Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zwartkopwever (Euplectus melanocephalus) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zwartkopwever (Euplectus melanocephalus)
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-06-27 - 15:15:20 send message to chrislaevers

Ik zou graag de broedtijd van deze vogels kennen en na hoeveel weken of dagen de jongen kunnen uitvliegen. In mijn boeken staat de vogel niet eens vermeld.
Dit is de man :



Waar kan je eventueel nagaan waar er kweekverslagen van bestaan? Bestaat er een bestand of iets dergelijks?

Dank bij voorbaat.

Christine.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-06-27 - 23:15:51 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Helaas geen kweekverslag kunnen vinden, wel dat de naam ook wel opgegeven wordt als:
Ploceus melanocephalus en Textor melanocephalus. De vogel is ook al in het wild gespot in Portugal:
http://math1.unice.fr/~ingo/birdpage.php?lan=0&birdfamily=Ploceidae&bird=ploceusmelanocephalus&lname=Ploceus%20melanocephalus&gname=Schwarzkopfweber&ename=Tisserins%20%C3%A0%20t%C3%AAte%20noire%20&fname=Ploceus%20melanocephalus&agname=&aename=&afname=


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-06-28 - 14:13:18 send message to chrislaevers

Dank je Ton Koek,

Ik heb me vergist in de Latijnse naam... ik bedoelde dus Ploceus melanocephalus.

Dat hij in Portugal voorkomt wist ik niet. Ik hoop dat er geen ringverplichting komt of er al is! Dat weet ik niet eens.

Misschien zijn er mensen met oude boeken waarin deze vogel wel beschreven wordt qua broedtijd en zo???
Ik heb het boek : Birds of Kenya and Northern Tanzania besteld maar ik vermoed dat deze soort info er niet in zal staan.

Christine.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-06-28 - 20:02:17 send message to chrislaevers

Misschien voorbarig maar ik heb het maandelijks boekje van de KBOF (B) gecheckt op de ringmaten. De vogel staat niet eens op de lijst niet bij exoten noch bij inlandse vogels (aanwezigheid in Portugal).
Gebeld naar de secretaris van mijn vogelvereniging AOB en die stelde 3,9 voor na vraag hoe groot dat de vogels was. Ik zei zo groot als een kleine merel. Ik kan de eventuele jongen niet ringen in de nest maar wel op de eerste uitvliegdag misschien. Daar kreeg ik 4,5 op. Te groot zei de secretaris van de andere vogelbond (KBOF).
Staat deze vogel misschien in Nederland wel op de lijst van de ringmaten?
Zwartkopwever (Ploceus melanocephalus).
Alle tips zijn welkom en dank daarbij!

Christine.



RobK
Website Member
Posts :22

Website Member
2008-06-28 - 22:37:15 send message to RobK

Cristine,

Via onderstaande link kan je de betreffende vogel vinden met bijbehorende ringmaat (advies bij de NBvV).

http://www.nbvv.nl/vogelindex/index.asp

Groet,

Rob.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2008-10-23 - 10:12:20 send message to theelepeltje

Waarom is dit geen Textorwever?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-10-23 - 12:06:21 send message to Daniel

Omdat die naam al bezet was en ze deze toch ook een naam moesten geven.

Het is wel familie van the textor wever


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-10-23 - 12:07:23 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ter voorbereiding op mijn voornemen om in 2010 met een gedegen verhaal (lezing-fotoshow) te kunnen komen over Wevers en Wida's ben ik al geruime tijd bezig met het verzamelen van informatie over deze interessante vogels.

Deze informatie is overigens een tamelijk ingewikkelde en omvangrijke materie.
Een en ander niet in de laatste plaats, omdat de wetenschappelijke naamgeving over de jaren nogal eens is/wordt gewijzigd. Dit heeft dan weer alles te maken met het feit dat de diverse soorten en ondersoorten vrij sterk op elkaar lijken.


Bijgaande foto is wat 'dunnetjes' van kwaliteit, maar ik ga ervan uit dat Christine de determinatie behoorlijk serieus heeft genomen.

Ploceus melanocephalus heeft gelukkig een specifiek kenmerk: een duidelijk helder gele kraag tussen de zwarte kopbevedering en de groengele rugbevedering.
Engelse naamgeving Yellow-backed of Golden-backed Weaver.
Eerlijk gezegd heb ik doorgaans weinig vertrouwen in Nederlandse naamgeving, omdat deze naamgeving niet zelden meer vragen oproept dan een bijdrage vormt ter verkrijging van de nodige duidelijkheid.

Een 'zwartkopwever' is een nogal ruim begrip binnen het geslacht Ploceus en zou bijvoorbeeld gemakkelijk (maar vooral verwarrend) kunnen verwijzen naar Ploceus cucullatus, Black-headed Weaver.

Zoals zo veel soorten uit het geslacht Ploceus betreft ook melanocephalus een robuste vogel met een gemiddelde lengte van 14.0 cm.

De broedtijd van zo ongeveer alle Ploceus valt in onze wintermaanden, ruwweg oktober tot maart.




Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-10-23 - 12:09:21 send message to Daniel

Maar fysiek is deze wever een stuk kleiner dan de grote textor en verder zijn er nog verschillen in tekening.
De verschillen met kleine textor, het bruin op de buik, masker van de man loopt verder door naar achteren.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-10-23 - 12:11:48 send message to Daniel

Christine heeft de determinatie inderdaad zeer serieus genomen en heeft daarbij wat hulp gehad binnen de Ploceidae werkgroep.
En voor mensen met interesse in wevers www.ploceidae.eu happy :)happy :)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-10-23 - 12:14:38 send message to rupicola

de naam Textor wever is een toepasselijk voorbeeld en steeds een typische bron van onduidelijkheid gebleken.

In de loop der jaren heb ik vele soorten Ploceus onder de naam Textorwever aangeboden dan wel tentoongesteld gezien.
Naar ik meen wordt met de grote Textorwever echter Ploceus cucullatus bedoeld.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-10-23 - 12:21:17 send message to Daniel

klopt met in het engels villageweaver.
Het nadeel van deze soort is ook dat er 7 ondersoorten zijn en dat levert ook nog eens verwarring op


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-23 - 17:38:04 send message to chrislaevers

Als ik mijn koppel en de jongen vergelijk met de foto's in Birds of Kenya and Northern Tanzania van Zimmerman, p. 249, dan komen ze helemaal overeen met de Ploceus melanocephalus fischeri.
Hier is een foto vandaag genomen van de man:



De gele kraag is duidelijk zichtbaar tussen het zwart van de kop en de olijfgroene rug.
Hij zou kunnen verward worden met de Ploceus jacksoni maar daarvoor is zijn buik te geel op een ronde bruin-rode vlek hoog op de borst na.
Op een site in GB heb ik gesproken van de 'black-headed weaver'. Ik zal dat maar gaan corrigeren.
T'Is dus de Yellow-backed weaver.

Foto's zijn zeer moeilijk te nemen van deze vogel want die schiet weg nog voor je kan drukken.

Christine.






rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-10-23 - 22:59:53 send message to rupicola

Deze vogel lijkt me onmiskenbaar P. melanocephalus.

N.B. P. jacksoni is behalve iets groter duidelijk te onderscheiden door de diep roodbruine borst en buikkleur. Daarnaast heeft jacksoni een rood oog en 'loopt' de goudgele kleur van de kraag naadloos door over rug en stuit.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 242 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede