Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ringen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ringen
sann393
Website Member
Posts :33

Website Member
2008-06-23 - 18:38:05 send message to sann393

hallo allemaal

ik heb hier een voliere met een aantal vogels dei we gekregen hebben.
sommige hebben ringetjes dus ik wilde weten van welk jaar deze kunnen zijn

* rood ----dit jaar gekocht

*geel ---dit jaar gekocht

*rood/paars achtig (kan ik niet goed zien want zit boven de knik (knie)) ----gekregen

groetjes, sanne

en nog een vraag, kun je ringetjes ook in de dieren winkel/speciaalzaak kopen?
en wanneer moet ik jonge vogeltjes ringen. ik heb nu een nestje van ongeveer 1.5 of 2 weken.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-06-23 - 18:43:45 send message to lZebravinkjel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Om welke soorten vogels gaat het hier? De jaarkleuren verschillen volgens mij per soort (kromsnavels, tropen of loop/weide vogels).

Bij tropen weet ik alleen dat 'rood' 2006 is.

Je kunt gesloten ringen alleen via de vogelbond bestellen. Daarvoor moet je dan eerst lid worden. Ook kun je voor dit jaar geen ringen meer bestellen, maar pas voor eind dit jaar/begin/zomer 2009.

Bij de dierenwinkel kun je wel zogenaamde 'knijp ringen' kopen die je gewoon om een pootje heen kunt knijpen. Die kunnen dus geopend en gesloten worden.


sann393
Website Member
Posts :33

Website Member
2008-06-23 - 18:53:18 send message to sann393

oh.. sorry ik ben vergeten te zeggen dat het om kanaries gaat.

maar zit er veel verschil in tussen knijp en dichte ringen??


ronbrum
Website Member
Posts :152

Website Member
2008-06-23 - 19:00:04 send message to ronbrum

Knijp ringen kun je altijd om doen
Vaste voetringen doe je naar ongeveer 5 dagen om de poot van een jonge, in dit geval kanarie en die gaat nooit meer af.
Op de knijpringen zijn geen jaar tallen beschreven, in tegen stelling tot de vaste voetring.

Kanarie kleur ringen:
09 wordt dacht ik violet
08 = blauw
07 = zwart
06 = rood
05 = groen

Hoop dat je er wat aan hebt.

Ron


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2008-06-23 - 19:06:05 send message to Gert Jan

dichte ringen (gesloten) kun je alleen bij jonge vogels omdoen. De poten groeien dan zogezegd in de ring. Deze kan dus alleen nog verwijderd worden door kapot te knippen. Een gesloten ring (van de goede maat) kan dus ook niet bij een volwassen vogel omgedaan worden. Een knijpring kan ook bij volwassen vogels omgedaan worden.
Er zijn veel soorten vogels die niet gehouden mogen worden als ze geen gesloten ring om hebben, ofwel als ze niet in gevangenschap geboren zijn! Kanaries hebben geloof ik geen ringverplichting?

Dat je gesloten ringen alleen via de vereniging kunt kopen klopt niet! Er zijn ook diverse bedrijven waar je gesloten ringen met daarop het jaartal en een volgnummer het gehele jaar door kunt krijgen. Hier staat dus geen zgn kweeknummer op. Dit betekent dat je niet kunt zien wie de vogel gekweekt heeft. Het is echter net zo rechtsgeldig als een verenigingsring. Als voorbeeld de firma Heesackers (op woensdag op de barneveldse vogelmarkt).


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-06-23 - 19:22:40 send message to lZebravinkjel

Dat klopt wat je zegt Gert Jan, over de bedrijven en kopen van gesloten ringen. Ik was vergeten die optie te vermelden.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-06-23 - 19:30:48 send message to hj de graaf

geel is van 2004
groen is van 2005

verder wil ik nog even benadrukken dat voor europese vogels je speciale ringen voor moet gebruiken. De ringen die je dus bij heesakkers kan kopen zijn voor europese vogels dus niet wetsgeldig.

ringen voor europese vogels kan je ook bestellen als je geen lid bent. zie bijv. webpagina van de vogeliefhebbersbonden.

mvg



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 235 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede