Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > kwartel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kwartel
ekster
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-08-24 - 12:37:30 send message to ekster

Ik heb een paar maanden geleden drie chineese kwartels (twee vrouwtjes en een mannetje) gekocht. Een maand later was een van de vrouwtjes op een keer helemaal kaal. Tevens werd dit vrouwtje aan een stuk opgejaagd door het andere vrouwtje. Zozeer dat ik het kale vrouwtje heb apart gezet. Het vrouwtje krijgt nu weer hoesjes dus ik weet in ieder gaval dat het vrouwtjs niet zichzelft kaalpikt.
Mijn vraag is:
Komt zo'n agressie vaker voor bij kwartels?
Wat kan ik nu het beste doen?

Annet


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-08-24 - 12:57:01 send message to medaar

Waar in zitten ze .???


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-08-24 - 22:01:17 send message to Ton Koek

Het best is per koppel houden. De ene extra pop eregens anders onderbrengen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-08-24 - 22:03:17 send message to rupicola

Hoewel het met doorgefokte c.q. 'gedomesticeerde' exemplaren best goed kan gaan wanneer ze polygaam worden gehouden zijn Chinese dwergkwartels van nature echter monogaam.

D.w.z. een haantje met een hennetje.

Dit overigens in tegenstelling tot de meeste andere kwartelsoorten, die vrijwel allemaal wel polygaam zijn.

Zoals gezegd kan het best goed gaan wanneer er meerder hennetjes bij een haantje worden gehouden, maar over de jaren is het mij gaan opvallen dat (gedrags)problemen met CDK's vrijwel altijd voorkomen bij polygaam gehouden vogels.

Persoonlijk heb ik vele jaren ervaring met CDK's, waarbij ze altijd per paar gehuisvest zijn geweest.

Onder verwijzing naar de vele problemen die men kennelijk ondervindt met deze vogels (zie dit- en andere vogelsforums)kan ik melden dat ik dergelijk problemen nooit heb ondervonden met mijn kwartels.



BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2008-08-24 - 23:02:19 send message to BZB

geheel met de voorganger eens: koppelsgewijs houden die CDK (geweldige afkorting)

maar omdat je dit geplaatst heb onder categorie vogels in huis??? heb ik toch mijn vraagtekens bij de oppervlakte die de diertjes ter beschikking hebben.
Een kwartel moet toch buiten een beetje kunnen scharrelen in zand/gras, en oppervlaktes van minder dan 1 vierkante meter vraag je om problemen. Dus mijn vraag: hoe heb je ze zitten????


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-08-24 - 23:05:56 send message to digipeet58

zo heeft ieder zijn eigen ervaring.
ik heb ook al jaren chinese dwergkwartels.
1 haan en 2 hennen, gaat al jaren goed.
hennen leggen eieren, verzamelen die en broeden vreedzaam samen, als er jongen zijn, worden die eerlijk verdeelt onder de 3 ouders, pa doet ook prima mee met de opvoeding.
heb er 1 x een 3e hennetje bij willen doen;
het arme beestje werd door mijn andere 3 vogels direkt aangevallen.
laat het, bij mij, dus bij deze 3.
Peter


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2008-08-24 - 23:08:15 send message to BZB

Peter? hoeveel ruimte heb je beschikbaar? Ik ken iemand die 2 koppeltjes samen houdt in 1 voliere en ook regelmatig natuurbroed jongen heeft, wel op 25 vierkante meter, als je dat er niet bijzegt kun je het niemand adviseren! vind ik


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-08-31 - 22:49:37 send message to digipeet58

de maten van mijn voliere wil ik best geven.
oude gedeelte: 2.30 m lang en aan de ene kant 1.80 m breed, aan de andere kant 0.70 m breed.
daaraan het nieuwere gedeelte: 2.40 m lang en
aan de ene kant (dus) 0.70 m breed, aan de andere kant 1 m breed.
overigens gaf ik geen advies; alleen mijn persoonlijke ervaringen.
Peter


ekster
Website Member
Posts :2

Website Member
2008-09-01 - 10:23:47 send message to ekster

Ik geef toe dat mijn kwartels te klein gehuisvest zijn op ongeveel een vierkante meter. Tot broeden komen ze niet. Het kwalijke is dat de dierenwinkel mij deze twee vrouwtjes heeft aangepraat met het argument dat een vrouwtje op een mannetje te weinig is.
Ik wist niet dat die kwartels monogaam zijn. Daarom krijg ik dus problemen tussen de vrouwtjes zoals najagen en kaalpikken.
Ik moet dus een kwartel kwijt raken.


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2008-09-01 - 16:46:23 send message to suk

ik heb op het moment 2 mannen en 6 vrouwen per voliere.
de volier is wel 2,5 bij 3,5 meter en de andere 2,5 bij 2,5 meter.

en dat gaat prima .ook broeden ze als ik de eieren niet weg haal.

sebastiaan


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-09-01 - 17:55:15 send message to tropic

Het is perfekt mogelijk om grote groepen kwartels bij mekaar te houden. Voorwaarde is wel dat ze allen samen in een nieuwe omgeving geplaatst worden. Zet je er later één of meerdere bij, is het meestal fout, maar als ze zoals gezegd allen samen geplaatst worden op hetzelfde ogenblik is er meestal geen probleem.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-09-01 - 20:58:07 send message to medaar

tropic. is zo. allen er in. is dan geen oorlog. is met de botvink ook zo.


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2008-09-01 - 21:06:40 send message to suk

je kan er later wel wat bij zetten .

maar dan doe ik er vaak ook nieuwe mannen bij in en de andere mannen er uit.

meestal lukt het dan wel.

sebastiaan


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-09-02 - 00:29:32 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Het kwalijke is dat de dierenwinkel mij deze twee vrouwtjes heeft aangepraat met het argument dat een vrouwtje op een mannetje te weinig is.
In dit geval valt de persoon in de dierenwinkel niets te verwijten. Het is jarenlang de algemene opvatting geweest dat 1-2 de beste verhouding was.
Pas recent is (ook mij) bekend dat het beter per koppel kan. Een van de zeer deskundige leden hier heeft dat uitgelegd, "ik wist ook niet beter" eerst.
Een kwartelhen raak je altijd wel kwijt, ik zou haar terugbrengen naar de winkel. Een beetje zaak geeft je dan keurig je geld terug.

Ik heb het stukje van Rupicola ook naar "mijn" dierenwinkel gestuurd.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-09-03 - 19:33:57 send message to chrislaevers

Ik was ook begonnen met een haan en twee hennen in een ruime buitenvolière.
Het hele probleem is dat als er kuikens uitkomen, deze elke kwartel die ze in het vizier krijgen achternalopen wanneer die ruimte te klein is (de mijne dus: 1m30 op 2m10 en aansluitend 4m op 90 cm). De kuikens volgen dus een hen die hun moeder niet is, raken onderkoeld en sterven.
Na die ervaring houd ik het dus bij één hen en één haan. De haan is geen probleem daar de kuikens ook bij hem terecht kunnen of hij houdt zich even apart of ik zet 'm apart maar niet altijd.
Wie dat ooit begonnen is om te zeggen dat je kan kweken op één vierkante meter met Chinese dwergkwartels, die wil ik wel eens spreken. Want die heeft al veel miserie en mistoestanden geschapen. Dat bericht komt telkens weer terug.
Chinese kwartels hebben een labyrint van graszoden, struikjes enzomeer nodig waartussen ze dagelijkse paadjes betreden en soms ook daar van willen afwijken. Ze nemen graag een zandbad, ze graven graag in organische grond op zoek naar aardwormen en kleinere micro-organische beestjes.
Ze hebben een dagelijkse routine die een ruimte in oppervlakte vereist. Hoe kunnen ze dat doen op een vierkante meter? En dan ontstaat de mythe dat kwartels uit de broedkast niet goed zouden kweken. Tuurlijk kweken die niet goed als ze daarna op een te kleine of te kale ruimte terecht komen. Natuurbroed trouwens ook niet.
Om wat perspectief te bieden zeg ik er bij dat ik vorig jaar drie keer met succes gebroed heb met één haan en één hen (13 kuikens van 3 broedsels) en dit jaar heeft de hen 3 keer gebroed langer dan nodig was en telkens op onbevruchte eieren. Heb ik de kloek per vergissing verkocht en een dochter overgehouden? Of was er iets met het weer? Ik weet het niet... Zo kan het dus ook mislopen. De vogels zijn in goeden doen en dat is het belangrijkste.

Christine.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2008-09-05 - 13:31:14 send message to Tenzi

Ik ben ooit begonnen met 1 haan en drie hennen. Nu lopen er minstens drie hanen en ik denk zeker 8 hennen in de voliere (allemaal natuurbroed). De voliere is wel 27 m2.
's Avonds gaan ze in verschillende groepjes verspreid tussen het groen slapen (de voliere is zeer dicht bepland).
Het is echter niet mijn bedoeling om meerdere stellen in een voliere te houden en straks ga ik er een groot aantal uithalen. Tot op heden echter geen problemen, maar dit komt waarschijnlijk door de volgende redenen:
- een grote voliere
- veel beplanting (veel schuil- en nestelhoeken)
- een zeer grote groep kwartels en meer dan twee mannetjes.




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede