Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Partner voor een huiskamer witkuif? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Partner voor een huiskamer witkuif?
paleto
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-08-11 - 22:00:30 send message to paleto

Hallo allemaal,

Sinds 2 jaar heb ik een witkuif kaketoe (pop) als huiskamervogel.
Ik ben het wel met de groep eens dat een witkuif eigenlijk niet geschikt is als solitaire huiskamervogel.
Onze kaketoe is een schat van een vogel, maar heeft veel aandacht nodig en dus een partner.

Na overleg hebben we besloten om haar een partner te geven.
Helaas verwachten we problemen wanneer we een buitenvoliere maken in onze nieuwbouwwijk, wel hebben we ruimte voor een huiskamervoliere van 1.80x1.50x2.20 meter

Nu mijn vraag;
We zijn bereid om een partner te kopen, puur vanuit het belang van onze vogel.
Doen we hier goed aan?
Is de ruimte die we kunnen bieden voldoende om langdurig 2 kaketoes in te houden?
Zal onze pop na 2 jaar nog een (jonge) man accepteren?

Wanneer jullie ervaringen of tips voor me hebben dan houd ik me aanbevolen.

Groetjes,

P.


fkbmac
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-09-10 - 17:14:41 send message to fkbmac

Hallo Paleto,

Hoe goed je bedoelingen ook zijn met de aanschaf van een partner voor je witkuif kaketoe maar mocht je daartoe besluiten dan is het verstandig om van een zo ongunstig mogelijke scenario uit te gaan.

Vaak wordt de partner niet of pas na zeer lange tijd geaccepteerd.
Dus reken er op dat je twee kooien moet hebben en dat je de vogels gescheiden in de kamer hebt. Dan kan het eindresultaat alleen maar meevallen.

Een tweede papegaai heeft vaak ook consequenties voor wat betreft de houding naar de mensen in de directe omgeving. De vogel is minder afhankelijk van deze mensen, bindt zich mogelijk meer aan de andere vogel en kan eventueel een veranderd gedrag gaan vertonen.
Ook kunnen de vogels elkaar wat meer gaan stimuleren om soms wat extra geluid te produceren.

Een uiterst consequente opvoeding draagt er vaak toe bij om een witkuif kaketoe goed door zijn “moeilijke” periodes te helpen.
Met moeilijke periodes bedoel ik zijn pubertijd 3 tot 4 jaar en het echt volwassen en geslachtsrijp worden 5 tot 6 jaar.
Vele witkuif kaketoes worden succesvol solitair gehouden, maar toegegeven het is zeker geen makkelijk te houden vogel.

Heel veel succes met je besluitvorming. Frans


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-09-10 - 18:41:07 send message to molineti

quote
Een uiterst consequente opvoeding draagt er vaak toe bij om een witkuif kaketoe goed door zijn “moeilijke” periodes te helpen.
Met moeilijke periodes bedoel ik zijn pubertijd 3 tot 4 jaar en het echt volwassen en geslachtsrijp worden 5 tot 6 jaar.
Vele witkuif kaketoes worden succesvol solitair gehouden, maar toegegeven het is zeker geen makkelijk te houden vogel.



Vraagje; Worden ze veelal succesvol solitair gehouden tot een bepaalde leeftijd(geslachtsrijp) of ook na die tijd?

dit om onduidelijkheden te verkomenhappy :)

Mensen die vogels in de huiskamer willen gaan houden hebben mijn inziens ook recht(vanzelfsprekend)op juiste informatie


fkbmac
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-09-10 - 22:16:58 send message to fkbmac

Hallo,

De witkuif kaketoe kan tot aan zijn dood solitair als huiskamerpapegaai gehouden worden.
Een consequent gedrag naar de kaketoe zal altijd noodzakelijk zijn maar nadat ze volwassen zijn zullen ze over het algemeen géén extra problemen meer geven.
Maar nogmaals... de witkuif kaketoe is zeker niet een van de makkelijkst te houden kromsnavels en zal je regelmatig op de proef stellen.

Groet, Frans



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede