Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > kwartel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


natureman
Website Member
Posts :8

Website Member
2008-09-14 - 10:28:53 send message to natureman

help
mijn kwartelvrouwtje heeft al een totaal van 7 tal nesten gemaakt deze zomer
een slordige 100 eieren in totaal ,
soms mooi in de nest ,soms erbuiten ,
het lijkt net een kip happy :))
maar broeden daar denkt ze niet aan ,
en het toch is het mooi koppeltje , leuk om te observeren hoe het mannetje ze zo in de watten legt ,hij biedt haar altijd wat lekkers aan ....
wel jammer dat ze niet broed , ik wil zo graag kleine babietjes in de voliere ....
dus dacht ik aan 2de hennetje bij te zetten !!??
wil me niet bezighouden met broedmachines !


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-09-18 - 22:43:31 send message to lZebravinkjel

Ik denk dat je zo'n gelukkig stel niet moet verstoren met een extra hennetje, de kans is groot dat ze deze niet accepteren.
Mijn kwarteltjes broeden altijd in de binnenvoliere, hebben ze daar toegang toe? Liggen de eitjes dan ook verspreid of echt in een nestje? Het wil wel eens helpen om de eitjes bij elkaar te rapen en zelf een kommetje in de grond te maken en ze daar in leggen. Daarnaast gebruiken kwartels soms ook een paar strootjes gedroogd gras en ander nestmateriaal voor het nest, misschien kun je daar een heel klein beetje bij dat kommetje in de buurt leggen.
Mijn kwartels raken ook meer in broedstemming wanneer ik meer levend voer geef (spinnetjes uit de tuin).


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-09-18 - 22:49:27 send message to lZebravinkjel

Ik heb ook even bij je voliere gekeken en het zou misschien kunnen helpen als er iets meer beschutting voor de kwarteltjes komt. Een bos takken, wat stenen, etc. Dan zullen ze zich ook wat prettiger en veiliger voelen. Het kunnen (zeker het hennetje in de broedperiode) vrij zenuwachtige beestjes zijn.


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-09-18 - 23:34:41 send message to Kieba

In mijn grote volière van 6 bij 4 is het mij in 6 jaar nooit gelukt om meer dan één koppel te houden wat ik zo graag wilde. Dit koppel deed het perfect maar als de kleintjes eenmaal zo rond de 27 a 28 dagen oud waren moest ik ze eruit halen anders werden ze, door het koppel, letterlijk dood gepikt. Alle ruimte allerlei beplanting maar het lukte me niet. Vandaag heb ik in mijn kleinere volière van 3 bij 1.5 een jong hennetjes geplaatst bij een koppel dat er nu drie weken zit, het is weer jagen en een zeer boosaardig gedrag. Ik kijk het morgen nog even aan maar dan gaat dit jonge ding eruit, jammer want ik vind ze zo leuk !!


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-09-19 - 23:13:18 send message to Kieba

Hiep hiep hoera er is vrede in de kooi vandaag en het kleine hennetje is geaccepteerd door het koppel.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-09-20 - 13:42:52 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Tja, . . . . het blijft toch betreurenswaardig dat er -ondanks de ruim beschikbare en aanwezige kennis over deze monogame kwartelsoort- toch gewoon wordt doorgegaan met allerlei experimentjes om te kijken of er toch meer dan een koppeltje gehouden kan worden in een ruimte!

# Dit is geen goed uitgangspunt om tot succesvolle natuurbroed te komen.

# Verder kun je er op wachten dat deze setting vroeg of laat verkeerd gaat, waarbij vrij zeker slachtoffertjes gaan vallen.

# . . . . . en dat is geen reclame voor onze gezamenlijke hobby!

Echt jammer!


N.B. realiseer u dat er ook andere ogen meelezen en dat dergelijke opzettelijk dieronvriendelijke omstandigheden op andere forums breed uitgemeten worden!



N.B. Polygame huisvesting van Chinese dwergkwartels is overigens niet per definitie onmogelijk, maar het valt wel op dat problemen en afwijkend gedrag bij CDK's vrijwel altijd optreden bij polygaam gehouden vogels en vrijwel nooit bij monogaam gehouden stelletjes!




Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-09-20 - 22:47:05 send message to Kieba

Het gevoel komt bij mij naar boven dat ik nu op mijn vingers wordt getikt, maar misschien heb ik het mis.
Ja, ik vind kwartels leuk maar ik heb ook gedacht dat het beter zou zijn, voor het hennetje, als ze niet de hele dag achterna gezeten zou worden en de "aandacht" verdeeld wordt.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-09-21 - 20:23:16 send message to lZebravinkjel

Ik snap nooit zo goed waar het idee vandaan komt dat het hennetje de hele dag achterna wordt gezeten. Bij mij gaat alles heel gemoedelijk en het hennetje kan echt wel van zich afbijten. Als er iemand achterna gezeten wordt is het eerder het mannetje wink ;)


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2008-09-22 - 19:05:16 send message to BZB

#Kieba

Nou het is niet op de vingers tikken. Je moet het zien als aanvullende informatie.
Blijkbaar ben je niet op de hoogte hoe je kwartels het beste kunt houden. Troost je, je bent niet de enige. Zoek in het forum maar eens op kwartel en natuurbroed. 9 van de 10 vragen gaan erover dat men meerdere hennen bij 1 haantje wil doen en zich afvraagt waarom natuurbroed niet lukt.... Moet ik er NOG een hennetje bij indoen????

Als jou ouderkoppel wel jongen grootbrengt maar op een leeftijd van 4 weken alle jongen dood gaat pikken moet je eens kijken wie dat doet, het haantje of het hennetje.

Wellicht is je haantje te agressief door een overdaad aan (levend) eiwitrijk voer. Hierdoor neemt de paringsdrift toe, en daar kan hij die kleine pottekijkers niet bij gebruiken. Zelfde probleem komt ook voor bij o.a. goudvinken.
Ook kan het zijn dat je haantje te agressief is. Je moet deze dan uitschakelen voor de kweek en een nieuw natuurbroed haantje aanschaffen.

succes ermee


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-09-22 - 23:13:40 send message to digipeet58

sorry, maar kan iemand mij dan vertellen of uitleggen dat ik al meer dan 5 jaar 2 hennen en 1 haan samen houd, zonder problemen.
als er eieren zijn (ieder jaar meer als 20) dan broeden de 2 hennen samen.
als er jongen zijn dan worden ze door mijn 3 kwartels opgevoed/opgevangen, zelfs pa doet mee:
het gaat prima, ze dulden er alleen geen 4e bij;
die wordt aangevallen door mijn 3 andere kwartels
leg dat maar eens uit............
Peter


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-09-22 - 23:41:21 send message to Kieba

Allereerst Digipeet, bedankt.
Ik weet uitstekend om te gaan met kwartels en in die 6 jaar heb ik heel wat kwartels gekweekt en er is nog nooit een kleintje bij mij in de volière dood gepikt omdat ik alles weg haalde met 28 a 29 dagen, zowel het haantje als het hennetje accepteerde geen nieuw grut in "hun" volière. Als je ze beiden al zo lang hebt doe je ze niet meer weg !!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-09-23 - 09:53:57 send message to rupicola

0@ digipeet:
quote
leg dat maar eens uit............



zoals aangegeven:
quote
N.B. Polygame huisvesting van Chinese dwergkwartels is overigens niet per definitie onmogelijk, maar het valt wel op dat problemen en afwijkend gedrag bij CDK's vrijwel altijd optreden bij polygaam gehouden vogels en vrijwel nooit bij monogaam gehouden stelletjes!



@ Kieba:
quote
Ik weet uitstekend om te gaan met kwartels
(?)

Dan spreekt u uzelf wel tegen blijkens diverse posts, waarin problemen met CDK's hebt omschreven.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-09-23 - 10:14:28 send message to rupicola

Waar komt toch die hardnekkige 'drive' vandaan om persé meer dan een koppeltje Chinese dwergkwartels in een ruimte te houden?

Vrijwel alle andere soorten kwartels zijn polygaam!

Als het dus om het aantal gaat zijn er toch andere soorten voldoende om zonder problemen grondvogels in een groep te kunnen houden.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2008-09-23 - 21:46:51 send message to BZB

quote
sorry, maar kan iemand mij dan vertellen of uitleggen dat ik al meer dan 5 jaar 2 hennen en 1 haan samen houd, zonder problemen.
als er eieren zijn (ieder jaar meer als 20) dan broeden de 2 hennen samen.
als er jongen zijn dan worden ze door mijn 3 kwartels opgevoed/opgevangen, zelfs pa doet mee:
het gaat prima, ze dulden er alleen geen 4e bij;
die wordt aangevallen door mijn 3 andere kwartels
leg dat maar eens uit............
Peter


Dat hoef ik niet uit te leggen, vanaf vandaag adviseer ik iedereen 2 hennetjes bij het haantje te zetten, want bij peet gaat het al 5 jaar goed!!


.... Ik heb allerlei settings geprobeert en meerdere mensen die ik ken, iedereen is tot de conclussie gekomen dat 1 haan en 1 hen de veiligste weg is, maar voor mij part mag iedereen er netzoveel bij elkaar gooien als ze zelf willen.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 138 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede