Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > putters en kanaries Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : putters en kanaries
petergr
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-08-07 - 07:29:02 send message to petergr

mijn vader wil putters kopen voor i een gezeldschap
voliere en we hebben ook een kanarie moet ik dan de putters ergens anders laten broeden en hoe moet ik ze dan in leven houden

bedankt peter


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-08-07 - 09:24:02 send message to roodmus

Hallo Peter.

Je krijgt gegarandeert bastaard putters als je ze samen laat zitten met kanaries.
Tis net wat je wil,anders appart zetten in een ruime kooi.

Maar voor dit jaar is het broeden voorbij met Putters.

Verder een goed wildzang mengsel of speciaal putter zaad bij Jan Koenings vandaan.
Verder eivoer wat buffel en pinkey,s grit badwater kaardebol en distelzaad zijn ze ook gek op even als paardebloemen verder vers water en gekiemde zaden even eens bij koenings te krijgen.

Grt Roodmus.



maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-08-07 - 10:18:18 send message to maikeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-08-07 - 10:19:25 send message to maikeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2008-08-07 - 10:34:42 send message to birdfreak

Wel is het absoluut raadzaam om alleen te kuren op het moment dat u bij de jonge vogels mogelijk infectie met coccidiën daar kuren zonder infectie ook desastreuze gevolgen kan hebben op uw jongen. Naast esb3 30% is er ook BAYCOX, iets waarvan ik van collega kwekers heb gehoord, dat het efficiënter zou zijn dan esb3 30%.
De beste preventie tegen coccidiose is echter nog altijd een ruime en kurkdroge huisvesting van de jongen. Zo plaatste ik jonge Europese per 10 in een volledig overdekte kweekbox (2x1x2m) en heb daar in 2 jaar geen enkel geval van coccidiose gehad (en dus ook nooit gekuurd). Vroeger plaatste ik ze in een kleine kweekkooi en hield ik gewoon niets over, hoeveel ik ook kuurde.

succes,

Jan


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-08-07 - 13:47:12 send message to roodmus

Wik ik toch even op reageren Maikeltje.

Je kunt ze ook houden op kanarie voer en een snee brood.
Het gaat er niet om wat allemaal niet nodig is,maar wel om het de vogels na de zin te maken en daardoor een betere kweek en mooiere vogels.

Grt Roodmus.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-08-07 - 16:22:16 send message to paintim


Met de door Maikeltje gebruikte zadenmengeling putter/sijs is volgens mij niets mis.Hier zit ook kaardendistel in.Dat hij diepvriespinkies gebruikt zal er wel mee te maken hebben,dat buffalos e.d.wat moeiliijker te krijgen zijn en te bewaren.Kennelijk worden de diepvriespinkies toch goed gegeten.Zijn kweekresultaten zijn er ook naar.
Vriendelijke groeten van
ANTONI



roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-08-07 - 16:36:03 send message to roodmus

Ik bedoel natuurlijk de verse kaarde bol,zo uit het land evenals de distel dit zijn bij uitstek de planten voor de putter.

Ze zijn er uren mee bezig,en is een mooi gezicht om de vogel de zaden er uit zien te halen, en voor de vogel een mooie afleiding,de putter is tevens de enigste die dat kan.

Alleen het kost tijd en energie om deze te zoeken.

Verder zijn de buffels ook gewoon te koop van top insect.

Maar het kwam bij mij zo over waarom zou je zoveel moeite doen,ze doen het zo ook.wink ;)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-08-07 - 17:28:31 send message to paintim

Natuurlijk ben ik het volkomen met je eens.Het is een prachtig gezicht als de putter zo die zaden tussen de stekels uit ziet peuren.
Ik geloof ook niet,dat e.e.a. gemakzucht is.
Ook bij mij speelt het probleem,dat ik niet meer zo even naar buiten loop en handenvol onkruidhalmen van allerlei soort kan plukken.
In de tuin nog wat vogelmuur en paardenbloem en dan houdt het op.
Alles moet apart besteld worden. De winkels in vogelbenodigdheden zijn merendeels overgegaan op honden- en kattenartikelen. Ik heb wel eens een putter
gehad,maar die heb ik weggedaan omdat het hier veel te moeilijk was om aan de juiste spullen te komen. Misschien,dat ik wel weer aan bloemputters begin,maar dan moet ik e.e.a. toch wel goed op een rijtjje hebben,zodat ik alles kan geven wat de vogels nodig hebben.
Vriendelijke groeten van
ANTONI


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-08-07 - 20:54:48 send message to roodmus

Antoni.

Misschien ken je Jan Koenings wel,maar deze kan echt heel veel leveren voor diverse cultuur vogels.
Kun je via internet bestellen.

suc6.

Grt Roodmus.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-08-07 - 21:51:05 send message to maikeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2008-08-07 - 22:10:11 send message to birdfreak

De kern van elke goede verzorging begint met een goed uitgebalanceerde zaadmengeling. Toen ik nog nog Europese cultuur kweekte mengde ik die nog zelf (startende van een kanariemengeling en dan afhankelijk van de vogels niger, cardy, onkruidzaden etc). Tegenwoordig zijn er echter zoveel goede mengelingen in omloop dat je jezelf die moeite echt kan besparen. Zelf ben ik erg vertrouwd met de "Deli nature" mengelingen van Beyers. Dit zijn echt top-mengelingen die aangepast zijn aan de vogel en hoogst betaalbaar.

Verdere aanvullingen zullen altijd een persoonlijke keuze blijven en altijd te verantwoorden zolang je er resulaten mee haalt.
Ikzelf hou niet zo van commercieel eivoor en maak het zelf met hardgekookte eieren, beschuiten en een vitaminepreparaat. Levend voor kan zeker voor putters geen kwaad in de eerste levensweken maar ook hier weer is de keuze tussen pinky's en buffalo's aan de liefhebber zelf. (zelf heb ik een voorkeur van levende buffalo's op diepvries pinky's)

Wat dat groenvoer betreft: ze hebben er toch zo'n plezier mee. Zeker nu kan men heel gemakkelijk bijvoet, boerenwormkruid, akkerdistel, speerdistel ... verzamelen. De vogels zijn er een hele dag aan bezig om het tot het laatste zaadje op te eten. Onze vogels zijn immers veel meer dan fokdieren, de nodige kwaliteit en verstrooiïng in hun verzorging is dan ook een echte must.
Ook dat sproeirisico valt al bij al goed mee. Naast akkerland pluk je natuurlijk beter niet maar een stukje braakliggende grond vormt een vrij veilige bron van groenvoer.

Uiteindelijk heb je aan een kleine kweekkooi, een zaadmengeling en eivoer genoeg om putters te kweken maar wat voor leven hebben ze dan?


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-08-07 - 23:00:25 send message to paintim

Zojuist heb ik gekeken op de site van Koenings.
Prachtig al die zaadmengelingen. Ook voor putters
mengeling 1 en 2. Welke mengeling is er aan tte raden.
Fijn als je in de buurt braakliggend terrein hebt waar je wat distels kunt afsnijden. Hier is dat al lang over.
Wat betreft eiwitten moet het percentage toch niet te hoog liggen. Vele ziekten liggen op de loer. Het zelf bereiden van eivoer heb ik jarenlang gedaan. Het geeft veel plezier en betrokkenheid aan je hobby. Toch ben ik toen CEDE
als eerste met echt eivoer op de markt kwam hier op overgegaan. Met zeer goede resultaten trouwens.
Ach een kleine toevoeging van wat extra lekkers
van vers ei,levend voer,gekiemd zaad e.d.zal de vogel zonder meer op prijsstellen.
Vriendelijke groeten van
ANTONI


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-08-07 - 23:21:13 send message to roodmus

Pcies birdfreak dat is wat ik bedoel.

Verder Maikeltje snap je niet helemaal wat ik bedoel waarschijnlijk,lees de reactie van Birdfreak die zegt het zelfde.

Verder moet je inderdaat uitkijken waar je onkruid zoekt,maar op braakliggend terrein en volkstuinen word echt niet gespoten.

Verder gebruik ik zelf ook CeDe eivoer met toevoevoeging van gekiemde zaden ,pinkey,s en Buffels beide van Top insect en af en toe een levende meelworm welke gevoerd worden met groenten-kuikenvoer eivoer en wat bruinbrood of zemelen.

Ik kweekte dit jaar met 3 koppels Noorse Goudvinken en bracht 19 jongen op stok,vind ik zelf niet verkeerd.happy :)

En Antoni ik zou zelf voor de no 3 putter/Sijs mengeling gaan hebben ze van alles wat.


Grt Roodmus.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-08-07 - 23:27:13 send message to maikeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ga niet meer reageren op zulke dingen meer wat je schiet er weinig of niks mee op.
Hou het wel voor me heb dit jaar genoeg mooie jonge op stok.Als jullie het beter weten wil ik het zo laten en moet hij jullie raad opvolgen.
Putters is iets anders als goudvinken.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-08-07 - 23:45:37 send message to roodmus

Wat jij wil,even goeie vrienden,maar wel een beetje kort af vind ik zelf maar goed.

Suc6 verder.happy :)

Grt.Roodmus.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 135 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede