Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ontlasting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ontlasting
tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-07-05 - 11:14:11 send message to tristan

Mijn koppeltje blauwkop blauwfazantjes heeft een vreemde ontlasting. Het is oranje achtig, soms vrij donker en er zit nogal wat onverteerd voedsel in. Wat verder opvalt is dat ze wat bol in de veertjes zitten, maar ze zijn wel heel levendig en eten goed.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Zou het een wormenbesmetting kunnen zijn?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-07-05 - 19:41:17 send message to Rogert

Kleurvariatie kan komen door wat ze te eten krijgen. Heb je daar iets inzitten wat veel oranje kleur afgeeft?

Zwarte ontlasting kan duiden op een bloeding in de maag of aan het begin van het darmgestel.

Bloed in de ontlasting kan duiden op een bloeding aan het eind van de darmen of bij de cloaca.

Wat krijgen ze te eten en wat kunnen ze zelf bijvangen / bijeten?

Hoe lang is dit al? Gedragen de vogels zich ook sloom?

Bol zitten kan ook te maken hebben met het warme weer. Op deze manier koelt een vogel zijn lichaam.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2008-07-05 - 20:43:20 send message to pitylus

hoi tristan ,

Aangezien dat er etensresten in de mest blijven duidt dit op een kliermaagontsteking , je kan dit helpen met een 3 tal weken een topje van een koffielepel citroenzuur bij het drinkwater te voegen , citroenzuur is te krijgen ( belgie ) bij de apotheker .

mvg Pitylus


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2008-07-05 - 23:20:50 send message to Fonje

Best is om hiermee naar de vogelarts te gaan. Die kan direct bepalen of het om Megabacterien of wormen gaat. De oranje kleur kan op een interne bloeding wijzen.
Een infectie met Megabacterien gebeurt meestal tijdens en net na de kweek. Megabacterien zijn bijna altijd aanwezig. De vogels bouwen daar een zekere immuniteit tegen op. In bepaalde situaties zoals stress, slechte hygiene(overbelasting van ziektekiemen) kunnen deze Megabacterien gaan toenemen. Aanzuren van het drinkwater kan de afweer ondersteunen maar geneest niet. Een middel tegen schimmels is hier op zijn plaats. In een gevorderd stadium onstaan er zweren(vandaar het bloed). Op dat moment is de vogel vatbaar voor secundaire bacteriele infecties. Vandaar dat er ook een antibioticum moet toegedient worden.

Toch best naar een vogelarts gaan.

Groetjes
Peter


tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-07-06 - 18:14:47 send message to tristan

De vogels hebben het al vanaf dat ik ze heb, zo'n 4 weken, dus ik denk dat het niets te maken heeft met devoeding die ze bij mij krijgen. Ze zijn niet sloom. Ik heb van de dierenarts Baytril gehad, maar dit heeft tot nog toe geen resultaat gehad.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2008-07-06 - 19:29:16 send message to Fonje

Hallo Tristan,

Heeft die dierenarts de ontlasting onderzocht? Heeft hij ook een uitstrijkje genomen van de krop? Het feit dat de vogels niet reageren op antibiotica geeft toch al aan dat er geen bacterien gemoeid zijn. Rest nog alleen megabacterien of wormen. Minder waarschijnlijk ook een virus.

Groetjes
Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 219 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede