Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Binnen/Balkonvoliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Binnen/Balkonvoliere
EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-06-24 - 22:15:34 send message to EdensB

Aangezien op mijn uitkering naar alle waarschijnlijkheid nooit een tuintje zal hebben (of ik moet die loterij nog eens winnenwink ;)) zal mijn voliere ofwel in een extra kamer of op een balkon komen te staan. Afmetingen zouden naar schatting zoiets worden als 170cm Breed/Diep en Hoog (kan iets minder breed worden op zo'n 150cm)
aangezien ik ook Chinese Dwergkwarels in mijn voliere wil hebben en het me leuk lijkt om er mee te kweken zat ik eraan te denken de voliere zo natuurlijk mogelijk te houden door de bodem van de voliere te betegelen en een rand van zo'n 30 cm hoog langs de randen en hierin potgrond te doen met eventueel wat aardwormen om de grond te onderhouden....zou dit in combinatie met wat planten en gras afdoende zijn om op natuurlijke wijze de uitwerpselen van een klein aantal tropen (max 10 of 12) te verwerken.
Door de bodem niet constant te hoeven vervangen zou ik de kwartels meer rust geven om te kunnen broeden, het zou natuurlijker zijn, goedkoper en eenvoudiger in onderhoud.

Meningen/Opmerkingen, mensen die denken dat dit kans heeft op slagen of juist niet...het is nog maar een ideetje maar voor mij (als amateur) lijkt het een goed idee dat voordelen op kan leveren voor zowel de vogels als mijzelf.


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-06-26 - 13:55:54 send message to zourky

Beste vriend,dat idee is wel goed houd er rekening mee dat de vogels niet in de vlakke zon moeten zitten,en als het regent word alles kledder nat of niet,zitten de kwartels dan niet in de modder er zijn nog zoveel vragen ?


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-06-26 - 14:39:13 send message to EdensB

Nou regen zal geen probleem zijn wat de voliere zal of op t balkon ofwel in een extra kamer zijn..ben dan van plan om daar de voliere en wat planjes neer te zetten...wellicht trosgierst ofzo zodat ik de vogels af en toe wat lekkers kan geven.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2008-06-26 - 15:24:28 send message to goulds

Klinkt heel leuk,maar als de trosgierst plantjes al blijven leven is 1(knabbelen van vogels aan jonge scheuten)dan worden ze ondergescheten door de vogels.

Daarbij allerlei ziektes waaronder schimmels gaan goed gedijen in zulke bodems.

bedenk ook dat 10 of 12 tropen ook kunnen voortplanten dus wanneer 6 koppels elk vier jongen geven(tropen zelfs 6 tot 8) dan wordt de bodem nog eens extra belast.

Niet voor niets gebruikt men allemaal(bijna allemaal) een bodembedekker anders dan aarde.


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-06-26 - 15:38:42 send message to EdensB

Ah bedankt...tja dan maar geen kwartels...ben bang dat er van jongen weinig komt als je ze elke week moet storen om de bodem te verversen (zou dan waarschijnlijk een schuiflade worden)


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-06-26 - 15:56:34 send message to zourky

Dat klinkt al beter,en wat planten betreft daar zijn alle soorten namaak planten die kun je afwassen als ze (bescheten) zijn


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-06-26 - 17:10:35 send message to Zjurre

Je zou ook wat minder vogels kunnen houden, zeg 4 of 5 stuks, en dan allemaal mannen. Zit je niet met het probleem van voortplanting, en de voliere blijft langer schoon. 12 vogels op die oppervlakte lijkt mij eerlijk gezegd ook best veel.

Wat betreft mest, het zullen bepaalde plaatsen zijn waar ze zich zullen ontlasten, en dit gebeurt vaker (bijna altijd) in zittende positie, en dus niet in vlucht. Die plaatsen kun je dan dus wat regelmatiger schoonmaken.

Ikzelf vind betegelde volieres afschuwelijk, al dat steriele gedoe. Ik ben het er wel mee eens dat het makkelijker schoonmaken is hoor, maar ik houd wel van een natuurgetrouwe voliere wink ;)

Mijn mening heb je verder niets aan, trek je conclusies uit de feiten, en: plaats hier dan maar een foto van je nieuwe voliere!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-06-26 - 19:49:41 send message to Rogert

Uh, je kan ook gewoon werk gaan zoekenlaugh :D wink ;) (deze opmerking had je kunnen verwachten, haha)

Je zou de planten ook in potten kunnen plaatsen en de rest opvullen met brekerzand. Je kan dan elke keer de toplaag aanharken en het ingeregende vocht kan via het zand makkelijker uitvloeien. Vochtig zand is ook makkelijker aan te harken dan droog zand.

Maar ik denk wel dat je je moet afvragen of het balkon dat wel houd en het lijkt mij ook dat je met een gigantische opstapeling van ziektekiemen komt te zitten.

Maar ...... als jij het niet probeerd zal nooit iemand weten of het werkt!

In veel dierentuinen worden tegenwoordig "biobodems" gebruikt in primatenverblijven en vogelverblijven. Dus het zou moeten kunnen. Maar deze bodems zijn minimaal 60 cm diep en voornamelijk opgevuld met schors. Potgrond en tuinaarde klinkt op gegeven moment zo ver in dat zelfs de wormen er niet meer doorheen komen. Dus luchtig materiaal gebruiken.


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-06-26 - 19:56:09 send message to EdensB

Ja ik denk dat ik de zandbodem maar moet laten schieten...denk niet dat de buren het op prijs zouden stellen als mijn balkon op het hunne stort laugh :D (en helaas is de werkloosheid in t noorden al erg hoog helemaal moeilijk word het als je 30 jaar bent, alleen n vbo diploma en een rechterschouder die 2 dagen pijn doet als je n paar minuten een gewicht van 5 kilo hebt gedragen sad :(...daarom kooop ik elke maand hoopvol een lot happy :)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-06-26 - 22:17:02 send message to chrislaevers

1m70 breed en diep... daar kan je zeker iets mooi van maken.
Ik ben onlangs bij iemand geweest die zoldervolières had en alhoewel ik geen fan ben van zulke volières (verkeerde voorstelling) ben ik echt onder de indruk van de creativiteit en het welzijn van de vogels en heb mijn visie hierover herzien (beter te laat dan nooit).
Misschien kan je bij iemand die zoldervolières heeft enige inspiratie opdoen wat de bodem betreft. Als je balkon een goede afwatering heeft zou je bv een houten bodem met afwateringsgaten er in kunnen plaatsen en daar de grond op plaatsen. Grond moet kunnen ademen en kunnen afwateren. Tussen de houten bodem en de balkongrond ga je pissebedden en regenwormen gegarandeerd krijgen. 't Is net het zelfde als wat er onder een bloempot zit als je die na een tijdje verplaatst op het terras.
Wat de planten betreft... daar is de keuze enorm.
Je kan deels werken met potten, deels werken met eenjarige grassen, granen (nu te laat). Je kan zelfs vogelzaad laten kiemen gewoon door het water te geven. De zaden volgen elkaar op tijdens de lente en de zomer.
Plaats 'belangrijke planten' niet onder een zitstok. 't Is een beetje uitkienen en u begeven op het creatieve dat geen grenzen heeft.
Het enige probleem dat ik zie is het verplaatsen en het schoonmaken van plantengroei zonder sluisdeur. Een muskietennet aan de deur gehangen
kan uitkomst bieden wanneer er geen plaats is voor een sluisdeur. Ik heb er een en het is geen zicht maar ik laat die dan ook gewoon hangen terwijl je als je handig bent die gemakkelijk voor grote schoonmaak kan bevestigen en er weer af kan nemen. De vogels zien dat net ook en zullen veel minder geneigd zijn om weg te glippen.
Nu kan je nog witte kool en krulkolen planten, ook in een pot. Elk seizoen heeft wel iets dat de vogels kunnen waarderen.
Er zullen natuurlijk insecten komen maar dat hoort er bij: oorwormen, pissebedden, zwarte kevers e.a. breken organisch afval af en zo blijft de grond in je 'grote bloempot' oke.
Om te verkennen kan je bijvoorbeeld gewoon wat afval vogelzaad in een plat bakje (van de wortelen bv) zaaien in potgrond op de vensterbank en dan zie je wel wat er te voorschijn komt.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Christine.


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-06-26 - 22:49:17 send message to EdensB

Bedankt voor de goede tips mensen..ja de inrichting van de voliere staat nog niet vast...hoewel ik graag jongen zou krijgen staat een goed leven voor de vogels bij mij vooraan..liever geen jongen en gelukkige vogels dan ongelukkige vogels en wel jongen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede