Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > de beste manier om vogels naar buiten te doen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : de beste manier om vogels naar buiten te doen?
Caspar
Website Member
Posts :5

Website Member
2008-07-24 - 22:45:17 send message to Caspar

Hallo,
ik ben erg nieuw hier en heb een vraag:

wij hebben 2 schatten van vogels, een zwartkopcaique (10 jaar) en een brilamazone (2 jaar). Ze zijn allebei niet gewiekt en houden van vliegen en door het huis klooien. Mede door het 'klooien' (slopen) van de caique zitten ze wel in de kooi opgesloten als we weg zijn.

We hebben een prachtig balkon van 7,5 meter hoog, overdekt en een overhangende 'rand' van ruim een meter lang. (moeilijk uit te leggen haha). kortom, als we hier gaas/net oid voorhangen hebben we een prachtige voiliere. het is open maar toch beschut en erg groot dus ze kunnen lekker vliegen.

ok, lange inleiding, nu de vragen:
- kunnen deze vogelsoorten goed naar buiten?
- zo ja: wat is de beste tijd om ze (hebben altijd binnengezeten) te laten wennen aan het buitenleven? en moeten ze in de winter dan naar binnen of is een nachthok goed?
- welk materiaal is het best om te gebruiken? gaas of een soort net zoals dierentuinen vaak hebben?

ik hoop dat hier iemand is die ervaring heeft, heb vrijwel het hele forum afgezocht, maar geen enkel topic beantwoord mijn vragen volledig, dus vandaar een nieuw onderwerp..

alvast bedankt!


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-07-24 - 23:04:49 send message to paintim

Hallo!
Zelf heb ik geen ervaring met dit soort vogels,
maar een vogelvriend van vroeger kweekte grote
parkieten(de naam weet ik niet meer) op de veranda.
Een gedeelte had hij afgezet met dik glas en de rest met stevig gaas.
Het lijkt me,dat je ze met lekker zomerweer gewoon buiten kan zetten.
Vr.groeten van
ANTONI


Caspar
Website Member
Posts :5

Website Member
2008-07-24 - 23:09:02 send message to Caspar

Hoi, dank je voor je reactie!
Het is niet de bedoeling dat ik ga kweken ofzo, echt gewoon om ze meer bewegingsvrijheid te geven.
Daarom; weet iemand of ze het hele jaar door buiten kunnen blijven?


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-07-24 - 23:14:42 send message to meyer

Zorg dat je stevig gaas gebruikt en geennetten want daar gaan ze zo doorheen. Als je ze continue buiten wil gaan houden zal er toch een nachthok of een goed beschutte hoek gecreëerd moeten worden. Ik weet niet of je in een flat of woonwijk zit want zoals je zelf wel zal weten kunnen deze twee soorten nogal een keel opzetten en daar zal de buurt niet blij mee zijn.
Probeer eerst eens om ze in hun eigen kooi buiten te zetten en kijk hoe ze daar op reageren. Dit kan je een hoop geld besparen.

Groeten Meyerwink ;)


Caspar
Website Member
Posts :5

Website Member
2008-07-24 - 23:30:22 send message to Caspar

ok, ja net leek me ook een beetje eng maar omdat ik dat toevallig vandaag in de dierentuin zag dacht ik dat het misschien wat was..
ja, de beschutte plek is geen probleem, als we een nachthok bovenin ophangen zitten ze uit de wind/regen/vorst/zon/tocht etc.
we wonen bovenin een appartementencomplex met vrij uitzicht en de naaste buren hebben aan die kant geen balkon en de benedenburen ook niet. Het balkon beslaat in de hoogte 2 verdiepingen, wij kunnen eropkomen via onze benedenverdieping en kunnen vanuit de woonkamer naar beneden en boven het hele balkon zien, vandaar dat de plek echt geweldig is..

ik zal de kooi inderdaad eens buiten zetten kijken hoe ze op 'frisse lucht' reageren!

in welke tijd van het jaar zou het best zijn om ze definitief buiten te laten? voorjaar? of juist nazomer.. ben bang dat de winter dan te snel komt..
excuses dat ik zo veel vraag maar wil het beste voor mijn beestjes haha!


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-07-24 - 23:50:33 send message to meyer

Je kunt ze nu buiten zetten,het weer is nu prima.
Zet ze nooit in de brandende zon maar in de schuduw nu ze nog in een kleine kooi zitten ze kunnen tenslotten geen kant op als ze weg willen.
S'avonds als het afkoeld moet je ze nu nog binnen halen.
Als je plan toch doorgaat kun je ze het best rond mei/juni buiten zetten en als je een degelijk nachthok hebt van minimaal een kuub maar liefst groter zodat je er in kunt voeren, dan kunnen ze zomer en winter buiten blijven.Zorg dat je op deze grote hoogte ook een windvrij gedeelte hebt.


Groeten Meyerwink ;)


Caspar
Website Member
Posts :5

Website Member
2008-07-25 - 09:40:52 send message to Caspar

ok bedankt!
nee ik zal ze nooit in de zon of wind of iets anders extreems zetten, daarom zijn ze nu ook binnen omdat ik ze liever loslaat in huis dan de hele dag in een kooi buiten.
bedankt voor de tip, dan kunnen we nu rustig het balkon afbakenen en dan kunnen ze volgend jaar buiten wonen!
aan schaduw en windvrije plekken is geen gebrek het is een erg bedekt balkon.

weet iemand toevallig ook nog welke planten daar veilig in kunnen groeien zonder dat ze giftig zijn etc?
wink ;) oh dit was weer een extra vraag


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-07-25 - 10:33:30 send message to meyer

Helaas bij deze kromsnavels hebben planten geen lang leven, het zijn allemaal slopers. Ze zullen het met kale takken moeten doen, maar hier heb je ook mooie van.

Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 183 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede