vogels maakt het niet zo veel uit hoe groot het vogel verblijf is. Als je een vogel opsluit in een veel te kleine kooi kun je hem ieder dag kaviaar voeren maar dan ben in mijn ogen een slecht vogelliefhebber.Een kooi is nooit groot genoeg want tenslotte zitten al onze vogels opgesloten, maar je kunt ze nog wel een beetje vogel leven terug geven. Ik zal dus nooit een koppel klein of donker of wat dan ook zetten omdat ze anders niet kweken, want dan kweken ze maar niet.Laat een vogel ook een vogel zijn en zet ze niet in een legbaterij.Zo ook de huiskamervogels, hoeveel van deze vogels worden er niet na een tijdje weer afgedankt omdat ze er geen baas van kunnen worden of ze mogen niet meer uit de kooi omdat de meubels zijn aangevreten met hun grote snavels. Vaak komt dit omdat onervaren mensen een vogel nemen terwijl ze niet weten wat ze in huis halen.Mensen welke overdag werken en de vogel alleen laten zitten zijn fout bezig.Ik val niet elke vogelliefhebber aan welke een vogel in huis heeft zitten want er zitten ook hele goede tussen maar die hebben dan ook de kennis.
Ook door het importverbod zijn er kweekvogels nodig om het vogelbestand op pijl te houden,als dan de nesten leeggerooft worden door sommige kwekers om ze handtam te maken en er meer voor te kunnen vangen ben je verkeerd bezig in mijn ogen en ben je geen liefhebber maar iets ander ..
Topic starter denk er eerst eens over na of jij en je vrouw wel klaar zijn om een papegaai in huis te nemen en of je die ook zijn hele lange leven kunt/wilt verzorgen.

Groeten Meyerwink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-08-02 - 00:09:25 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ik heb in het verleden 2 koppels witkuiven gehad die het niet in een grote kooi deden maar wel in een kooi van een m 3.


Wat versta Je onder ,,het deden,,?

Dat de paren eieren legde ,uitbroeden en het(de) jong(en) tot op stok groot brachten of;

uitverveling eieren leggen,die dan uitgebroed worden voor de handopfok.

Hier zit wel een behoorlijk verschil in.

ook kan agressie van de man zeker in (te) kleine kooien voor problemen gaan zorgen.

Ik weet natuurlijk niet of dit de reden is geweest voor het woordje ,,gehad,,

maar zou zo maar kunnensad :(


Zoals gezegd iedereen moet doen wat hij denkt dat goed is ,maar persoonlijk vindt ik het houden van vooral kakatoes(maar ook andere soorten) in kleine kooien onverandwoord en welzijns onvriendelijk omgaan met deze prachtige dieren is(zeker als ze solitair gehouden worden).

Het argument van:het is nooit groot genoeg,wordt volgens mij hier op dit forum,maar ook op andere fora en vogelboekjes regelmatig gebruikt om recht te praten wat krom iswink ;)

in mijn bescheiden mening kan het argument ;het is nooit groot genoeggeen reden zijn om dan maar een kleine huisvesting goed te praten

Dat het nooit groot genoeg is is een waarheid als een koe,maar laten we ze dan het maximale geven wat voor ieder mogelijk ishappy :)

meer genieten van minder vogels in ruimere kooien,is ook goed mogelijkhappy :)

groeten rene



Annemieke_1
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-08-11 - 16:37:33 send message to Annemieke_1

Mijn vriend en ik hebben gekozen voor een zonneparkiet, deze wordt bij mijn weten ook zo'n 30cm.
Zeer mooie vogel en als je je niet laat verleiden tot het reageren op schreeuwen is dit ook snel afgeleert.
We zijn sinds 3 weken trotse bezitters van een jonge zonneparkiet en het schreeuwen neemt al behoorlijk af. Dit is dan wel geen papegaai maar misschien wel een mooie parkiet om thuis te houden?happy :)

Groetjes Annemieke


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2008-08-11 - 17:35:54 send message to broto

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Zeer mooie vogel en als je je niet laat verleiden tot het reageren op schreeuwen is dit ook snel afgeleert.
We zijn sinds 3 weken trotse bezitters van een jonge zonneparkiet en het schreeuwen neemt al behoorlijk af.


Het schreeuwen van een aratinga ( zonparkiet) is natuurlijk gedrag, dit doen ze om te communiseren met elkaar als groep, wat je dus probeer te doen is natuurlijk gedrag te onder drukken sad :(

Henk


Annemieke_1
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-08-12 - 07:47:54 send message to Annemieke_1

Dat wij niet reageren op schreeuwen betekend toch niet dat we natuurlijk gedrag onderdrukken? Het feit is dat we niet reageren en daardoor onze parkiet minder schreeuwt...

happy :) Annemieke


mezorro
Website Member
Posts :40

Website Member
2008-08-12 - 22:56:56 send message to mezorro


inderdaad in principe geen enkele vogel geschikt voor de huiskamer.

elke vogel maakt lawaai en dat is op den duur in elke huiskamer lastig en niet gewenst, resultaat is dat de vogel naar verloop van tijd weer weg moet of in een afzonderlijke ruimte weg moet kwijnen.

Amazones en kaketoes zijn (individuele uitzonderingen daargelaten) niet geschikt ivm lawaai en rotzooi die ze maken
Rose's zijn betrekkelijk rustig (in verhouding), maar maken op gezette tijden ook veel lawaai en laten zich dan de snavel ook niet snoeren.

Als ik dan toch wat voor de huiskamer zou moeten aanbevelen zou ik zelf een ara maracana kiezen.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 224 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede