Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Europse Cultuurvogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Europse Cultuurvogels
EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-06-26 - 15:37:09 send message to EdensB

Paar vragen wat betreft Europese Cultuurvogels.

Zijn vogels als de Barmsijs, Groenling en Huismus een beetje redelijk te betalen & vinden?

Hoeveel ruimte hebben ze nodig...meer/minder dan prachtvinken.

Zijn ze n beetje goed samen te houden...mijn Voliere word op z'n grootst 170 bij 170 bij 170..zouden hierin een 1-1 Groenling, 1-1 Huismus en 1-2(3) Barmijs te houden zijn?

Ja ik vraag veel ik weet het maar beter veel vragen en de juiste vogels in de juiste ruimte dan gewoon maar beginnen en dode vogeltjes happy :)


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2008-06-26 - 15:54:42 send message to birdfreak

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zijn ze goed te vinden en te betalen: absoluut, dus maak u daar geen zorgen over. (reken op zo'n 30 euro/koppel gemiddeld voor wildkleur)

Ik vrees echter als je deze gaat samenhouden dat vooral de huismussen een probleem gaan worden. Eerst en vooral zijn het koloniebroeders en over kweek per koppel heb ik nog niet al te veel goeds gelezen, maar misschien lees ik wat te weinig over huismussenwink ;). Vooral de aggressieviteit van de mannetjes tijdens de kweek zal een probleem leveren en zeker de rust van de overige volierebewoners gaan verstoren. Dus in zo'n relatief kleine voliere zou ik geen mussen met andere vogels samenhouden.

Groenvinken en barmsijzen samen zijn dan over het algemeen niet echt een probleem. Tot voorkort hield ik me bezig met Europese cultuurvogels en heb vaak verschillende vogels samengehouden in kleinere volieres. De gemakkelijkste vogels om samen te houden met andere soorten zijn voor mij goudvink, groenvink, barmsijs (groot, klein, witstuit), sijs en distelvink. Dit zijn allemaal relatief verdraagzame vogels. Als je naar vruchteneters gaat wordt dit vaak al moeilijker of ook appelvinken houdt je beter alleen in kleinere volieres.
Het enige waar je ook even moet rekening mee houden is de kleur. Groenvinken, sijzen en Europese kanaries bezitten bijvoorbeeld nogal wat geel en groen in hun verenkleed en dat kan bij sommige mannetjes aggressie opwekken ten opzichte van een andere soort. Maar zoals in dit geval - groenvink en barmsijs- is dit echter geen probleem.

Ik zou dus die huismussen laten vallen en misschien een ander 3e koppel zoeken. Voor de kweek echter lijkt 2 koppels ideaal.

Jan


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-06-26 - 15:57:28 send message to EdensB

Bedank..had al gedacht van die kleuren daarom vroeg ik maar even of het wel kon...heb in mijn oude voliere destijds ook de vegissing gemaakt om Dominicaner Wida's en Zebravinken samen in een te doen..dit resuteerde al snel in een Dode wida man en een zeer tevreden en bebloede Zebra Man sad :(


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-06-26 - 16:39:43 send message to cocobar

Vergeet niet dat EC vogels verplicht geringd dienen te worden! Ik weet niet in hoeverre je met ringen ervaring hebt, of iemand in de buurt die jou kan bijstaan!


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-06-26 - 19:02:28 send message to EdensB

Heb niet echt ervaring met schuifringen (gebruikte destrijds wel kleur knijpringen)maar dat zal wel lukken...gewoon zorgen dat ik ze op tijd ring.

Hoe zit het eigenlijk met ringen bestellen? Voor zover ik begrijp moet je dan lid worden van een vogelvereniging en kun je ze zo bestellen?


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-06-26 - 19:37:12 send message to hj de graaf

goeden avond,

zelf kweek ik al paar jaren europese cultuur en jouw voliere vind ik te klein voor 3 koppels. ik zou om mee te beginnen gaan voor of 1 koppel groenlingen of een trio barmsijzen.huismussen kan je het beste in kolonie houden.

het beste kweekt men de meeste europese nog in een kweekbox. dit is een voliere van 2x1x2m met 20f 3 dichte zijden en een dicht dak.

voor europese vogel geld indderdaad de ringplicht. deze ringen zijn ook speciale maar om ze te bestellen hoef je niet lid te zijn van een vereninging wel is het zo dat ze dan duur zijn 1,13 per stuk dacht ik. terwij lid worden vaak zo rond de 25-40 euro kost en dan zijn de ringen ik dacht 35 cent.


PS. alle info over ringen staat wel op site van nbvv

mvg


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-06-26 - 19:50:12 send message to EdensB

1-2 Sijsjes
1-1 Groenling

Moet toch kunnen dacht ik ? (meende ergens te hebben gelezen dat sijsjes het wel goed doen met meerdere poppen)


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-06-26 - 20:27:07 send message to Daniel

waarom maak je niet 2 kooien van 1,70 x 85 x 1,70
kan je beide koppels appart houden


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-06-26 - 22:46:36 send message to EdensB

Zou ook kunnen ja...en dan gewoon wel een schuiflade...geen slecht idee inderdaad.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-06-27 - 20:07:45 send message to hj de graaf

sijs poppen kan je tijdens de kweek beter niet bij elkaar houden dit word strijd. barmszijen kunnen wel met meerdere poppen bij elkaar. barmsijzen zijn ook geen echte sijzen.

mvg


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-07-14 - 21:16:15 send message to EdensB

Hoeveel huismussen zou je ongeveer kunen houden in een voliere van 1.70 tot 2 meter lange/breed en hoog? (en zou men hierin meer vogels kunnen houden als men gaat voor bv Afrikaanse/Australishe prachtvinken...zo ja hoeveel?)



roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-07-14 - 22:20:25 send message to roodmus

Volgens mijn bescheiden mening weet je nog steeds niet wat je wil.

Als ik het zo lees wil je zo veel mogelijk vogels in een kleine kooi doen.sad :(

Begin er niet aan,zeker niet als je resultaten wilt halen.wink ;)

In deze kooi zou ik zelf als je cultuur vogels wilt 1 koppel doen bv Goudvinken-haak of kruisbekken of een koppel merels of lijsters.
Verder kun je 1 man Barmsijs met 3-5 poppen houden.happy :)

Veel suc6


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-07-14 - 22:44:29 send message to EdensB

Weet inderdad nog niet wat ik precies wil, zo veel mogelijk vogels niet nee, lijkt me alleen wel zo leuk om wat verschillende vogels te hebben, wil wel jongen maar t word ook n gezelschapsvoliere, zit gewoon nog af te tasten wat me het mooist lijkt..van tropen kun je wel meer houden maar vind Euro Cultuur ook erg mooie vogels



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 256 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede