Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > overlast door katten bij voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-07-09 - 21:46:37 send message to chrislaevers

Katten hebben altijd het privilege genoten om vrij rond te lopen. Ze genieten ook de behandeling van 'verdelging' zoals nesten op de boerderij die happy :)levend onder de grond werden gestoken, onthoofd of plat gesmeten of verdronken.
Maar het is niet voor niets dat de kat getolereerd werd door de mens al 3000 jaar lang.
Ik zou wel eens willen zien wat er zou gebeuren moesten katten verplicht worden om binnen te blijven. Ik weet het niet maar ik sluit in elk geval niet uit dat er op die beslissing zou kunnen terug gekomen worden. Uiteindelijk kennen we niet zo bijster veel van het nachtelijk leven van de kat buiten het (dit zijn niet mijn woorden) 'schijten' en het met de klauwen schrapen op het dak van de volière en eventueel slapende vogels door de draad trekken en natuurlijk het irriterende janken als er gepaard wordt.
Ik ben het er volledig mee eens dat er kattenoverlast is en als castratie en sterilisatie verplicht wordt kan dit probleem ernstig worden ingeperkt.
Om nu een dier dat al zolang bij de mens leeft uit te sluiten en zijn aard (vrij onafhankelijk) als een nadeel wordt ervaren, te moeten opsluiten of anders... vind ik cru en voorbijgestreefd.
Als je een kat elimineert, komt er gewoon een andere voor in de plaats.
Ook vind ik het intriest dat één diersoort (vogels bv) oké is en andere diersoorten in hun eigenheid zwart gemaakt worden.
Kattenhouders zijn in de meerderheid vgl met vogelhouders. Je kan je afvragen waarom. Zij vervullen wel degelijk een functie net zoals de vogels in kweekkooien of in volière een functie vervullen voor de mens.
Ik heb een honderdtal vogels in verschillende niet beschermde volières, een hond, een kat, een cavia en een konijn die vrij rondlopen, een mussenkolonie en enkele katten van de omgeving die geen voeding van mij ontvangen komen langs.
Mijn kater schraapt zijn klauwen aan de volière maar als er een vogel uit de kooi vliegt binnen bij overbrengst, slaapt die gewoon verder. En de kat van de overburen is al blij dat ie in de achtertuin kan slapen want er zit bij hem een blaffende terrier en een Staffordshire. En die van het appartement heeft enkele keren op de volière gezeten en nu niet meer. Er is nog een witte kat en een zwarte kat en met deze heb ik ook geen problemen.
Ooit al overwogen of er over nagedacht dat deze korte of lange aanwezigheden van katten weleens een buffer zouden kunnen zijn voor gedumpte fretten en naar habitat zoekende steenmarters? Om te zwijgen van muizen (de 3 soorten zijn in de buurt).
Je kan met een vreemde kat in je tuin oogcontact maken en dan is er een pact gesloten en dan bepaal jij als mens tot hoever en hoe. Bij mij lukt het.
En nu zullen de geintjes en de grappen en nog meer wel komen zeker... ik ben er op voorbereid.
wink ;)
Nog iets : in mijn buurt hangen opvallend vele berichten van mensen die op zoek zijn naar hun kat. Als mijn kat 'missing' is, weet ik bij deze berichten dat ik het niet bij de Chinees moet gaan zoeken. Als ik weet wie het is, zal ik serieus en fatsoenlijk uit mijn slof schieten.
Ik geloof in cohabitatie van mens en dier en niet in een selectief gedoe van de ene diersoort wel en de andere niet. Die houding draagt er trouwens toe bij dat deze planeet half om zeep is.
Christine.


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-07-09 - 22:04:43 send message to jeroenvdwilk

Ik zelf vind ook dat de katteneigenaren moeten zorgen, dat de kat geen overlast veroorzaakt. Zij zijn het immers die de kat hebben gekocht, en de verantwoordelijke zijn! Ik vind het dus ook niet dat wij vele maatregelen moeten nemen om de kat weg te houden bij de vogels.
Jeroen


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-07-09 - 22:14:03 send message to jeroenvdwilk

Ook vind ik het intriest dat één diersoort (vogels bv) oké is en andere diersoorten in hun eigenheid zwart gemaakt worden.

Zwart makenshocked 8O, dat valt nog wel mee. Ik vind het gewoon dat de kat niet bij iemand anders in de tuin overlast moet veroorzaken!

Of bedoel je zwart maken, van dat idee van een buis met vet insmeren?


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-07-10 - 01:46:05 send message to EdensB

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dus als een hond je kat opjaagd moet je m ook "laten verdwijnen" een kraai die je vogels lastig valt "laten verdwijnen"? vind het n beetje raar dat hier door sommigen word gedaan of een kat minder waard is dan een vogel, als je klein behuisd bent kun je een kat moeilijk altijd binnen houden en niet iedereen heeft ruimte voor een ren, niet te vergeten de grote hoeveelheid mensen die er een probleem mee heeft als mensen duiven die op hun balkon landen afmaken, of alle dieren moeten met rust gelaten worden of je moet ze allemaal afmaken als je last van ze hebt.

Ik hen 2 katten en heb grasparkieten gehad, geen problemen met katten pf vogels, als je katten hebt heb je ook last van vreemde katten in de tuin die komen jammeren...risico daar kies je voor als je een kat neemt net zoals je t risico neemt op katten als je vogels hebt.


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-07-10 - 08:14:24 send message to zourky

Het is normaal als men vogels houd dat men het nodige doet om ze te beschermen tegen katten,een kat kan men niet opsluiten zoals een hond,een kat is ook een nachtdier,er zullen meer mensen last hebben van het gekrijs en geschreeuw van papegaaien en parkieten.Ik heb een 70 tal vogels van alle soorten,heb geen last van katten wel van ratten.Dat een kat haar behoeften doet in de tuin lijkt mij normaal,maar wat ik verleden maandag gezien heb toen ik door Werchter reed waar dat vier dagen dat muziekfestival was,wel als men dat ziet is men beschaamt dat men een mens is twee km weide met vuil hopen vuil en daar was geen kat ge kunt het niet voorstellen,mensen zijn erger dan varkens, hopelijk geven het uit op TV


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-07-10 - 11:43:14 send message to ParkietenPeter

Jongens, (goed, en meisjes ook wink ;)) Dit is al zo'n oude discussie (met een baard van minstens tien meter).
Een discussie die telkens weer opdoemd. Net zo vaak als hierover gediscussieerd wordt, wordt het net zo vaak een uitzichtloze discussie.

Je krijgt het toch NOOIT voor elkaar dat de een rekening houdt met de ander zolang er geen wetten zijn die e.e.a. aan banden legt.
En dan nog heeft hierover discussieren geen zin, dan moet je stappen ondernemen.

Is het niet veel verstandiger om ons bezig te houden met het feit dat het nu EENMAAL NIET ANDERS is? En proberen er het beste van te maken.

Katten wegvangen heeft geen zin dan zijn er inderdaad nog sneller twee die om het terrein van 'jou' vechten. Vermoorden schijnt toch ook weer bij de wet verboden te zijn. De eigenaar ophangen is net zo mijn een oplossing.

Het enige dat hier helpt is zorgen dat de vogels inderdaad beschermt zijn, de katten er niet bij kunnen komen. evt. Dubbel draad of spanning is het enige dat preventief helpt.
Wij, dé vogelliefhebbers, hebben de PLICHT op ons genomen vanaf het moment dat wij vogels tegen natuurlijk houden, ze ALLE beschemrning te geven. In de vrije natuur kunnen ze wegvliegen. Dit hebben wij, dé vogelliefhebbers, voorkomen. Dus wij, dé vogelliefhebbers zullen het zélf moeten oplossen.Willen wij niet net als alle kattenliefhebbers voor "aso" uitgemaakt worden dan zullen wij ons fatsoen moeten houden en ons échte natuurliefhebbers moeten tonen.

Peter


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-07-10 - 13:53:37 send message to zourky

Peter ik ben van jou mening,in de uitleg die je gaf zit alles in,want zoals je zegd hier kun je blijven op door gaan en het lost toch niets op,aleen ruzie noch goed voor katten,noch voor vogels,en zeker niet voor ons.
groetjes Richard


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-07-12 - 11:04:57 send message to zourky

Doe alles wat je wil,maar geef geen balletjes met wat van alles in, waar de kat ziek van wordt of sterft,als je buren eens beginnen gooien met zaden die overal in geweekt zijn naar je vogels heb je dan meer?ik zeg het nog schrikdraad is voor lij het best geen last en geen zorgen en geen kat.
groetjes zourky


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2008-07-12 - 11:48:09 send message to P.Rooth

Katten blijven uit de buurt van een plant genaamd Coleus canina oftewel katteschrik
leuke plant kan slecht tegen vorst maar stekt gemakkelijk .
Stinkt als een bunzing als je de plant aanraakt is dus een Diervrindelijke oplossing die het proberen waart is .
Al blijf ik erbij dat de eigenaar de verantwoordelijke is en blijft de kat kan er niets aan doen en een balletje gehakt met sambal zorgt evoor dat de kat wegblijft .
M'n opa z'n oplossing was eveneens afdoende .
Paul


DurkVDellen
Website Member
Posts :145

Website Member
2008-07-12 - 11:55:32 send message to DurkVDellen

Tip: NEEM EEN HONDwink ;)

werkt goed hoor...
zelfs op comando laugh :D

Gr.


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-07-12 - 12:40:25 send message to jeroenvdwilk

Ik plaats gewoon een ( diervriendelijke ) val, Als ik hem dan vang, zal er vast wel zo'n ding aan z'n ketting zitten waar adres enz. op staat!
MVG Jeroenwink ;)


bboer
Website Member
Posts :93

Website Member
2008-07-12 - 14:21:22 send message to bboer

m'n buren hebben 5 katten en er lopen nog wel enkele hier rond. maar heb er nooit last van bij de volieres.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2008-07-12 - 20:10:03 send message to P.Rooth

bboer gefeliciteerd
Andere vogel en tuinliefhebbers hebben minder geluk
sad :(
Paul


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-07-12 - 22:17:26 send message to Leandro

4-5 uurtjes nog een kat bovenop mijn voliere gehad , maar ik ben bang als ik een steen ofzo gooi dat het de draad zelf raakt en dan zijn de vogels ook weg.

maak kan een kat door gewone parkietendraad met zijn/haar poot ??


Mvg,leandro.


daamey
Website Member
Posts :4

Website Member
2008-07-15 - 14:07:59 send message to daamey

Omdat ik 2x nadat ik van mijn werk thuis kwam een aantal vogels dood onder in de ren vond en voor de ren allemaal veren heb ik een schikdraadapparaat gekocht. Sindsdien heb ik geen katten meer bij mijn vogels gehad. Nu twee jaar later heb ik zelf 2 katten genomen en rondom mijn tuin afgezet met schikdraad... ik heb geen last van andere katten in mijn tuin en de buurt niet van die van mij!




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede