Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Papegaai op schouder? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Papegaai op schouder?
Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2008-08-07 - 17:20:43 send message to Chow

In boekjes lees je papegaaien niet te leren op de schouder te zitten ivm dominant gedrag. Wat is jullie ervaring?


Goffi
Website Member
Posts :48

Website Member
2008-08-07 - 18:00:09 send message to Goffi

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

klopt idd bij mij mogen ze op me hand zitten of onder arm zodra ze naar boven gaan haal ik ze er weg is idd dominant gedrag zelfde gedrag hebben honden als ze hun kop op je been leggen terwijl je zit happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-08-07 - 18:06:34 send message to johanblok

Ik denk dat dit soort opvattingen gebaseerd zijn op al te simplistische dominantie theorieen. Observeer goed het gedrag van je eigen vogel (of hond) en bezie dan of bepaalde dingen niet of wel mogen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-08-07 - 21:36:26 send message to ParkietenPeter

Ben ik het mee eens.

Onze edelpapegaai zit regelmatig op de schouder. Hij weet weldegelijk dat hij niks moet uitproberen want dan vliegt hij.

Goed observeren hoe de vogel voor de rest is. Is hij van z'n eigen dominant dan zou ik het niet zo snel toelaten. Is hij overwegend onderworpen dan maakt dat niet zo heel veel uit.

Peter


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2008-08-07 - 23:03:29 send message to Chow

Prima. Het is een bonte boer en vertoont naar mij toe geen bazig gedrag. Ik heb zelf het idee dat hij het gewoon veilig vind op m'n schouder. Ik laat hem dus maar gaan. Haalt hij een keer een geintje uit dan is het gelijk over en wordt de schouder een verboden gebied.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-08-17 - 20:48:11 send message to Tens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als een klein dier op jouw schouder, nek, gestrekte hand, of hoofd durft te zitten, (niet verdekt), in een voor hun ongewone omgeving of situatie dan heeft dat meestal te maken met een blijk van vertrouwen en een goede gezondheid. Gedragingen zijn bij alle leerkrachtige diersoorten hoofdzakelijk het resultaat van de manier van opvoeden in cominatie met bijvoorbeeld nervositeit, gezondheid en bepalingen van aanwezige soortgenoten (die soms bepalen of een dier als eerst mag eten of als eerst aandacht mag krijgen, maar die bij sociale dieren ook invloed zijn op de angst in het dier buiten zijn territorium*).
Als een dier het lichaam beklimt dan heeft het vaker te maken met niet afgeleerd gedrag dan met de mate van dominantie onder u.

*groepsdieren kunnen elkaar straffen of gaan vechten bij uw afwezigheid als u ervoor zorgte dat een dier een onderdanige rol verbrak


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2008-08-18 - 20:13:12 send message to P.Rooth

Mijn Goffins gaan gewoon op m'n schouder zitten zodra ze ff de kans hebben vinden ze leuk .
Tijdens het voeren gaat er een eerst op de deur en daarna op m'n schouder zodat ik de voerbak schoon kan maken tijdens het schoonmaken van de voliere gaan ze ook op m'n schouder en rug zitten zie geen rare dingen gebeuren omdat ze erg tam zijn daarna worden ze uitvoerig gekroest vinden ze heerlijk .
Een ieder kan doen wat hem/haar het beste toe lijkt en anders kan je altijd nog een gedragcursis volgen bij Hooimeyer tegen een niet onaanzienlijke vergoeding
Paul


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2008-08-20 - 14:13:49 send message to Antonia

Ik heb momenteel 14 tamme gaaiachtigen in huis ,en het verschilt duidelijk per vogel wie wel en wie niet op de schouder kunnen. Eigenlijk kunnen ze hier bijna allemaal op de schouder, als je maar goed laat zien wie er de baas is in huis wink ;)
Ik had een vogel die moeilijk deed en beet als ie eraf moest, ik zetten ham dan voor twee minuten op een strafplekje en hij mocht dan twee dagen ofzo niet op de schouder, daarna weer opnieuw en hij leerde het heel snel.
Ik heb ook een amazone gehad die nooit op m'n schouder wilde, alleen in een situatie die hij niet prettig vond (in de metro) dan sprinte hij naar m'n schouder.
Van dominantie heb ik nooit iets gemerkt, zelfs niet bij m'n ara.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-08-20 - 17:53:24 send message to Ubernoob

quote
is idd dominant gedrag zelfde gedrag hebben honden als ze hun kop op je been leggen terwijl je zit


Weet ik als hondenliefhebber niks van hoor. Ze willen simpelweg aandacht als ze dat doen. Dan kan je zeggen dat jij dat bepaalt wanneer je aandacht geeft en dat het dominant gedrag is avn de hond maar zo merk ik dat bij mijn hond absoluut niet.

Ik denk dat het bij papegaaien hetzelfde is als bij honden: Er zijn exemplaren die je constant in de gaten moet houden maar er zijn er veel meer die het gewoon gezellig vinden om dichtbij je te zijn.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-08-20 - 19:06:42 send message to johanblok

Zo denk ik er ook over als het om honden gaat. Als elk vragen om aandacht als poging tot dominantie wordt uitgelegd, en ze dus niet meer om aandacht mogen vragen, kun je beter een robot gaan houden.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-08-21 - 11:30:07 send message to Tens

Ratten gaan soms op je schouder liggen, soms niet. Dat hangt af van de vrijheid die het beestje normaal krijgt. Ik zou niet ergens blijven zitten als ik mij verveel en als ik normaal gesproken bijvoorbeeld los mag lopen. Het is toch ook niet de bedoeling het dier te straffen door het blijven zitten af te dwingen.
Dat doen veel dieren alleen uit zichzelf als zij zich in hun territorium bevinden, of zoals ratten, hun eigen plek buiten de kooi vinden van waaruit ze een basis hebben om alles in de gaten te houden, incl. uzelf.


Peggy
Website Member
Posts :153

Website Member
2008-08-24 - 03:05:42 send message to Peggy

dit zijn naar mijn idee, en gevoel, allemaal dingen die niemand zomaar uit een boekje kan halen.
ik vindt het belangrijkste dat 'men' zijn/haar dier kan "lezen" en ook kan zien/horen/ voelen enz. enz. of een dier wat nodig heeft, of het baasie in de maling neem om iets voor elkaar te krijgen.

ieder dier is anders, net als wij.
natuurlijk zijn sommige 'regeltjes' niet helmaal voor niets uit de luch gevallen, maar als je nog geen absurd probleem met je dier heb, moet je die ook niet op gaan zoeken.

niemand is perfekt, en dieren ook niet.

laat je portomonee ook niet zinloos leeg trekken,want ze zitten er echt bij hoorsad :(

succeshappy :)


fkbmac
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-09-10 - 15:00:02 send message to fkbmac

Een grotere papegaai op de schouder lijkt mij een kwalijke zaak.
Niet omdat men daarmee "dominant gedrag" zou stimuleren maar louter en alleen omdat men totaal géén controle heeft over de papegaai op de schouder.
Schrikt de vogel of glijdt de vogel weg... dan heb je al heel snel problemen. De vogel grijpt zich vast aan een oor, een wang of hapt misschien wel in je oog.
De papegaai is en blijft een wild dier, ook als je hem tam gemaakt hebt, en dat dier zal in onverhoopte noodsituaties als een wild dier kunnen reageren.
Zorg dus dat je de papegaai altijd onder controle hebt.
Groet, Frans


Aurora
Website Member
Posts :13

Website Member
2008-09-14 - 11:45:13 send message to Aurora

Ik ben helemaal nieuw op deze site omdat mijn blauw geel ara koppel ineens een kuiken kreeg eind augustus. Ik heb nooit iets gemerkt van dominant gedrag, ik loop voortdurend met die beesten op mijn schouder rond, en als ik op de bank zit, gaan ze op mijn benen zitten of (het mannetje) zelfs op zijn rug op schoot liggen zodat ik lekker onder zijn vleugels en op zijn buik kan kriebelen. Hoezo dominantlaugh :D



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 227 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede