Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eitjes rot of Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : eitjes rot of
cindel
Website Member
Posts :40

Website Member
2008-06-24 - 19:30:09 send message to cindel

hallo

mischien een domme vraag maar kunnen eitjes rotten als ze broeden.

me rosella zit op eitjes en eentje van de 5 is blauw achtig .


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-06-24 - 20:45:19 send message to Rogert

Geen enkele vraag is raar. Als jij het antwoord niet weet kun je alleen maar het antwoord krijgen door 'de' vraag te stellen!

Ja, eieren kunnen rotten als de vogel zit te broeden.

Een onbevrucht ei of een ei waarvan het jong is afgestorven wordt door de pop warm gehouden. Vocht en warmte zorgt voor een optimaal klimaat voor bacterieen om te groeien.
Eieren worden van nature beschermd door de schil. Door porieen in de schil kan het embryo ademen (kijk maar eens naar een kippenei).

Normaal gesproken zijn deze porieen zo klein dat er geen bacterien in het ei komen. Een kleine beschadiging van het ei kan dan ook funnest zijn voor het embryo.

Een embryo wordt ook nog eens beschermd door 3 vliezen. Zie het maar als een baarmoeder waarin een kind / jong in vruchtvliezen zit. Als deze beschadigd zijn kun je er van uit gaan dat het embryo het risico loopt af te sterven.

Sommige hobbyisten repareren een ei wel eens met blanke nagellak om te voorkomen dat de bacterieen toeslaan. Een schoon ei heeft ook betere uitkomstresultaten dan een vies ei.

Laat de rotte eieren gewoon in het nest liggen als je twijfeld of ze uberhaupt wel rot zijn. Een bijna volgroeid jong geeft zo'n donkere plek in je ei dat het mogelijk ook blauw oogt.

Weet je zeker dat het ei rot is dan moet je het heel voorzichtig verwijderen. Een rot ei geeft een verschrikkelijke lucht als deze kapot gaat en dit kan je vogel van het nest verjagen. Als je 1 ei hebt wat wel bevrucht is en een paar die onbevrucht zijn dan kun je het beste de onbevruchte eieren ook laten liggen. Deze geven extra steun aan het jong dat uit het bevruchte ei gekropen is. Je kan deze eieren ook omwisselen voor kunsteieren, maar realiseer je wel: hoe meer je in het nest rotzooid hoe eerder de vogel er van af zal gaan.


cindel
Website Member
Posts :40

Website Member
2008-06-24 - 20:58:17 send message to cindel

ik kan niet eens in het nest komen . dan valt ze meteen aan.
vandaag was ze toen ik thuis kwa even van het nest en toen zag ik het . heb de rest niet bekeken . wil niet aan de eieren komen . zolang het nog niet nodig is.


cindel
Website Member
Posts :40

Website Member
2008-06-30 - 11:06:56 send message to cindel

de eitjes na 24 dagen nog niet uit.

als ik de eitjes een beetje schud beweegd het binnen in . kan ze denk ik maar het beste eruit halen of niet.

is mijn eerste jaar vogels dus weet het nog niet allemaal


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-06-30 - 19:30:42 send message to Rogert

Als alle eieren de volledige broedtijd hebben gehad dan kun je ze na 2 dagen weg halen. Dan weet je zeker dat ze niet uitkomen. Bij twijfel altijd even laten liggen.

Als je een ei schud kan de vrucht in het ei meebewegen. Dat is normaal. Je kan zefs een vrucht in een ei zien bewegen als je hem schouwt. Bij een bijna uitgebroed ei kun je aan de laatste bloedvaatjes bij de luchtkamer zien of deze vrucht nog leeft. Je ziet dan af en toe de ader bewegen. Maar dit is niet gemakkelijk te zien.

Maar als een volledig bebroed ei klotst dan is het onbevrucht en moet je er heel voorzichtig mee zijn. Deze is al aan het rotten.

In Aviornis van juni 2008 (nr 201) staat een uitgebreid artikel over eieren. Als je een aviornis weet te bemachtigen dan kun je je er wat in verdiepen.

Mocht je nu heel erge twijfels hebben over je eieren dan kun je ook een egg-buddy aanschaffen. Deze meet de hartslag van het jong. Op die manier kun je constateren of het ei nog bevrucht is.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-06-30 - 20:14:37 send message to rajar

waar is een egg buddy te koop?????


Blauwe bergen
Website Member
Posts :240

Website Member
2008-07-01 - 23:04:03 send message to Blauwe bergen

egg-buddy ? nooit van gehoord,zou ik ook wel willen aanschaffen.........



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede