Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > dringend advies gevraagd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : dringend advies gevraagd
tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-08-03 - 17:18:26 send message to tristan

Helaas vond ik mijn Goudmus pop vanmiddag dood in de voliere. Het probleem is dat zij nog 5 jongen van bijna een week had. De man voert de jongen momenteel nog, maar ik weet natuurlijk niet of hij dat blijft doen. Ik weet ook niet of hij de jongen 's nachts warm zal houden. Wat moet ik doen? Ik heb eventueel de mogelijkheid om de jongen in een warmtekooi te plaatsen en ze met de hand te voeren. Maar wat moet ik ze dan geven? Of moet ik maar gewoon de gok wagen en hopen dat de man alles wel oplost?


marcelj
Website Member
Posts :71

Website Member
2008-08-03 - 21:27:57 send message to marcelj

Tristan, jammer van je popje. Zelf zou ik het nog even aankijken aleer in te grijpen. Zelf de jongen grootbrengen is erg moeilijk en misschien heeft het gebruik van pleegouders (mits je die ter beschikking hebt) meer kans van slagen.
Maar de man kan de jongen waarschijnlijk ook alleen groot krijgen.
Succes ermee en laat eens weten hoe het is gegaan.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-08-03 - 22:15:53 send message to chrislaevers

Tristan,

Goudmus behoort tot de Ploceidae maar dat wil niets zeggen natuurlijk.
Ik heb vorig jaar hetzelfde voorgehad met een vlammenweverpop (ook Ploceidae) die in legnood is gebleven. Haar 3 jongen waren wel al 2 dagen uitgevlogen (20 dagen oud). De man voederde bij maar niet zoals het hoorde. Twee jongen gingen na anderhalve dag dood na de dood van de pop.
Het derde jong zat te wiebelen op zijn stok en heb ik binnen genomen. Die heeft het overleefd.

Wat ik gegeven heb was pure improvisatie :

kanarieëivoer met wildzangeivoer (gedroogde bessen en grote stukken verwijderd), zacht gemaakt met ambachtelijke youghourt (wit zonder fruit en alleen levende fermenten!!!), een heel klein beetje raathoning, een heel klein beetje grid, en een tiental uitgeperste diepvriespinkies (dus niet het velletje!!!).
Ik heb de vogel toen 3 maal gevoederd terwijl ik hem vasthield en het eten zat op een tandenstoker om het half uur. Daar hij al uitgevlogen was nam hij nadien het voedsel aan in een kooi tussen de tralies van de tandenstoker om het uur van 9u 's morgens tot 21u 's avonds.

Jouw vogels zijn een week jonger en zijn niet uitgevlogen. Daar heb ik geen ervaring mee!!!
Ik weet wel dat mijn man de jongen nog gevoederd heeft maar dat was onvoldoende (twee jongen dood).

Als de nest bereikbaar is, kan je ze niet 5 of meer keer per dag bijvoederen met tandenstoker?
Of ze eventueel er uitnemen, ze voederen en telkens weer terug zetten?

De nachttemperaturen voor de volgende 4 dagen gaan niet onder de 14°C.

Dit is zeer delikaat. Ik had vorig jaar de tijd niet om raad te vragen.
Ik heb aan twee mensen die met goudmussen in volière kweken raad gevraagd voor jouw situatie maar tot nu nog geen bericht.
Hou je op de hoogte voorzover dat kan.

Christine.


danny-partyboy
Website Member
Posts :4

Website Member
2008-08-04 - 08:59:02 send message to danny-partyboy

hallo, tristan
Christine melde mij via mijn mail, dat er je om dringend advies zat over goudmussen.
Ik ben kweker van goudmussen en hoop dat ik je kan helpen.
Ik zou de gok wagen en de vogels gewoon op zijn plaats laten. Ik denk dat de man de jongen wel gaat voeren. Bij mij voeren de mannen perfect mee, al lijkt het dat de poppen meer voeren als de jongen in het nest zitten. toch zou ik erop gokken omdat hand opfok moeilijk is en zeer tijd rovend. Je zou wel de jongen regelmatig kunnen bijvoeren. gewoon een ontdooid buffelowormpje dmv. een pincet voor de jongen houden en meestal sperren de jongen dan, waarna je hen kunt voeren.
zitten je jongen in een binnen of buiten voliere?
De jongen zijn nu een week oud dus hebben al wat veren op zich. bovendien zullen ze elkaar ook wel warm houden.
Ik zou de gok wagen , dat de man de jongen opvoed. hou ons op de hoogte hoe dit afloopt. Heb je ander vragen over de goudmus kweek dan ben ik altijd bereid om deze te beantwoorden.
Groeten Danny


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-08-04 - 11:55:20 send message to meyer


Duidelijke uitleglaugh :D
quote
Ik heb de vogel toen 3 maal gevoederd terwijl ik hem vasthield en het eten zat op een tandenstoker om het half uur. Daar hij al uitgevlogen was nam hij nadien het voedsel aan in een kooi tussen de tralies van de tandenstoker om het uur van 9u 's morgens tot 21u 's avonds.



Groeten Meyerwink ;)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-08-04 - 14:36:07 send message to chrislaevers

Meyer,

Ik begrijp het grappige hier niet van.
Ik zal het voor jou nog eens overdoen :

3 maal voedering om het half uur terwijl de vogel werd vastgehouden en nadien om het uur voedering door de tralies!
Het was laat gisteren.

Christine.


tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-08-04 - 22:23:48 send message to tristan

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb gisterenavond de gok maar gewaagd en het is vanacht goed gegaan. Vandaag de man goed in de gaten gehouden en hij voert nog steeds... Is het genoeg? Ik weet het niet. Als ik de jongen wil bijvoeren zal ik het hele kastje mee het huis in moeten nemen, want zolang de jongen de man horen, kan ik niet voeren. ik ben bang dat ik het misschien op een gegeven moment zoveel stoor, dat de man er misschien mee stopt. Zolang alle jongen nog leven, doe ik nog maar even niets, denk ik...


danny-partyboy
Website Member
Posts :4

Website Member
2008-08-05 - 09:32:33 send message to danny-partyboy

hallo, tristan
hoe is het nu vandaag met de goudmusssen??


tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-08-05 - 10:29:34 send message to tristan

Net nog gekeken en ze zijn helemaal ok. Pa voert goed...


tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-08-07 - 20:20:05 send message to tristan

Vanmorgen was een van de jongen uit het nest verdwenen. Na een tijd zoeken vond ik het uiteindelijk terug in het hok voor de kwartels. Het leefde gelukkig nog, maar was helemaal koud. Ik heb het even weer goed opgewarmd onder de warmtestraler en vervolgens weer teruggelegd in het nest. Vanavond nog gekeken en alles zag er weer helemaal goed uit. De man voert nog steeds hartstikke goed.


danny-partyboy
Website Member
Posts :4

Website Member
2008-08-08 - 12:01:42 send message to danny-partyboy

beste tristan,
vorige week is hetzelfde bij een van mijn goudmussen gebeurd. ik vond het jong ook op de bodem van de vlucht helemaal koud en meer dood dan levend. ik heb het in mijn handpalm verwarmd door er hete adem overheen te blazen. het hielp echt wat het jong begon meer te bewegen. ik heb het weer terug gelegd en het werd gewoon weer gevoerd. en vandaag is het gehele nest[4 jongen] uitgevlogen. het jong heeft het dus gewoon gered.
groeten Danny


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-08-08 - 21:37:30 send message to henkdelaat

Opletten met onderkoelde jongen en oude vogels.
Deze hebben nl lucht in de botten zitten,en bij te snelle opwarming geeft dit veel pijn aan de onderkoelde vogel wat soms de dood tot gevolg heeft.

Zoals hierboven beschreven door Danny-partyboy(in de handpalm verwarmen etc.) dat geeft het minste risico en het is voor de vogel ook het aangenaamste.

later kan de vogel evt in een ziekenkooi geplaatst worden om goed op temperatuur te komen.


tristan
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-08-10 - 08:17:01 send message to tristan

Dat wist ik niet, dus erg bedankt! Gelukkig maakt het jong het verder goed en hoop dat het komende week ergens uit zal vliegen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede