Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > onze voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : onze voliere
ricodena
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-08-14 - 14:47:57 send message to ricodena

langs deze weg wil ik jullie graag mee laten genieten van onze voliere. http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000000947.html.
het is onze eerste voliere, en zullen dan nog wel tegen wat uitdagingentjes oplopen. De voliere staat nog maar net of de eerste eitjes zijn al gerealiseerd, de japanse meeuwtjes hebben een nestje en de kwartels.
tijdens de bouw heb ik eigelijk besloten er geen nachthok in te bouwen zodat de vogels meer vlieg ruimte hebben, als optie heb ik het idee de vogels van de winter te huisvesten in de schuur, maar niet doormiddel van een gat in de wand van de schuur, maar gewoon door ze eruit te vangen. Ook hebben we nu al gemerkt dat we een oplossing bij de deur moeten vinden, daar de vogels soms raakelings voorbij vliegen bij het verlaten van de voliere.shocked 8O.. Omdat we echt een gezelschaps voliere willen, is de beplanting ook een belangrijk onderdeel van het plaatje. Nu nog eens een goede manier van schoonmaken van de bladeren zodat het levende schilderij er fris en vrolijk blijft uitzien. goed we zullen jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen, maar bovenal van deze ontwikkelingen te leren.

groeten rob


ricodena
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-08-14 - 14:56:29 send message to ricodena



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-08-14 - 15:59:32 send message to Ton Koek

Ziet er netjes uit, leuk!
Waarom zou je de vogels in de winter opsluiten in een donkere schuur? Een gaatje van 10 bij 10 cm is al voldoende, dan kunnen ze zelf kiezen en zie je de vogels ook van oktober tot maart gewoon lekker. Anders zit je een half jaar tegen een lege volière aan te kijken.
Ik denk dat je er verstandig aan doet nog eens goed na te denken over de hoeveelheid vogels die je wil hebben. Dat wordt echt vel te vol voor deze bescheiden ruimte.
Niet leuk voor de vogels en ook niet voor jullie, de vogels laten geen natuurlijk gedrag zien als het zo vol is.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-08-14 - 16:39:07 send message to chrislaevers

Een heel aantrekkelijke volière!

Maar hier moet ik Ton bijtreden. Je lijst is te lang voor deze beschikbare ruimte.
De zebravinken alleen gaan al een probleem worden daar ze sowieso gaan kweken al is het op de grond. Bij gebrek aan nestkasten gaan ze gewoon de nestkasten van andere vogels inpalmen.
Terwijl ze jongen voederen, bouwen ze al een nieuwe nest. En de jongen die uitgevlogen zijn slapen ook graag in een nestkast. Idem voor Japanse meeuwtjes.
Sommige andere vogelsoorten op je lijst zullen ook graag willen nestelen of tenminste een territorium maken. Gouldamadines zijn niet assertief en zeer stressgevoelig.
Je zou koppels aanschaffen van deze soorten maar niet om te kweken. Sommigen gaan dat toch proberen te doen en de zebravinken zeker zodat een situatie kan ontstaan dat één van de mannen van de andere soorten gewoon een nest zebra's kapotmaakt. Het is echt niet leuk als je eieren van de grond moet rapen of eieren met een embryo er in of pas uitgekomen vogeltjes die soms nog niet eens dood zijn.
Ieder doet zijn zin natuurlijk. Ik schrijf dit alleen maar om je onaangename ervaringen te besparen. De soorten vogels op je lijst hebben specifieke behoeften en sommige soorten zijn heel stressgevoelig terwijl anderen weer zeer assertief zijn (zebravinken, diamantvinken).

Mocht je een algemene indruk willen krijgen van de soorten op je lijst, dan is het er boek van Esther Verhoef : "Geïllustreerde Kooivogels en volièrevogels Encyclopedie". Dit boek kan je zelfs in de bieb vinden en bij aankoop niet duur. Niet alles in dat boek klopt (rijstvogels zijn wel agressief), maar het meeste wel en ik raadpleeg het nog altijd als ik iets meer wil weten over een soort vogel die ik totaal niet ken.

Wens je veel plezier met je mooie volière!

Christine.






ricodena
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-08-14 - 19:03:15 send message to ricodena

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

bedankt voor de snelle reacties. wat het aantal koppels betreft... dit zullen we heel gestaagd gaan bekijken. de lijst is voor ons een idee van wat we mooi vinden. verder zouden de zebra's plaats moeten maken voor andere koppels. maar wie weet laten we het ook wel bij de zebra's en doen we er wat koppels bij voor wat meer kleur. ( ze kwetteren wel gezellig ). maar wat meer kleur is toch wel een must. verder .. en dat is geen verwijt aan andere, zie ik op het internet vele relatief kleine voliere's met zeer veel vogels. dus ws ik me tijdens het bouwen er niet van bewust dat er zo weinig vogels in een ( in mijn ogen )best wel grote kooi gaan. maar aldoende leert men en wie weet breiden we nog wel eens uit...


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-08-14 - 20:54:17 send message to digipeet58

als ik je voliere bekijk, je commentaar lees,
je beschrijving goed lees en je wensen zie,
weet ik het zeker: uitbreiding volgt spoedig.
maar maak eerst een binnenhok.
3 voordelen; 1 je hoeft je vogels niet te vangen
(in de winter, dus geen stres) 2 geen lege voliere in de winter. 3 voeren kun je binnen doen
geen (rommel) in de voliere, trekt ook geen ongedierte aan.
meer koppels zou kunnen; begin met makkelijke soorten: bourksparkieten en diamantduifjes,
maar dan wel zebra's en j.meeuwtjes verminderen;
hou daar van elk 1 koppeltje van.
variatie is altijd leuk; maar heel geleidelijk.
eerst goed nachthok.
dan dak van voliere (achteraan bij schuur, onder je golfplaatjes, klein houten balkje plaatsen, zodat het water er af kan lopen, anders krijg je een vochtige achterkant.
dan pas eventuele andere soorten.
mvg. Peter


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2008-08-15 - 10:45:57 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste ricodena,

Mooie voliere! Alleen waarom denk je aan uitbreiding? De voliere is nu al helemaal vol. Ik zou er echt niet meer vogels bijdoen. 35 vogels is echt teveel voor deze voliere. Ik zou hier niet meer dan 3 koppels vogels inplaatsen.


ricodena
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-08-15 - 11:47:12 send message to ricodena

35 vogels???
er zitten er nu tien in... en die hebben een zee aan ruimte. en als er andere vogels zouden komen zouden de huidige vogels plaats moeten maken. maar drie koppels!! sorry hoor daar start je geen voliere voor toch. zie bij menig vogelfanaat al meer dan drie koppels in een grotere vogelkooi zitten. maar goed zal het verhaaltje maar eens gaan aanpassen daar het bij de meeste niet helemaal duidelijk is over hoeveel vogels er nu in zitten of hoeveel ik er zou willen hebben.


ricodena
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-08-15 - 12:03:24 send message to ricodena

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

heb even wat zitten googlen. en kom tot de ontdekking dat 4 tot 8 vogels per kubiekemeter ( m3 )een uitgangspunt is. nu mijn voliere is nu 9 m3. nou laat ik eens het gemiddelde nemen van 6 vogels per m3.
rekensommetje 9x6= 54 vogels ( 27 koppels ). nou vindt ik dit zelf erg overdreven, maar de gewenste 10 tot 12 koppeltjes zouden toch geen probleem moeten zijn. correct me if i'm wrong, learning all the time


ricodena
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-08-15 - 12:11:54 send message to ricodena

even wat anders... besloten is er dat we in de schuur achter de voliere nog een binnenvoliere te maken met bijna de zelfde afmetingen als de buiten voliere. deze zal dmv een gat verbonden zijn met elkaar zodat de vogels zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten willen zijn. tevens zal het dienen als nacht / winter verblijf. we gaan dit eerst maar even goed uitwerken.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-15 - 23:37:49 send message to lZebravinkjel

Het aantal vogels dat je nu hebt lijkt me voorlopig prima.
Je kunt trouwens wel zeggen dat het niet de bedoeling is dat de vogels kweken maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Het aantal vogels dat je noemt in doelstelling is echt veel te veel voor die ruimte.
Daarnaast betaal je al gauw tussen de 100 en 150 euro voor koppels blauwfazantjes, mozambiquesijsjes en goudbuikjes en zijn deze vogels niet veel meer op handen en zou er dus juist met deze soorten gepoogd moeten worden om te kweken.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-08-16 - 00:38:17 send message to Ton Koek

12 koppels kàn heus wel, ze zullen er niet dood aan gaan.
Je zal alleen zien dat ze elkaar letterlijk in de weg gaan zitten. Alle vogels willen de beste plek, meestal de hoogste zitstok(ken). Alle vogels willen het beste nestkastje, dat wordt bijna constant vechten om een territoriumpje. Veel soorten slapen graag in een nestkast, andere soorten willen alleen maar broeden, altijd, dat geeft ruzie.
12 of meer koppels, het mag, het kan, maar ik raad het ten zeerste af. Jij bent baas in eigen hok uiteraard, maar het is echt veel leuker als de vogels zich lekker voelen.
Kijk het eens een tijdje aan met wat minder vogels, geniet van het gedrag en beslis pas later of je meer wil.

Succes en vooral veel plezier met de schitterende hobby.
Groeten, Ton.


petergr
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-08-16 - 10:10:44 send message to petergr

ik heb een voliere van 3*2m en een binnen hok van 1*1,25 en daar gaan zo'n 13 koppels in dus i jouw voliere zou ik zo'n 6 a 7 koppels houden en verder niet dat is vel te veel


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-08-16 - 12:01:32 send message to meyer

quote
vogels momenteel..
* 3 chinese dwergkwartels ( 1 man natuurkleur, 1 hen natuurkleur en 1 hen zilverrug ).
* 4 japanse meeuwtjes ( 2 koppeltjes ).
* 6 zebravinken ( 2 man 4 pop ).
doelstelling..
* 1 koppel japanse meeuwtjes
* 1 koppel bichenowastrilden
* 1 koppel diamantvinken
* 1 koppel 3 kleur papegaai amadines
* 3 koppels gouldamadines
* 1 koppel blauwfazantjes
* 1 koppel goudbuikjes
* 1 koppel mozambiqusijsjes
* 1 koppel zilverbekjes.
ca 11 koppels en niet bedoeld voor de kweek.




quote
heb even wat zitten googlen. en kom tot de ontdekking dat 4 tot 8 vogels per kubiekemeter ( m3 )een uitgangspunt is. nu mijn voliere is nu 9 m3. nou laat ik eens het gemiddelde nemen van 6 vogels per m3.
rekensommetje 9x6= 54 vogels ( 27 koppels ). nou vindt ik dit zelf erg overdreven, maar de gewenste 10 tot 12 koppeltjes zouden toch geen probleem moeten zijn. correct me if i'm wrong, learning all the time



quote
12 koppels kàn heus wel, ze zullen er niet dood aan gaan.
Je zal alleen zien dat ze elkaar letterlijk in de weg gaan zitten. Alle vogels willen de beste plek, meestal de hoogste zitstok(ken). Alle vogels willen het beste nestkastje, dat wordt bijna constant vechten om een territoriumpje.




quote
ik heb een voliere van 3*2m en een binnen hok van 1*1,25 en daar gaan zo'n 13 koppels in dus i jouw voliere zou ik zo'n 6 a 7 koppels houden en verder niet dat is vel te veel



Er worden hier allerlei aantallen genoemd welke dan in deze volière zouden kunnen.
Allereerst zijn er geen aantallen bepaalt welke in een M3 zouden kunnen, dit is onzin maar wel verwarrend voor beginners als ze dit lezen.
In de natuur leven vogels ook niet met zijn alle op een vierkante meter maar hebben ze hun eigen gebied waar ze op leven.Nou gaat het hier om een gezelschapsvolière dus kun je daar niet helemaal rekening mee houden anders zit je nog met een lege kooi.Wel kun je er rekening mee houden dat je de vogels de ruimte geeft en dat ze niet te kort op de andere vogel komen te zitten,dit kun je doen door er niet te veel vogels in te plaatsen. Hou hierbij rekening dat vogels meestal alleen de bovenste laag van je volière bewonen dus het werkelijke oppervlak is eigelijk veel kleiner dan dat je in eerste opzicht zou denken.
Ik denk dat je beter je verlanglijstje kunt aanpassen.Omdat kweken niet jou optie is zou je stelletjes met vogels van het zelfde geslacht in je volière kunnen plaatsen zodat je wel zang of kleur zou kunnen hebben maar niet nog eens jongen erbij zou krijgen.

Succes.

Groeten meyerwink ;)






ricodena
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-08-16 - 15:58:02 send message to ricodena

meyer... dat van een stelletje van het zelfde geslacht heb ik ook al aan zitten denken, en zou een oplossing kunnen zijn. Maar ik wil deze discussie niet al te ver opvoeren, want het is maar een keuze van vogels die ik mooi vindt. en omdat ik het als hobby zie, zal ik niet elke week een nieuw koppel kopen. zeker als ik sommige prijzen zie. verder ben ik ( wij ) nog zeer onervaren dus houden we het rustig. ook is het de bedoeling de inhoud van de voliere voor de winter te verdubbelen, door in de schuur een binnenhok te creeeren. dus nogmaal we doen het rustig aan en zien wel waar de grens voor ons en de vogels ligt.
waar ik nu eigelijk meer mee zit, is hoe maken jullie de beplanting schoon van poep?


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-08-16 - 16:26:24 send message to meyer

Ik heb nu zelf geen beplanting omdat ik papegaaien heb,deze slopen alles. Beplanting in een voliére moet je niet onder een zitstok planten anders zit alles snel onder de uitwerpselen, je kunt ze dan proberen af te spuiten met water maar je zal merken dat dit nog niet meevalt. Vroeger had ik bij mijn insekteneters (dunschijters)de wilde vlier (Sambucus Nigra )staan, deze struiken groeide zo snel dat ze wel een paar keer per zomer gesnoeid moest worden. Zo kon ik mooi de takken met vuile bladeren wegsnoeien. Een ideale plant voor in een gezelschaps voliere.In het wild komen er ook nog bessen aan maar die krijgen in een voliére geen kans om de groeien.

Groeten meyerwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede